فریدون مجلسی با اشاره به مصاحبه منتشر شده از ظریف گفت: مطالبی که ظریف گفت به قول انگلیسی زبان‌ها رازهایی آشکار بود که پیش از این توسط تحلیلگران مختلف بارها گفته شده است و نباید باعث برخوردن به کسی شود.

فریدون مجلسی: ظریف برای خودش آینده سیاسی خاصی متصور نیست / این تئوری‌های توطئه به کسانی می‌چسبد که برنامه‌های خاص دارند

سلام نو – سرویس سیاسی: فایل صوتی منتشر شده از گفت‌وگوی محمدجواد ظریف با سعید لیلاز که بخشی از پروژه تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید بود، هنوز با واکنش‌هایی روبه‌رو می‌شود و نقدها، پرسش‌ها و البته حمایت‌های خاص خود را در پی دارد، هرچند وزنه نقدها و حملات رقبای ظریف به طور مشهودی سنگین‌تر است.

به گزارش سلام نو، این فایل صوتی اهرمی را در اختیار رقبای ظریف گذاشت که مدت‌ها بود از آن بی‌بهره بودند، به خصوص با توجه به نکاتی که ظریف درباره روابطش با سردار شهید قاسم سلیمانی مطرح کرد. حالا مخالفین بهارستان نشین علم استیضاح و مخالفین سایبری و ناشناس نیز علم زندان و اعدام او را بلند کرده‌اند.

در این شرایط برخی از مخالفان معتقدند این فایل صوتی توسط خود ظریف منتشر شده است تا سکوی پرش او برای انتخابات ریاست جمهوری باشد. با این همه فریدون مجلسی، دیپلمات کهنه‌کار ایران در گفت‌وگو با سلام نو تاکید می‌کند که این شکل از برنامه‌ریزی‌ها به کسانی می‌چسبد که جاه‌طلب هستند، نه محمدجواد ظریفی که دنبال آینده سیاسی خاصی نیست.

مجلسی با اشاره به زمینه‌های حرف‌هایی که ظریف زده گفت: احساس من این است که آقای ظریف از این که طی این سال‌ها ناچار بوده تماما از مواضع غیردیپلماتیک تبعیت کند طاقتش به سر آمده و خواسته در این گفت‌وگو گله‌ای کند و بگوید اگر کار دست دیپلماسی بود وضعیت به اینجا نمی‌رسید.

البته وی این ادعا را چندان مورد قبول رقبای ظریف ندانست و گفت: مخالفین او معتقدند وضعیت چندان هم بد نیست و تحریم‌های ترامپ به نتیجه نرسیده است. بله این حرف تا حدی درست است. تحریم‌ها به نتیجه اصلی خود که فروپاشی نظام سیاسی بود نرسید ولی دلار چند ده هزار تومانی و صف مرغ و تخم مرغ نیز نشانه موفقیت ما نیست و از موثر بودن تحریم‌ها سخن می‌گوید.

دیپلمات پیشین ایران در ادامه سخنان ظریف را چندان عجیب و غیرطبیعی ندانست و گفت: حرف‌های ظریف شاید در سیستم سیاسی ما عجیب باشد ولی در دنیا مقامات دولتی تا جایی که مانع همکاری نباشد، می‌توانند از رییس جمهور، رییس بانک مرکزی و حتی ارتشی‌ها انتقاداتشان را با صراحت مطرح کنند. 

وی ادامه داد: از طرف دیگر مطالبی هم که ظریف گفت به قول انگلیسی زبان‌ها رازهایی آشکار بود که پیش از این توسط تحلیلگران مختلف بارها گفته شده است و نباید باعث برخوردن به کسی شود.

مجلسی در واکنش به سخنان ظریف درباره رابطه با روسیه که همزمان بر نقد و ضرورت آن تاکید داشت گفت: ظریف به عنوان وزیر خارجه یک کشور مستقل می‌تواند بگوید که طرفدار رابطه خاص با چین، روسیه، آمریکا یا هر کشور دیگری است. ایشان حق دارد بگوید که می‌خواهد با دو ابر قدرت شرقی رابطه ویژه‌ای داشته باشد، البته در همین زمان باید رابطه با غرب را هم در نظر داشته باشد چون ما می‌دانیم که روسیه رقیب ما در منطقه است و مطامع خاص خود را – به خصوص در حوزه رقابت نفتی و گازی- نسبت به ایران دارد.

وی ادامه داد: در چنین فضایی ما می‌دانیم که روسیه دنبال منافع خود است، می‌خواهد ما را محدود کند و حتی در سوریه تا آنجا که می‌تواند از ما استفاده کند و خود کم‌ترین آسیب را ببیند، اما با توجه به محدودیت‌های موجود و جایگاه روسیه می‌خواهیم با این کشور رابطه‌ای معقول داشته باشیم. از این منظر حرف ظریف و انتقادش از روسیه دارای تضاد نیست.

فریدون مجلسی: ظریف برای خودش آینده سیاسی خاصی متصور نیست / این تئوری‌های توطئه به کسانی می‌چسبد که برنامه‌های خاص دارند

مجلسی درباره تاثیر فایل منتشر شده بر آینده سیاسی ظریف و اتهام انتشار فایل توسط خود او یا اطرافیانش گفت: به نظر من ظریف برای خودش آینده سیاسی خاصی متصور نیست که بخواهد برای آن برنامه‌ریزی کند. این تئوری توطئه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به کسانی می‌چسبد که جاه طلبی دارند و دنبال آینده‌ای برای خود هستند. من ظریف را آدمی دیدم که دنبال رها شدن هر چه سریع‌تر از کارگزاری دولتی است.

وی با تاکید بر اینکه این فایل سودی برای ظریف ندارد گفت: می‌توان گفت کم‌ترین استفاده و سود از این فایل را خود ظریف می‌برد چون به نظر من عاقل‌تر از آن است که دنبال آینده خاصی در سیاست برای خود باشد، با این همه بیشترین منفعت را همان گروهی می‌برد که می‌خواهد به هر قیمتی در انتخابات پیروز شود و بگوید این‌ها این اشتباهات و خطاها را کردند و ما پیروز شدیم.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید