محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش گفت: ۳۷ درصد از جوانان با رفع همه مشکلات اقتصادی، تمایلی به ازدواج ندارند.

۳۷ درصد جوانان ایرانی انگیزه ازدواج ندارند

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش با اشاره بر انجام پژوهشی با موضوع بررسی میزان وقوع ازدواج سفید در کشور، گفت: اخیراً پژوهشی را با موضوع ازدواج انجام داده‌ایم که نتایج آن را در ستاد ساماندهی نیز به سازمان ها اعلام کرده‌ایم. این پژوهش در موضوع ازدواج با محوریت نگرش جوانان به تشکیل خانواده و فرزندآوری و انواع ارتباط‌های جوانان است که بخشی از آن نیز شامل بررسی وضعیت ازدواج سفید در کشور می‌شود.

وی افزود: در این پژوهش میزان نیاز جوانان به ازدواج را در صورت رفع همه مشکلات اقتصادی بررسی کرده و راهکارهای جایگزین جوانان برای ارتباط با جنس مخالف مورد تحلیل قرار گرفته است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش ابراز داشت: عملاً یک نوع راحت طلبی در میان نسل جوان به وجود آمده و حتی اگر بخشی از این موانع اقتصادی موجود برای ازدواج رفع شود باز هم برخی جوانان انگیزه لازم برای ازدواج را ندارند.

وی اظهار داشت: بر اساس این پایش، ۳۷ درصد جوانان کشور اعلام کرده‌اند که انگیزه تشکیل خانواده را ندارند و انجام عمل ازدواج جزء لزومات زندگی آنها نیست.

تندگویان تصریح کرد: حاصل این پژوهش گزارشی جامع و محرمانه شد که در اختیار شورای اجتماعی کشور قرار گرفته است. بعلاوه درخواست کرده‌ایم که جلسه‌ای محرمانه برای مطالعه بخش‌های مهم این گزارش از جمله مباحث مربوط به ازدواج سفید شکل بگیرد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش تصریح کرد: یک پایش اساسی نیز در موضوع هم باشی و ارتباطات خارج از عرف و شرع جوانان انجام شده که بخشی از آن را در شورای فرهنگی عمومی کشور مطرح کردیم تا مشخص شود نهادهای فرهنگ ساز باید چه اقدامی برای جلوگیری از این آسیب‌های انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: حاصل این پژوهش در دستور کار شورای فرهنگی کشور قرار گرفته و گزارشات لازم به دستگاه‌های فرهنگ ساز ابلاغ شده است.

دلایل حداقل ۳۰ درصد انحرافات اجتماعی خلاهای فرهنگی است

تندگویان گفت: مجموعاً ما در حوزه ازدواج و ارتباطات جوانان، انحرافات زیادی داریم و بر اساس نتایج این پایش ها، حداقل ۳۰ الی ۴۰ درصد دلایل این انحرافات نیز مباحث فرهنگی است و به مسائل اقتصادی و اشتغال مرتبط نیست.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش ادامه داد: این در حالی است که اکثر نهادهای ما تصور می‌کنند که ریشه اصلی انحرافات اجتماعی، مشکلات اقتصادی است اما وقتی در این پایش رسمی مشاهده می‌کنیم که حتی جوانان توانمند از لحاظ اقتصادی نیز اراده‌ای برای ازدواج و تعهدپذیری ندارند، نشان می‌دهد که در کنار تمام بحث‌های فرهنگی نیاز به تحول اساسی در نگرش جوانان به ازدواج داریم.

وی تصریح کرد: ما در این مسائل، آمارها، پایش ها و پیشنهادات خود را به نهادهای مسئول ارائه داده‌ایم تا شورای اجتماعی کشور یک برنامه اساسی برای این امر اجرا کند. یکی از نکات اصلی نیز نبود مهارت‌ها برای جوانان است.

جای خالی آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندان

تندگویان گفت: متاسفانه جوانان ما مهارت‌های زندگی مشترک و تعهدپذیری را یاد نگرفته‌اند و آسیب‌های زیادی از جمله تک فرزندی، کاهش جمعیت و … روی این موضوع اثر گذاشته است.

تندگویان با بیان اینکه تغییر این نگرش یک امر کاملاً فرهنگی است، اظهار داشت: ما اطلاعات این پایش و پیشنهادات خود را در اختیار کمیسیون فرهنگی مجلس و فراکسیون زنان قرار دادیم و هشدارهای خود را بویژه در موضوع لزوم وحدت رویه در آموزش‌ها و مشاوره‌ها مطرح کرده‌ایم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش افزود: به طور کلی تذکرات لازم در خصوص مشکلات اجتماعی کشور به دستگاه‌ها ابلاغ شده و در حال دریافت پاسخ‌ها هستیم تا بتوانیم گفتمان آموزشی و فرهنگی کشور را با یک وحدت رویه پیش ببریم. بعلاوه در سندهای جامعی که توسط معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در زمینه جمعیت در حال تدوین است، پیشنهادات ما جهت تدوین سیاست‌ها و اجرایی شدن آمده است.

وی گفت: البته تا زمانی که این مسائل و این طرح‌ها به مرحله اجرا و تاثیرگذاری برسد ما بخشی از این نسل را از دست داده‌ایم و عملاً سبک زندگی آنها تغییر نخواهد کرد اما برای نسل آینده مشکل اساسی ما، آموزش و پرورش و عدم ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های زندگی به فرزندان است.

تندگویان خاطرنشان کرد: یعنی اگر می‌خواهیم که روزی در کشور ازدواج سفید نداشته باشیم و فرزندانمان متعهد باشند پایگاه اصلی ما در آموزش و پرورش خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید