حلوای سه آرد یکی از انواع متفاوت حلواست که ترکیبی از سه آرد گندم، آرد برنج و آرد نخودچی است .در این مطلب طرز تهیه آن گفته شده است.

آموزش پخت آسان حلوای سه آرد برای ماه رمضان

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، حلوا یکی از خوراکی‌های شیرین و سنتی ایران است و در نقاط مختلف کشور به روش‌های گوناگون تهیه می‌شود. ایرانیان معمولاً حلوا را برای مراسم ختم و مناسبت‌های مذهبی مثل عزاداری‌های ماه محرم، شب‌های قدر و سفره افطار تهیه می‌کنند. حلوا علاوه‌بر اینکه به صورت یک دسر شیرین سرو می‌شود، یک غذای کامل و مقوی نیز محسوب می‌شود.

به گزارش فرارو، حلوای سه آرد یکی از انواع حلواهاست که با ترکیب سه آرد گندم، آرد برنج و آرد نخودچی طبخ می‌شود. در مطلب پیش رو با ما همراه باشید تا طرز تهیه حلوای سه آرد و همه فوت و فن‌های پخت آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

مواد لازم برای پخت حلوای سه آرد

آرد گندم: یک پیمانه
آرد برنج: یک پیمانه
آرد نخودچی: یک پیمانه
روغن مایع: ۲۱۰ گرم

مواد لازم برای تهیه شربت حلوا

شکر: سه پیمانه
آب: سه پیمانه
گلاب: یک پیمانه
زعفران آب کرده: نصف پیمانه
هل: یک قاشق چایخوری

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به گلاب

همانطور که می‌دانیم گلاب عصاره خوشبوی گل محمدی است که مرغوب‌ترین نوع آن در شهرهای کاشان و میمند فارس تهیه می‌شود. امروز در همه فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها شیشه‌های گلاب را در اشکال و با نام‌های تجاری گوناگون می‌بینیم که بسیاری از آن‌ها خالص نیستند و عطر و بوی گلاب اصیل را ندارند. گلاب اصل بوی گل محمدی می‌دهد و شما بوی ترشیدگی از آن استشمام نمی‌کنید. رنگ گلاب اصل شفاف، روشن و بدون رسوب است. گلاب اصل همچنین طعمی سنگین و مایل به تلخی دارد؛ پس هنگام خرید گلاب به این نکات توجه داشته باشید.

نکات مربوط به زعفران

همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش‌تری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد.
زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

نکات مربوط به هل

حتماً از پودر هل سبز استفاده کنید؛ زیرا نسبت به هل سفید عطر بیشتری دارد و برای تهیه دسر و شیرینی مناسب‌تر است.

طرز تهیه حلوای سه آرد

برای تهیه شربت ابتدا شکر و آب را داخل یک قابلمه مناسب می‌ریزیم و آن را روی حرارت متوسط اجاق گاز قرار می‌دهیم تا کم‌کم جوش بیاید. وقتی شکر کاملاً در آب حل شد و شربت به نقطه جوش رسید، هل و زعفران را اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم چند دقیقه دیگر بجوشد. سپس اجاق را خاموش می‌کنیم و شربت را کنار می‌گذاریم تا خنک شود. وقتی شربت کاملاً از حرارت افتاد، گلاب را به آن اضافه می‌کنیم.
مخلوط سه آرد گندم، برنج و نخودچی را جداگانه از الک رد می‌کنیم. در یک ماهی‌تابه مناسب ابتدا آرد گندم را می‌ریزیم و آن را تفت می‌دهیم. سپس آرد برنج را اضافه می‌کنیم و باز هم تفت می‌دهیم. در مرحله آخر آرد نخودچی را اضافه می‌کنیم و حالا هرسه آرد را با هم و با شعله کم تفت می‌دهیم. وقتی رنگ آرد کمی تیره شد، دوباره آن را الک می‌کنیم. بعد از الک کردن چند دقیقه دیگر آردها را تفت می‌دهیم. در این مرحله روغن را به آرد اضافه می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم تا آرد در روغن کاملاً حل شود. مخلوط آرد و روغن را به اندازه‌ای تفت می‌دهیم که رنگ دلخواه‌مان به دست بیاید.
پس از آن شعله اجاق گاز را کم می‌کنیم و شربت را آرام آرام به آرد و روغن اضافه می‌کنیم و خیلی سریع هم می‌زنیم. سعی کنید در این مرحله از یک قاشق چوبی سبک و دسته بلند استفاده کنید تا هم زدن برای‌تان راحت‌تر باشد. وقتی همه شربت را اضافه کردیم، آنقدر حلوا را هم می‌زنیم تا شربت به طور کامل جذب آرد شود. در این مرحله حلوا کم‌کم سفت می‌شود. بعد از اینکه خوب حلوا را هم زدیم یا با کمک دو دست و تکان دادن سریع قابلمه به طرفین حلوا را چنیدن بار به دیواره‌های قابلمه کوبیدیم، حلوا آماده است و می‌توانید آن را در ظرف مناسب بریزید. بعد از خنک شدن حلوا می‌توانید روی آن را با خلال پسته، خلال بادام، غنچه گل و یا پدر پسته و نارگیل تزیین کنید.

نکات مهم و فوت و فن‌های پخت حلوای سه آرد

ـ همیشه وقتی شربت حلوا از حرارت افتاد و رو به سردی بود، گلاب را اضافه کنید؛ زیرا داغی شربت عطر گلاب را از بین می‌برد.
ـ آرد نخودچی خیلی زودتر از آرد گندم و آرد برنج می‌سوزد؛ بنابراین حتماً آن را در مرحله آخر تفت به دو آرد دیگر اضافه کنید.
ـ تفت دادن آرد زمان دقیقی ندارد. این امر کاملاً سلیقه‌ای است. بعضی‌ها طرفدار حلوی تیره و بعضی دیگر حلوای روشن را دوست دارند؛ بنابراین هر زمان که رنگ آرد شما به رنگ دلخواه‌تان رسید، روغن را اضافه کنید و دست از تفت دادن بردارید.
ـ روغن حلوا باید به اندازه‌ای باشد که بعد از مخلوط شدن با آرد روی آن را بپوشاند.
ـ حتماً بعد از اتمام تفت دادن آرد آن را الک کنید و بعد روغن را اضافه کنید. در غیر این صورت ممکن است در حلوای شما گلوله‌های آردی شکل بگیرد که برای هیچکس خوشایند نیست.
ـ زمانی که شربت را اضافه می‌کنید، هم زدن اهمیت زیادی دارد. هرقدر خوب و به اندازه هم بزنید، حلوای شما بافت نرم‌تر و مطبوع‌تری خواهد شد.
ـ در صورت تمایل می‌توانید مقداری از روغن را کم کنید و به جای آن کره اضافه کنید.
کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید