فیاض زاهد با ترسیم پی‌آمد حضور تاج‌زاده در صحنه انتخابات می‌گوید: آقای تاج‌زاه زمین بازی را برای اصلاح‌طلبان گسترش می‌دهد و انگشت بر مطالبات حداکثری می‌گذارد تا جریان اصلاحات با تکیه بر فداکاری او بتواند حداقلی از دستاوردها را کسب کند.

تاج‌زاده زمین بازی اصلاح‌طلبان را گسترش می‌دهد / تصمیم آقای تاج‌زاده می‌تواند یک مشکل دوگانه ایجاد کند / در آینده باید منتظر شکاف در جریان اصلاحات باشیم

سلام نو – سرویس سیاسی: اعلام نامزدی سید مصطفی تاج‌زاه به طور قطع یکی از مهم‌ترین خبرهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان است. در روزهایی که حسن خمینی از صحنه کنار رفته است، سید محمد خاتمی و دیگر چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب قصد ثبت نام در انتخابات را ندارند و اردوگاه اصلاح‌طلبان بی‌رمق است، حضور مصطفی تاج‌زاده در انتخابات جذاب، موثر و شورآفرین است.

به گزارش سلام نو، مصطفی تاج‌زاده عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بوده است و برای نسل جدید با تحمل هفت سال زندان در سال‌های پس از ۸۸ شناخته می‌شود. نام تاج‌زاده با سلامت اخلاقی، مالی و سیاسی و اظهارات بی‌پروا و شفاف گره خورده است. قدیمی‌ترها اما تاج‌زاده را به عنوان مرد مناظره، مرد کار تشکیلاتی و تغییر دهنده‌ استراتژی‌های اصلاحات می‌شناسند.

نامزدی تاج‌زاده اتفاقی بود که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. برخی اصولگرایان تاج‌زاده را نماد تندورهای اصلاح‌طلب دانستند و گفتند نامزدی او یعنی جدا کردن راه میانه‌روها و تندروها، بدنه جوان اصلاحات از نامزدی او استقبال کرد و آن را راهی برای شناخت اصلاح‌طلبان واقعی دانست و بخشی دیگر از اصلاح‌طلبان نیز با وجود استقبال، از شور به وجود آمده نگران سرانجام ماجرا شدند.

در نهایت اما سرانجام نامزدی تاج‌زاده چه خواهد شد؟ آیا با اتفاقات رخ داده برای محمدجواد ظریف و کمبود نامزد با کیفیت، اصلاح‌طلبان به دنبال حمایت صد در صدی از تاج‌زاده خواهند رفت و بازی انتخابات را تبدیل به بازی صفر یا صد می‌کنند؟

فیاض زاهد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با سلام نو احتمال چنین مسئله‌ای را بسیار دور می‌داند و می‌گوید: حتی در صورت عدم حضور آقای ظریف در صحنه انتخابات من بسیار بعید می‌دانم که تمام جریان اصلاحات به صورت صد درصدی از آقای تاج‌زاده حمایت کند، چون همین امروز هم جریان عمومی اصلاح‌طلبان نسبت به آمدن ایشان نظر یکسان و هماهنگی ندارد.

وی با توضیح این مسئله گفت: علت این مسئله ظرفیت کم یا ناشایستگی آقای تاج‌زاده نیست، چون هیچ کس شک ندارد که آقای تاج‌زاده یکی از سرمایه‌های بزرگ و مهم جریان اصلاحات است. دلیل این امر آن است که در نگرش عمومی اصلاح‌طلبان فضا هنوز برای ورود شخصیت‌هایی مثل آقای تاج‌زاده فراهم نشده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اگر زمانی شرایط برای ورود مصطفی تاج‌زاده فراهم شود شخصیت‌های بالاتری مثل میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی هم می‌توانند مطرح شوند. به جز این در کنار مصطفی تاج‌زاده شخصیت‌های دیگری هم ظرفیت‌هایی شبیه به او دارند.

وی افزود: در نتیجه با تاکید بر کیفیت آقای تاج‌زاده باید گفت که مجموعه شرایط در زمین بازی و سیاست واقع‌گرایانه برای ورود ایشان مهیا نیست.

زاهد با تاکید بر اینکه مصطفی تاج‌زاده حتما جزو نامزدهای اصلاح‌طلبان خواهد بود گفت: با این وجود نه شرایط حکومت اجازه می‌دهد و نه اصلاح‌طلبان تصمیم دارند به صورت صفر یا صد روی ایشان تمرکز کنند.

در چنین فضایی نامزدی تاج‌زاده چه در پی‌خواهد داشت؟ زاهد در پاسخ به این پرسش می‌گوید: آقای تاج‌زاده زمین بازی را برای اصلاح‌طلبان گسترش می‌دهد و انگشت بر مطالبات حداکثری می‌گذارد تا جریان اصلاحات با تکیه بر فداکاری او بتواند حداقلی از دستاوردها را کسب کند.

با این همه به نظر می‌رسد که زاهد چندان امیدوار به تحقق این سناریو نیست و می‌گوید: اگر بخواهیم صادق باشیم به نظرم تصمیم آقای تاج‌زاده بیش از این که تصمیمی استراتژیک و همه جانبه باشد تصمیمی شخصی یا محفلی است.

تاج‌زاده زمین بازی اصلاح‌طلبان را گسترش می‌دهد / تصمیم آقای تاج‌زاده می‌تواند یک مشکل دوگانه ایجاد کند / در آینده باید منتظر شکاف در جریان اصلاحات باشیم

این استاد دانشگاه با برشمردن مشکلات احتمالی نامزدی تاج‌زاده می‌گوید: تصمیم آقای تاج‌زاده می‌تواند یک مشکل دوگانه ایجاد کند. مشکل اول این است که اگر او تایید صلاحیت نشود و از نامزد اصلاح‌طلبان حمایت نکند باعث ناامیدی و عقب نشینی جریانی می‌شود که با حضور او به انتخابات امیدوار شده بودند و دست اصلاح‌طلبان را برای افزایش مشارکت و پیروزی احتمالی می‌بندد.

وی ادامه داد: مشکل دیگر آن است که اگر او بعد از رد صلاحیت بخواهد از نامزدهای دیگر حمایت کند از سوی بخشی از جریان حامیش متهم به این می‌شود که با این جریان پشت سرش بازی سیاسی کرده است، در حالی که ما می‌دانیم چنین نیست.

زاهد در این صورت شرایط تاج‌زاده را دشوار ارزیابی می‌کند و می‌گوید: در این شرایط تصمیم برای تاج‌زاده بسیار سخت خواهد بود چون او بسیار اخلاق‌گرا و با اصول است. اگر این شرایط سخت باعث شود که تاج‌زاده از نامزد نهایی اصلاحات حمایت نکند، شاید شکافی زود هنگام در جریان اصلاح‌طلب رخ دهد چون در نهایت او وارد زمین بازی انتخابات شده، اما متناسب با تصمیمات جریان عمومی اصلاحات تصمیم نگرفته است.

این استاد دانشگاه در ترسیم این شکاف و زمینه‌هایش به این نکته اشاره می‌کند که بسیاری از جوانان و نیروهای سیاسی مدل تعامل سیاسی فعلی اصلاح‌طلبان را قبول ندارند و می‌افزاید: به نظرم در دورنمایی که آنسوی انتخابات است در نهایت در جناح اصلاح‌طلب شکاف ایجاد خواهد شد، چون اصلاح‌طلبان عملا به دو بخش اصلاح‌طلبانی که مطالبات رادیکال دارند و اصلاح‌طلبانی که قائل به بازی در زمینی هستند که حاکمیت برای آن‌ها ترسیم کرده، تقسیم شده‌اند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که این وضعیت دوگانه قابل دوام نیست و این شکاف در نهایت ایجاد خواهد شد، هرچند اگر رفتار سیاسی آقای تاج‌زاده بتواند اصلاح طلبان و بدنه حامی‌اش را به خوبی مدیریت کند، بعید است این شکاف در این دور از انتخابات رخ دهد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید