کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، از تشکیل و آغاز فعالیت «کمیته‌ بین‌المللی نظارت بر انتخابات» این کشور خبر داد.

آغاز فعالیت کمیته بین‌المللی نظارت بر انتخابات عراق

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، خبرگزاری رسمی عراق «اینا» امروز (چهارشنبه) در این باره نوشت که با تشکیل این کمیته از ۷۵ کشور و نهاد بین‌المللی برای نظارت بر انتخابات زودهنگام مجلس دعوت به عمل آمده است.

«جمانه الغلای» سخنگوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق گفت که کمیته ناظران بین‌المللی به ریاست «عباس فرحان»، رئیس اداره انتخابات، تشکیل شده و هماهنگی‌ لازم با وزارت امور خارجه عراق برای دعوت از ۷۵ سفارتخانه‌ و نهاد بین‌المللی برای کمک به نظارت بر انتخابات ادامه دارد.

او افزود که بسیاری از سفارتخانه های خارجی در بغداد و نهادهای بین‌المللی از دعوت کمیسیون عالی مستقل بر انتخابات استقبال کرده‌اند.

الغلای اظهار کرد که «جلیل عدنان خلف»، رئیس کمیسیون عالی مستقل انتخابات نیز در روزهای  گذشته با بسیاری از سفیران کشورها و نمایندگی های خارجی در این باره دیدار و گفت و گو کرده است.

وی ادامه داد که افزون بر نهادهای بین‌المللی، نمایندگان برگزیده احزاب و نهادهای مدنی عراق بر روند برگزاری انتخابات نظارت و وضعیت را رصد خواهند کرد.

انتخابات زود هنگام مجلس عراق بر پایه برنامه ریزی ها قرار است دهم اکتبر امسال، همزمان با سالروز اعتراض های اجتماعی و خیابانی سال ۲۰۱۹، برگزار شود.

دولت عراق در نشست اواخر آذر گذشته خود به ریاست «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور در حضور اعضای کمیسیون عالی انتخابات عراق، با تعیین روز دهم اکتبر آینده (۱۸ مهر۱۴۰۰) به عنوان زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور موافقت کرد.

پیش از این نخست وزیر عراق، ششم ژوئن (۱۶ خرداد ۱۴۰۰) را به عنوان روز برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور تعیین کرده بود.

آخرین انتخابات پارلمانی، اردیبهشت ۹۷ برگزار و با انتقادهای گسترده‌ای در خصوص تخلف و تقلب مواجه شد و در عین حال، کمترین مشارکت مردمی از زمان سقوط رژیم صدام تا به آن روز در انتخابات عراق اتفاق افتاد.

این انتخابات به دلیل اعتراضاتی که وجود داشت، در نهایت منجر به تظاهرات گسترده خیابانی از نهم مهر ۹۸ شد که حاصل آن استعفای دولت «عادل عبدالمهدی» بود.
معترضان همچنین خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شدند؛ درخواستی که مورد موافقت جناح‌های سیاسی و پارلمانی عراق قرار گرفت.

جریان‌های سیاسی موجود در پارلمان، اردیبهشت ۹۹ «مصطفی الکاظمی» را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کردند تا فضا را برای انتخابات زودهنگام فراهم شود و اعتماد عمومی دوباره به روند سیاسی عراق بازگردد.

در همین راستا، سخنگوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اواخر دی ۹۹ گفته بود که وزارت امور خارجه عراق اسامی ۵۲ سفارتخانه عربی و خارجی و ۱۹ سازمان بین‌ المللی را در اختیار کمیسیون عالی انتخابات قرار داده و این کمیسیون از آنها برای نظارت بر مراحل فرایند انتخابات دعوت به عمل آورده است.

الغلای افزود: شمار کسانی که در انتخابات آینده شرکت خواهند کرد، به ۲۵ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۳۷۵ نفر رسیده است و این درحالی است که تعداد رای‌دهندگانی که برای کارت هوشمند (بیومتریک) ثبت‌نام کرده‌اند به ۱۵ میلیون نفر رسیده و مجموع کارت های توزیع شده نیز تاکنون نزدیک به ۱۳ میلیون عدد است.

سخنگوی کمیسیون عالی انتخابات عراق تصریح کرد: تعداد افرادی که خواهان به روزرسانی اطلاعات خود در روزهای تعطیل برای تضمین مشارکت در انتخابات هستند، رو به افزایش است زیرا اکثر رای ‌دهندگان را کارمندانی تشکیل می دهند که از تعطیلات برای رفتن به ۱۰۷۶ مرکز بروز رسانی اطلاعات استفاده می کنند.

وی افزود: وزارت مهاجرت آخرین وضعیت آوارگان در استان‌های نینوا، الانبار، اربیل، دهوک و سلیمانیه را در اختیار کمیسیون عالی انتخابات قرار داده است و این کمیسیون تا تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۲۱ اسامی ۸۳۸ آواره را ثبت کرده است.

«برهم صالح» رییس جمهوری عراق ۱۵ آبان گذشته قانون جدید انتخابات این کشور را پس از تصویب در پارلمان، تایید کرد.

رایزنی‌ها و برنامه های زودهنگام احزاب و جریان‌های سیاسی گوناگون عراق و تغییر آرایش نیروهای سیاسی از نزدیک اواخر مهر ماه ۹۹ برای رقابت و ورود به این انتخابات آغاز شده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید