سرطان از بیماری‌های مرگبار جامعه امروزی است که روزانه در سراسر جهان جان قربانیان زیادی را می گیرد، اما رعایت برخی نکات در رژیم غذایی می‌تواند شما را از خطر ابتلا به سرطان نجات دهد.

پیشگیری از سرطان با چند روش ساده و کاربردی

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، می‌توانید خطر برخی از سرطان‌ها را با پیروی از یک سبک زندگی سالم کاهش دهید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد بسیاری از سرطان‌ها با سبک زندگی افراد از جمله الگوی خوردن و نداشتن فعالیت‌های فیزیکی در ارتباط است.

در حالی که راه تضمین شده‌ای برای پیشگیری از سرطان وجود ندارد، یک سبک زندگی سالم می‌تواند به شما در کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کرده و در صورتی که شما به آن مبتلا شده اید، به درمان و بهبود تان کمک کند.

در این گزارش قصد داریم تا نکاتی را برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان معرفی کنیم:

حفظ کردن و یا به دست آوردن وزنی سالم

وزن زیاد با خطر بالای ابتلا به چندین نوع از سرطان مرتبط است.

با حفظ یک وزن سالم و یا با کم کردن وزن در صورتی که شاخص توده بدنی (BMI) شما نمایانگر اضافه وزن بوده و یا در طیف چاقی قرار دارد، شما می‌توانید این خطر را کاهش دهید.

قندهای افزوده و چربی‌های جامد را محدود کنید

مصرف غذاهای حاوی قند افزوده و چربی جامد را که کالری فراوانی به همراه داشته، اما مواد مغذی اندکی دارند را محدود کنید. این غذاها شامل: نوشابه‌های شیرین شده با شکر، تنقلاتی که بسیار فراواری شده اند و دسرها می‌شوند. کالری‌ها به سرعت با این نوع غذاهایی که تراکم کالری دارند، افزایش یافته و ممکن است به افزایش وزن منجر شود. این مسأله سبب می‌شود تا فضای اندکی برای غذاهای سالم و پیشگیرانه از سرطان باقی بماند.

۶ نکته کلیدی در رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان

مصرف سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل

سبزیجات غیر نشاسته ای، میوه‌ها و غلات کامل با خطر کمتر ابتلا به سرطان در ارتباط هستند. مشخص نیست کدامیک از اجزای موجود در سبزیجات و میوه‌ها بیشترین محافظت را در برابر سرطان دارند؛ بنابراین از انواع مختلف این غذاها که منابعی غنی از مواد مغذی هستند، استفاده کرده و از آن‌ها لذت ببرید. نیمی از بشقاب خود را با سبزیجات و میوه‌ها پر کرده و دست کم نیمی از غلات مورد استفاده خود را از غلات کامل تهیه کنید.

غلات کامل دانه‌هایی هستند که سبوس و جوانه آن‌ها جدا نشده است؛ به مانند: آرد سبوس دار، نان سنگک، بلغور گندم، بلغور جو دو سر، بلغور ذرت کامل، برنج قهوه‌ای.

۶ نکته کلیدی در رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان

مصرف گوشت‌های قرمز و یا فرآوری شده را تعدیل کنید

برخی پژوهش‌ها بیان می‌دارند میان مصرف گوشت قرمز و سرطان روده بزرگ و دیگر انواع سرطان ارتباط وجود دارد. این امر به خصوص برای گوشت‌های فرآوری شده به مانند ژامبون، بیکن و هات داگ صادق است. در صورتی که شما از این گوشت‌ها مصرف می‌کنید، مصرف آن‌ها را متعادل کنید. سعی کنید مقدار اندکی گوشت مصرف کرده و مابقی ظرف خود را با سبزیجات، میوه و غلات کامل پر کنید.

۶ نکته کلیدی در رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان

روی پروتئین‌های گیاهی تمرکز کنید

لوبیا و عدس منبع پروتئین، فیبر غذایی، آهن، پتاسیم و دیگر مواد لازم و مغذی محسوب می‌شوند. دیگر پروتئین‌های گیاهی مغذی شامل پنیر سویا (که به نام توفو نیز می‌گویند) و تمپه (که یکی از فرآورده‌های سنتی سویاست) می‌شود. خوردن بیشتر پروتئین‌های گیاهی بجای پروتئین‌های حیوانی کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان را به همراه دارد.

 سعی کنید بجای مکمل‌های غذایی، از مواد غذایی مفید استفاده کنید

تحقیقات نشان می‌دهد مواد مغذی که به طور طبیعی در مواد غذایی وجود دارند، اثری محافظتی دارند. این در حالی است که این یافته‌ها لزوما برای مکمل‌های غذایی صادق نیست. پس غذاها و نوشیدنی‌ها سرشار از مواد مغذی و دارای ارزش غذایی را برای پیشگیری از سرطان مصرف کنید و در صورتی که می‌خواهید از مکمل‌های غذایی استفاده کنید، پیش از آن با یک متخصص در این زمینه صحبت کنید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید