دولت ترکیه در واکنش به رسمیت شناختن «نسل کشی» ارامنه توسط کاخ سفید، سفارت و کنسول‌گری‌های آمریکا در این کشور تعطیل کرد.

تعطیلی سفارت و کنسول‌گری‌های آمریکا در ترکیه

به گزارش سلام نو به نقل از فارس،‌ در پی به رسمیت شناختن «نسل کشی» ارامنه در جنگ جهانی اول از سوی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، تدابیر امنیتی در نهادهای دیپلماتیک این کشور در ترکیه افزایش یافت.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، سفارت و کنسول‌گری‌های آمریکا در ترکیه روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به‌خاطر «اقدامات پیشگیرانه»‌ و تظاهرات احتمالی شهروندان این کشور، تعطیل شدند.

از سوی دیگر واحدهای پلیس ترکیه در خیابان‌های اطراف ساختمان‌های دیپلماتیک آمریکا در این کشور مستقر شده و در حال گشت‌زنی هستند.

رئیس جمهور آمریکا شامگاه شنبه (چهارم اردیبهشت ماه) نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را برسمیت شناخت و گفت: «هر سال در این روز،‌ ما کسانی که در نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی کشته شدند را یادآوری می‌کنیم تا بار دیگر بر تعهد خود برای جلوگیری از چنین رویدادی تاکید کنیم».

خشم ترکیه از اظهارنظر بایدن درباره نسل کشی ارامنه موجب شد که وزارت خارجه ترکیه، «دیوید ساترفیلد» سفیر آمریکا در آنکارا را احضار کند.

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «مشخص است که این اظهارات، هیچ مبنای حقوقی یا علمی ندارد و همچنین از حمایت مستند نیز برخوردار نیست. درخصوص وقایع سال ۱۹۱۵، هیچکدام از شرایط لازم برای استفاده از عبارت "نسل‌کشی"، آنطور که در قوانین بین‌المللی آمده، وجود ندارد».

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز دقایقی پس از صدور بیانیه بایدن در به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در پیامی در توییتر نوشت: «ما در مورد گذشته خود چیزی برای یادیگری از کسی نداریم. فرصت طلبی سیاسی،‌ بزرگترین خیانت به صلح و عدالت هستند. ما این بیانیه را که صرفا مبتنی بر پوپولیسم بوده،‌ کاملا رد می‌کنیم».

از سوی دیگر «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه روز گذشته (یکشنبه)، اظهارات اخیر بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه را «بسیار شرم‌آور» توصیف کرد و هشدار داد که ترکیه طی ماه‌های آینده به آمریکا پاسخ خواهد داد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید