یکی از جدیدترین مطالعات پیرامون بیماری کرونا نشان داده است که ویروس کرونا از انسان به گربه منتقل می شود.

کرونا از انسان به این حیوان خانگی منتقل می‌شود

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، یک مطالعه جدید انتقال ویروس کووید-۱۹ از انسان به گربه‌ها را تأیید کرده است. این مطالعه قوی‌ترین شواهد بالینی را تاکنون در مورد انتقال کووید-۱۹ بین این دو گونه ارائه می‌دهد.
این مطالعه جدید با تکیه بر گزارش‌هایی از سال ۲۰۲۰ به بررسی جزئیات احتمال انتقال ویروس بین گربه‌های خانگی و صاحبان آنها پرداخت و به نظر می‌رسد انتقال ویروس فقط یک طرفه یعنی از انسان به گربه انجام می‌شود.
این مطالعه دو گربه خانگی مبتلا به بیماری تنفسی را بررسی کرد که بعدا ثابت شد مبتلا به کرونا هستند.
تیم تحقیقاتی با استفاده از تجزیه و تحلیل ژنومی توانست نشان دهد که این سویه ویروسی هیچ "جهش مخصوص گربه" ندارد و بنابراین می‌تواند فقط از انسان ناشی شده باشد. به طور خاص، ساختار ژنتیکی ویروس موجود در بدن این گربه‌ها بسیار شبیه به گونه رایج در انگلیس بود.
"مارگارت هوسی" نویسنده اصلی این مطالعه توضیح داد: این یافته‌ها نشان می‌دهد که انتقال کووید-۱۹ از انسان به گربه طی همه‌گیری این بیماری در انگلیس اتفاق افتاده است و گربه‌های آلوده به این ویروس، بیماری تنفسی خفیف یا شدید را نشان می‌دهند.
وی افزود: با توجه به توانایی ویروس کرونا در آلوده کردن حیوانات خانگی، نظارت بر احتمال انتقال از انسان به گربه، از گربه به گربه و از گربه به انسان مهم است.
محققان می‌گویند، هنوز هیچ شواهدی از انتشار ویروس بین گربه‌ها و انسان‌ها وجود ندارد. این مطالعه همچنین به بررسی روی حیوانات باغ وحش پرداخته است.
"جیمز وود" از دانشگاه "کمبریج" گفت: یک مجموعه از شواهد بین‌المللی در حال رشد است که نشان می‌دهد انتقال بدون علامت از بیماران انسانی به سگ‌ها و گربه‌های خانگی ممکن است بیش از آنچه تاکنون تصور می‌شد، باشد. نظارت دقیق بر سلامت حیواناتی که با بیماران انسانی در تماس هستند، لازم است و صاحبان آنها باید در صورت امکان توصیه‌های لازم را انجام دهند و در صورت احساس بیماری از حیوانات خود جدا شوند.
این یافته‌ها در عین حال که جالب هستند، اما همچنین ممکن است تهدیدی بالقوه برای جهش‌های بعدی ویروس کرونا در جمعیت حیوانات باشند.
"لارنس یانگ" از دانشگاه "وارویک" می‌گوید: این مطالعه این احتمال را ایجاد می‌کند که انواع ویروس‌ها برای سایر گونه‌ها از جمله گربه‌ها و سگ‌ها عفونی‌تر باشند و احتمالاً می‌توانند خطر انتقال به انسان را داشته باشند.
این نگرانی دیگر محققان را بر آن داشته است تا به دنبال روش‌هایی برای واکسیناسیون ایمن حیوانات در کنار انسان‌ها باشند.
در ماه مارس سال جاری روسیه اولین مورد ابتلای رسمی حیوانات به کووید-۱۹ را در جهان اعلام کرد. در حال حاضر هیچ برنامه رسمی برای مطالعات مشابه با این مطالعه جدید در انگلیس وجود ندارد، اما متخصصان بر لزوم نظارت بیشتر بر ویروس در حیوانات تأکید می‌کنند.
"الینور رایلی" متخصص بیماری‌های عفونی از دانشگاه "ادینبرو" گفت: نظارت بر عفونت‌های کووید-۱۹ در حیوانات خانگی و آزاد از اهمیت حیاتی برخوردار است، زیرا آنها مخزنی بالقوه برای ماندگاری ویروس، جهش و انتقال مجدد به جمعیت انسانی هستند.
نتایج این مطالعه جالب توجه است، اما باید توجه داشت که انتقال ویروس از حیوانات خانگی به صاحبان آنها تأیید نشده است و صاحبان حیوانات خانگی نباید بی‌جهت نگران باشند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید