امسال هم ماه رمضان در کنار گرانی‌ها آغاز شد و در روزهای معنوی رمضان مردم بدنبال مرغی ارزان، تخم مرغ دولتی و روغنی کمیاب هستند

 هزینه یک افطار مختصر و ساده خانواده ۴ نفره ایرانی چقدر است؟

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد ۲۴، طبق روال هرسال هم‌زمان با فرا رسیدن ماه رمضان، قیمت مواد غذایی مورد نیاز مردم افزایش می‌یابد. علیرغم اینکه باید در ماه رمضان قیمت‌ها را تعدیل شود، گویی گرانی کالاها در این دوران به امر عادی تبدیل شده است. موضوعی که دولتمردان نیز در برابر آن هیچ نارضایتی ندارند.درخواست مردم روزه دار در این ماه، جدیت درکنترل قیمت کالاهای اساسی است. هرچند به گفته متولیان، تمامی دستگاه‌های اجرایی توان خود را برای ساماندهی بازارپُرتقاضای مواد غذایی درماه به کار می‌گیرنداما افزایش قیمت‌ها گواه چیزی دیگری است.

گویا مسئولین طعم گرانی مواد غذایی را هیچ گاه نمی‌چشند و خبر ازتبعات کوچک شدن سفره‌های مردم ندارد.تحمیل بار گرانی مواد غذایی از سال ۹۹ به سال ۱۴۰۰ کشانده شده است. در این روزهای معنوی هم مردم سرگردان بدنبال مرغی ارزان، تخم مرغ دولتی و روغنی کمیاب هستند!تب بالای قیمت‌ها دربازار مواد غذایی سبب شگفتی مردم شده است. هر چند که دولت سعی در پایین اعلام کردن قیمت‌ها دارد، اما نمی‌توان برچسب نرخ مواد غذایی در بازار راآنهم با این جهش روزانه قیمت‌ها نادیده گرفت.

از گرانی مرغ و گوشت تا میوه و سبزی جات موضوعی است که با آغاز سال جدید شرایط را برای مردم سخت‌تر کرده است. حالاتأمین معیشت که هیچ گاه در آرامش نبوده درایام پُربرکت ماه رمضان سخت‌تر شده است

تمام شواهد قیمت محصولات مواد غذایی دربازار نشان از عدم تاثیر تمام اخبار منتشره شده در مورد ثبات قیمت‌ها است.البته هر سال در آستانه ماه مبارک رمضان به دلیل افزایش تقاضا، برخی از کالاهای ضروری خانوار به دلیل کارشکنی‌های واسطه‌گران و دلالان افزایش می‌یابد. تنشی که مسئولین با آگاهی کامل به استقبال آن می‌روند.

امسال هم ماه رمضان در کنار گرانی‌ها آغاز شد. هزینه سفره سحر و افطار خانواده‌های ایرانی در سال ۱۴۰۰ دچار تحولات قیمتی شدیدی شده است. تحولی که هیچ یک از دولتمردان قبول به پذیرش و تأیید آن نیستند.

طبق سنت ایرانی – اسلامی مردم این سرزمین، سفره افطار معمولا از تنوع بیشتری نسبت به سفره ماه‌های دیگر برخوردار است.هرچند همواره برای سلامت و همچنین جلوگیری از اسراف به ساده خوری و سفره‌ای بدون تجملات در این ماه تأکیدات فراوان شده است.

اما در ساده‌ترین شکل ممکن، نان، پنیر، سبزی خوردن، چای و خرما و یک کاسه آش از ملزومات سفره افطار به نظر می‌رسد.حالا وعده افطار با همین اقلام کم و، اما مهم برای هر خانواده ۴ نفره حدود ۲۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.اما سفره افطار ماه رمضان چند قلم پرطرفدار دارد؟! پنیر یکی از محصولاتی است که مصرف آن در این ماه افزایش می‌یابد. قیمت یک کیلو پنیر معمولی مشمول نرخ مصوب، حداقل ۵۰ هزارتومان است که به طور میانگین وعده مصرف هرفرد در یک وعده معادل ۱۰۰ گرم است. حالا با احتساب برای یک خانواده ۴ نفره معادل ۴۰ هزار تومان برآورد می‌شود.  

مصرف سبزی خوردن نیز به دلیل شرایط روزه داری طرفدار زیادی در این ایام دارد. قیمت هر کیلو سبزی خوردن تازه نیز حداقل ۱۰۰۰۰ تومان است و شما برای سفره افطار خود به ۵۰۰ گرم سبزی پاک شده نیاز دارید که هزینه آن نیز به طور میانگین ۵۰۰۰ تومان می‌شود.آش، حلیم نیز غذای پُرمصرف در ماه رمضان است. حالا با برآوردیک کیلو آش که متشکل از حبوبات، سبزی، رشته، کشک و.. هم با توجه به نرخ مصوب اعلام شده معادل ۴۰ هزا رتومان با مخلفات ۴۳ هزار تومان می‌باشد. قطعاً برای ۴ نفر که باید افطارکنند دوکیلو آش نیاز است. یعنی رقمی معادل ۸۶ هزار تومان؟!.

خرما هم یکی از محصولاتی است که مصرف آن در این ماه افزایش می‌یابد. خرما مضافتی بم درجه ۲ نیز کیلویی ۸۰ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود. هر وعده مصرف خرمای یک خانواده ۴ نفره حدود ۳۰۰ گرم می‌باشد. یعنی معادل ۳۵ هزار تومان!.دو عدد نان سنگگ معمولی ۲ هزار تومانی هم برای همین خانواده ۴ نفره درنظر گرفته شود.مصرف چای هم به نوبه خود در ماه رمضان آن هم در هر فصلی از سال طرفدارزیادی دارد. ارزان‌ترین چای ایرانی در بازار کیلویی ۷۰ هزار تومان بفروش می‌رسد. هر کیلو از این چای برای مصرف کمتر از دو هفته این خانواده آن هم در روزهای پر مصرف چای است.

این تازه بخش کوچکی از برآورد هزینه یک افطار مختصر و ساده خانواده ۴ نفره است. سفره‌های که علی رغم تمام فشارهای اقتصادی به یک سفره لاکچری تبدیل می‌شود.یک سفره افطاری ساده خانواده ۴ نفره بالای ۲۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود. سفره‌ای که نه قابل برچیده شدن است و نه مردم توان گسترده‌تر شدن آن هستند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید