سیر از گیاهان پرخاصیت و سودمند است که در صنایع غذایی و دارویی بسیار کاربرد دارد و مصرف آن در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها مفید است.

فواید و مضرات خوردن سیر در دوران بارداری

به‌ گزارش سلام نو به نقل از بیتوته، برای جواب دادن به این سوال در کل می شود گفت اگر درست مصرف شود، ضرری ندارد. در ادامه به خواص و مضرات سیر و همچنین این که چه مقدار می توان مصرف کرد، پاسخ می دهیم.

سیر گیاهی است که در سراسر دنیا رشد می کند و به طور جهانی توانسته طرفداران زیادی پیدا کند. در ایران و خصوصا شمال ایران نیز سیر مصرف بسیار زیادی دارد و به صورت های مختلفی مانند : ترشی، ادویه و خام مصرف می شود.

سیر در طب سنتی
سیر ، گرم مزاج و خشک است و به سه نوع بستانی، بیابانی و کوهی وجود دارد.
مهم ترین خواص سیر را می توان درمان سردی مزاج جنسی، ریزش مو ، بیماری های قلبی و فشار خون نام برد.
سیر برای افراد سرد مزاج و کسانی که در نواحی سرد سیر زندگی می کنند بسیار مناسب است ولی کسانی که گرم مزاج هستند و در نواحی گرمسیر زندگی میکنند ، باید سیر کمتری استفاده کنند.

مصرف سیر برای افراد میان سال و بزرگسال بسیار پیشنهاد می شود و در نوجوانان کمتر. بهتر است که هر بزرگسالی روزی حداقل یک حبه سیر را مصرف کنند.
مصرف سیر برای افرادی که تحرک کمی دارند و دارای اضافه وزن هستند نیز بسیار مفید است.
اما زنان در طول بارداری نسبت به همه چیز خیلی محتاط عمل می کنند. و باید هم این طور باشد! این یک غریزه در تمام مادران است و مثل همیشه طبیعت کار خود را به بهترین صورت انجام می دهد ، زیرا در بارداری ، خصوصا سه ماه اول بارداری ، جنین بسیار ضعیف است و مادر باید بر روی مواد غذایی و دارو هایی که می خورد ، بسیار دقت کند.

خب اگر شما به سیر علاقه زیادی دارید و یا از کسی در مورد خواص سیر در بارداری شنیده اید ، مطمئنا می خواهید بدانید که آیا مصرف سیر در بارداری مشکلی دارد یا خیر در ادامه به این سوالتان پاسخ می دهیم و به برخی از فواید و معایب سیر می پردازیم.

خوردن سیر در طول دوران بارداری مفید است
به طور کلی خوردن سیر در بارداری هیچ ضرری ندارد اگر در مصرف آن تعادل را حفظ کنیم. رعایت کردن تعادل در مصرف هر غذا و گیاهان دارویی باعث می شود که آن ها برای شما ضرر نداشته باشند.
سیر برای افرادی که فشار خون بالا در بارداری دارند و غلظت خون بالایی نیز دارند بسیار مناسب است اما بلعکس برای افرادی که به طور طبیعی فشار خون پایینی دارند ، مناسب نیست.
برای این که بدانید حد تعادل مصرف سیر و بقیه گیاهان دارویی به طور دقیق و استاندارد چه قدر است باید از پزشک خود سوال کنید. زیرا بدن هر فرد با دیگری کاملا متفاوت است ولی در ادامه یک قاعده کلی در مورد سیر را برای شما قرار می دهیم.

چند حبه سیر در دوران بارداری می توان خورد؟
به طور کلی ، مصرف دو تا چهار حبه سیر بی خطر است. اگر از پودر سیر استفاده می کنید ، 600 الی 1200 میلی گرم مناسب است.
همچنین امروزه قرص های مکمل سیر نیز وجود دارند که اگر نمی توانید سیر را به صورت ادویه یا به شکل های دیگر مصرف کنید ، این قرص ها نیز مفید هستند. به طور معمول دوز این قرص ها 40 میلی گرم است که شما می توانید سه بار در روز از آن ها استفاده کنید.
باز هم تاکید می کنم که برای این که بدانید چه مقدار باید از سیر استفاده کنید ، باید به پزشک متخصص تغذیه یا پزشک زنان خود مراجعه کنید.

فواید خوردن سیر در بارداری
سیر فواید بسیار زیادی دارد ، اما برخی از آن ها در دوران بارداری ضروری است. در ادامه برخی از فواید سیر در دوران بارداری را می خوانید :

• خطر پره اکلامپسی را کاهش می دهد
پره اکلامپسی یا فشار خون بالا در دوران بارداری ، یک بیماری مضر است که در دوران بارداری رخ می دهد. تقریبا از هر ده زن باردار ، یک نفر به این بیماری دچار می شود.
برای جلوگیری از این بیماری، خوردن سیر در دوران بارداری بسیارر مناسب است.
سیر خطر این بیماری را کاهش می دهد و فشار خون را پایین می آورد. همچنین سطح پروتئین در ادرار را کاهش می دهد.

• کلسترول و مشکلات قلبی را کاهش می دهد
آلیسین یک ترکیب طبیعی است که از سیر بدست می آید. آلیسین دارای خواص آنتی بیوتیک بیشماری از جمله اثرات ضد ویروسی ، باکتری ، انگلی و قارچی است. این ماده مقاومت بدن در مقابل انواع ویروس ها و بیماری های مختلف را بالا می برد و باعث پاکسازی سیستم گوارشی می شود. آلیسین در دوران بارداری ، به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند و باعث رقیق شدن خون می شود تا از لخته شدن خون و سکته قلبی جلوگیری شود.

• وزن کودک را افزایش می دهد
مطالعات نشان می دهد که سیر به افزایش وزن نوزادانی که احتمال بدنیا آمدن زودرس دارند و یا اینکه وزن کمی دارند ، کمک می کنند.

• از سرطان جلوگیری می کند
طبق تحقیقاتی که در چین انجام شده خوردن سیر به طور منظم ، می تواند بدن انسان را در برابر هر نوع سرطانی خصوصا سرطان های دستگاه گوارشی مثل سرطان مری ، معده و روده مقاوم کند.

• با سرماخوردگی ، آنفولانزا و انواع عفونت ها مقابله می کند
سیر می تواند رشد باکتری های مضر را در بدن کاهش دهد و ایمنی بدن را افزایش دهد. به همین دلیل ، می تواند با انواع عفونت ها مثل سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله کند.

• عفونت های واژن و رحم را درمان می کند
همانطور که گفتیم آلیسین موجود در سیر ، خواص ضد قارچی نیز دارد و به همین دلیل می تواند با عفونت های واژن و رحم مانند کاندیدیازیس مزمن و دیگر عفونت ها را درمان کند.

• از عفونت‌های پوستی و دهانی جلوگیری می کند
از سیر می توان به عنوان یک محلول موضعی برای پوست و دهان استفاده کرد. ولی باید توجه کنید که سیر در طولانی مدت باعث سوختن پوست می شود.

• از ریزش مو جلوگیری می کند
سیر حاوی مقدار زیادی آلیسین است که یک ترکیب پایه گوگردی است. این ماده به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند و هچنین باعث رشد مو های جدید می شود.
با توجه به خواص سیر ، وقتی که طور متعادل مصرف شود بسیار مفید است. اما اصلا نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که نباید سیر را در روران شیر دهی مصرف کنید زیرا باعث بو دار شدن شیر می شود.
مصرف سیر در بارداری به دلیل داشتن آلیسین بسیار مفید است

عوارض جانبی خوردن سیر در بارداری
همانطور که دیدید سیر بسیار مفید است اما بعضی اوقات ، می تواند واکنش های منفی نیز ایجاد کند. در قسمت زیر برخی از آن ها را آورده ایم:
• سیر خاصیت رقیق کننده خون دارد ، به همین دلیل مواقعی که می خواهید عمل سزارین داشته باشید ، باعث می شود خون بیشتری از دست بدهید.
• سیر با برخی از دارو ها واکنش های منفی می دهند. بنابر این اگر از مکمل یا دارو های دیگری استفاده می کنید ، از پزشک خود در مورد مصرف سیر سوال کنید.
• اگر سیر را بیش از حد استفاده کنید ، باعث مشکلات گوارشی می شود.
پس باز هم تاکید می کنیم که در مصرف سیر ، زیاده روی نکنید.

سوالات متداول در مورد خوردن سیر در بارداری
خوردن سیر در دوران بارداری به صورت ناشتا مشکل دارد؟

خوردن سیر در دوران بارداری و به صورت ناشتا نه تنها هیچ مشکلی ایجاد نمی کند ، بلکه به کاهش فشار خون و احتمال سرماخوردگی نیز کمک می کند.

خوردن قرص سیر در دوران بارداری خوب است؟
قرص های سیر نیز خواص سیر را دارند و اگر به شکل مناسبی استفاده شوند ، به جلوگیری و درمان پره اکلامپسی ، کاهش فشار خون ، کاهش کلسترول ، جلوگیری از ریزش مو و... کمک می کند.
اما این قرص ها نیز مشکلات سیر را به همراه دارند و در بعضی اوقات برای مادر و فرزند مشکلاتی به همراه می آورند. پس باز هم تاکید میکنم که قبل از مصرف آن ها با پزشک خود مشورت کنید.

خوردن زیاد سیر در دوران بارداری باعث ایجاد چه مشکلاتی می شود؟
همان طور که گفتیم مصرف مقدار زیاد سیر می تواند دستگاه گوارش شما را بیمار کند. اگر وقتی سیر مصرف می کنید ، این مشکلات را مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
خوردن بیش از حد سیر مشکلات گوارشی به همراه دارد

آیا سیر می تواند باعث سقط جنین شود؟
بله! مصرف دوز زیاد از سیر می تواند باعث سقط جنین شود. ناگفته نماند که زیاده روی در خوردن هر چیزی باعث ایجاد مشکلات زیادی برای جنین می شود.

نمی توانم سیر خام بخورم چه جایگزینی برای آن وجود دارد؟
با توجه به اینکه سیر خام بسیار تند است و و بوی نسبتا بدی هم دارد ، بسیاری از افراد از مصرف خام سیر پرهیز می کنند.
با توجه به خواص سیر اگر نمی توانید آن را به صورت خام مصرف کنید ، قرص های سیر در داروخانه ها وجود دارد و می توانید از آن ها استفاده کنید. این قرص ها نیز خواص سیر را به همراه دارند ولی باز هم تاکید می شود که در مصرف آن ها زیاده روی نکنید و از پزشک خود مشورت بگیرید.
همچنین می توانید به عنوان ادویه در انواع غذاها استفاده کنید تا هم غذا عطر و طعم بهتری بگیرد و هم از خواص بسیار زیاد سیر بهره ببرید . گرچه این نکته را بهه یاد داشته باشید که خوردن سیر خام خیلی بهتر است زیرا سیر ممکن است حرارتی که در طول پختن غذا به سیر وارد می شود خواص آن را کاهش بدهد.

استفاده از سیر در غذاها رایج است
بسیاری از غذاهای شمال کشور مثل مرغ ترش ، کال کباب ، سیر واویج ، کباب ترش ، کدوبره ، میرزا قاسمی و بی شمار غذاهای دیگر در سراسر ایران هستند که هم خوشمزه اند و هم از سیر استفاده می شود.

در نهایت
خوردن سیر در دوران بارداری، در کل ضرری ندارد اگر شما در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.
سیر دنیایی از فواید است ، اما به شرطی که در خوردن آن زیاده روی نکنید. همچنین این نکته را از یاد نبرید که حتما در رابطه با مصرف سیر با پزشک خود مشورت کنید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید