وزارت خارجه چین ضمن محکوم کردن اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه، بر همکاری با مسکو برای دفاع در برابر مداخلات خارجی تاکید کرد.

اعلام حمایت چین از روسیه در برابر تحریم‌های جدید آمریکا

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از پایگاه آر.تی نوشت: وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در گفتگو با خبرنگاران گفت، دولت او "شدیدا مخالف استفاده از تحریمهای یکجانبه" بوده و با همپیمانانش به منظور کاهش تاثیر آنها همکاری خواهد کرد.

این مقام تصریح کرد: چین و روسیه یک شراکت جامع را با یکدیگر حفظ می کنند. از جنبه محافظت از حاکمیت کشور، جمهوری خلق چین و روسیه از یکدیگر حمایت خواهند کرد.

به گفته وانگ، که اخیرا در یک سری ماموریتهای دیپلماتیک خدمت کرده، تدابیر جدید واشنگتن علیه مسکو نشانه سیاست خارجی خصمانه آمریکا هستند. او مدعی شد: تحریمهای یک طرفه آمریکا جلوه جهان بینی مبتنی بر هژمونی آنها هستند. باید به آنها اعتراض شود.

او تاکید کرد، برای واشنگتن بهتر است اختلافاتش را "بر مبنای برابری و با پایبندی به اصول احترام دوجانبه" حل و فصل کند. اوایل ماه جاری میلادی، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با امضای حکمی اجازه به اعمال یک سری تدابیر محدودیت آمیز علیه شرکتها و مقامهای روس داد. این اقدام همچنین اینکه نهادهای مالی آمریکا مستقیما در خرید بدهی حاکمیتی یک کشور مشارکت کنند را ممنوع کرد چرا که این یک سیاست مورد استفاده دولتهای سراسر جهان به جهت تقویت اقتصادهایشان است.

همزمان کاخ سفید نیز اخراج حدود ۱۲ دیپلمات مسکو را اعلام کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت، این بسته شامل "تدابیر متناسب به منظور دفاع از منافع آمریکا در پاسخ به اقدامات زیانبار روسیه از جمله حملات سایبری و مداخله انتخاباتی است".

کرملین نیز گفته که همچنین در حال بررسی پاسخش است و دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اظهار کرد "اصل اقدام متقابل در این موضوع کنار گذاشته نشده است".

او تلویحا از این صحبت کرد که مسکو به زودی ممکن است تدابیر خودش را علیه آمریکا اعمال کند اما هشدار داد "هم اکنون هر چیزی وابسته به تصمیم اتخاذ شده از سوی رئیس دولت" است و هنوز هیچ رویکردی مورد توافق قرار نگرفته است.

وی افزود، به رغم این تحریمها، "ثبات اقتصاد کلان کامل تضمین شده است" و کارایی بلوک اقتصادی ما در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده است. ما هیچ دلیلی برای تردید کردن در وضعیت امور نداریم.

چین و روسیه در هفته های قبل از اعمال تحریمها، تعهداتی را به شراکت اقتصادی برقرار کردند. سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه در چارچوب سفرش به چین در ماه مارس به میزبانهایش نسبت به اعلام ماموریت "محدود سازی فرصتهای مربوط به توسعه تکنولوژیکی" هر دو کشور از سوی آمریکا هشدار داد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید