وزیر دفاع ترکیه در واکنش به اقدام رئیس‌جمهور آمریکا درباره وقایع سال ۱۹۱۵ درباره امپراطوری عثمانی و ارامنه گفت: اظهارات جو بایدن تحریف تاریخ است.

وزیر دفاع ترکیه اظهارات بایدن درباره ارامنه را به شدت محکوم کرد

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، در ادامه واکنش‌های مقام‌های آنکارا علیه اقدام واشنگتن در به رسمیت شناختن وقایع سال ۱۹۱۵ به عنوان «نسل کشی ارامنه»، وزیر دفاع ترکیه با صدور یک بیانیه بشدت از مواضع دولت جو بایدن انتقاد کرد.

«حلوسی آکار» وزیر دفاع ترکیه در بیانیه روز دوشنبه (امروز) علیه اقدام رئیس‌جمهور آمریکا درباره وقایع سال ۱۹۱۵ درباره امپراطوری عثمانی و ارامنه اعلام کرد، نامگذاری این وقایع به عنوان نسل‌کشی انکار و تحریف واقعیات است.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه شنبه چهارم اردیبهشت ماه، «نسل کشی ارامنه» در دوران امپراطوری عثمانی را به رسمیت شناخت و گفت: «هر سال در این روز،‌ ما کسانی که در نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی کشته شدند را یادآوری می‌کنیم». وی افزود، در ۲۴ آوریل ۱۹۱۵، یک میلیون و پانصد هزار ارمنی توسط امپراطوری عثمانی قتل عام شدند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزیر دفاع ترکیه در بیانیه روز دوشنبه خود به شدت از این اقدام دولت بایدن انتقاد کرد و گفت: «استخراج خصومت‌ها از درون تاریخ و ایجاد خصومت‌های جدید، غیرقابل قبول و اقدامی پوچ است».

حلوسی آکار هشدار داد، سیاسی کردن تاریخ ممکن است اثرات منفی بسیاری روی روابط دو جانبه و امنیت منطقه‌ای بر جای بگذارد.

این مقام ترکیه‌ای اعلام کرد، کشورش همواره حامی پرداختن مورخان به وقایع سال ۱۹۱۵  بوده است و با اظهارنظر سیاستمداران درباره این موضوع مخالفت کرده است.

به گفته آکار، دولت ایالات متحده در اعلام تصمیم اخیر خود تحت فشار برخی گروه‌های سیاسی خاص داخلی و همچنین لابی ارمنستانی‌ها در آمریکا، سراغی از اسناد تاریخی و آرشیوها نگرفته است.

وزیر دفاع ترکیه ادامه داد، موضع ترکیه این بوده است که کشته شدن ارمنستانی‌ها در شرق آناتولی طی سال ۱۹۱۵ زمانی رخ داد که برخی از آنها با نیروهای متجاوز روسیه همدست شدند و علیه نیروهای امپراطوری عثمانی دست به شورش و انقلاب زدند.

وی افزود، ترکیه همواره با اطلاق «نسل‌کشی» به این وقایع مخالف بوده و این اتفاق‌ها را یک تراژدی خوانده که در آن هر دو طرف درگیر متحمل تلفات شدند.

واکنش تند مقام‌های ترکیه به اقدام دولت بایدن، از اولین ساعت بعد از صدور بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا درباره به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه آغاز شده و این واکنش‌ها همچنان ادامه دارد.

در همین ارتباط، «ابراهیم کالین» سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه امروز دوشنبه با «شرم‌آور» خواندن اظهارات بایدن درباره به ‌رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه در دوران عثمانی، هشدار داد آنکارا ظرف روزها و ماه‌های آتی، پاسخ آمریکا را خواهد داد

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید