محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با فواد حسین، همتای عراقی‌اش گفت: همه ما در این منطقه همواره در کنار هم خواهیم بود. دیگران می‌روند ولی ما در این منطقه خواهیم بود و باید روابطمان را براساس حسن همجواری و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر و عدم مداخله در امور داخلی و دوستی و برادری و اخوت بنا بگذاریم و این سیاست جمهوری اسلامی در این منطقه بوده و خواهد بود.

در صورت بازگشت آمریکا به برجام، تهران هم پس از راستی‌آزمایی اقدامات متقابل را انجام می‌دهد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک با فواد حسین همتای عراقی خود گفت: در صورت بازگشت آمریکا به برجام، تهران هم پس از راستی آزمایی اقدامات آمریکا، اقدامات متقابل را انجام می دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: در مورد گفتگوی های هسته ای چهار بعلاوه یک با وزیر خارجه عراق صحبت کردم .

ظریف باردیگر با تسلیت حادثه دردناک آتش سوزی در بیمارستان ابن الخطیب و ابراز همدردی با خانواده های قربانیان و مصدومان و شفای عاجل برای آنها تصریح کرد: گفت وگوهای بسیار بسیار خوبی با برادر و دوست عزیزم جناب آقای دکتر فواد حسین داشتیم و از مهمانوازی گرم و صیمیانه ایشان و دولت تشکر می کنم.

وی افزود: ما از نقش محوری و قدرتمند عراق در منطقه استقبال می کنیم و امیدواریم که هر روز نقش عراق در این منطقه قویتر و نقشی در جهت ثبات و آرامش در منطقه باشد.

ظریف گفت: ما از تلاشی که دولت عراق برای ایجاد زمینه های گفت وگو درمنطقه ایجاد کرده است، تشکر می کنیم و امیدواریم که این تلاش ها به گفت وگوی بیشتر و مفاهمه جدی تر در این منطقه بیانجامد.

وی افزود: همه ما در این منطقه همواره در کنار هم خواهیم بود. دیگران می روند ولی ما در این منطقه خواهیم بود و باید روابطمان را براساس حسن همجواری و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر و عدم مداخله  در امور داخلی و دوستی و برادری و اخوت بنا بگذاریم و این سیاست جمهوری اسلامی در این منطقه بوده و خواهد بود.

وزیر خارجه کشورمان گفت: همینطور امروز فرصت کردیم تا درباره گفت وگوهای هسته ای بین ایران و کشورهای ۴ +۱ یعنی سه کشور اروپایی و چین و روسیه صحبت کنیم. البته آمریکایی ها در وین هستند ولی ما گفت وگویی با آمریکا نداریم اما گفت وگوهای بسیار خوبی برای اجرای برجام داشته ایم و امیدواریم که دولت جدید آمریکا با یک سیاست معقول و اجرای تعهدات خودش بتواند سریعتر به برجام برگردد و همه طرف ها تعهدات را اجرا کند و ما هم آمادگی داریم که به محض اجرای تعهدات آمریکا و تایید آنها و راست آزمایی آنها، تعهدات خودمان را به صورت کامل برگردانیم و اجرا کنیم.

وی گفت: روابط دوجانبه بین ایران و عراق بسیار قوی و محکم و مورد نیاز هر دو کشور و منطقه است و ما علاقمند به گسترش این روابط هستیم.امروز در زمینه های مختلف روابط اقتصادی، انرژی، حمل ونقل و اتصال راهها و راه آهن  دو کشور به یکدیگر با هم صحبت کردیم.

ظریف از زمینه های مهم همکاری مشترک بین ایران و عراق در مقابله با تروریسم و جنایات فرامرزی و مواد مخدر سخن گفت و افزود: ما دو کشوری هستیم که در برابر داعش با هم ایستادیم و خون جوانان عراقی و ایرانی در مبارزه با تروریسم و خون قهرمانان ما یعنی شهید سپهبد سلیمانی وشهید ابومهدی المهندس در هم آمیخته است که هر دو قهرمان مبارزه با داعش بودند و متاسفانه با اقدام غیرقانونی ایالات متحده در عراق به شهادت رسیدند. خون های پاک شهدای ایرانی و عراقی  به هم آمیخته است و این یک ارتباطی را بین دو کشور ما ایجاد کرده که توسط هیچ کس گسسته نخواهد شد و انشاء الله همیشه این ارتباط ما وعراق رو به گسترش خواهد بود.

تاکید بر نقش عراق در صلح منطقه

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق هم در سخنان خود با تاکید بر نقش کشورش برای حل مسائل منطقه گفت که بغداد نقش مهمی برای ایجاد صلح در منطقه دارد .

او گفت که با اقای ظریف درباره روابط ایران و آمریکا و روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس گفت وگو کردم و نقش عراق در این زمینه مثبت ارزیابی شد .

وی افزود: ما در نشست امروز خود به مسائل دوجانبه و موضوعات مهم منطقه ای و وضعیت بین المللی پرداختیم.

فواد حسین از نقش محوری عراق در منطقه سخن گفت و تصریح کرد: اساس سیاست خارجی کنونی عراق برقراری روابط متوازن با همگان است.

وی با اشاره به رویکرد عراق برای آرام کردن اوضاع افزود: سیاست عراق در برقراری روابط براساس منافع مشترک است و اینکه منطقه خودش صاحب سخن باشد.

وزیر امور خارجه عراق با تاکید بر اهمیت همکاری بین کشورهای منطقه گفت: ما همکاری و بحث و گفت وگوهای خود با طرف ایرانی را آغاز کرده ایم که به حد و مرز مهمی رسیده است.

وی افزود: مذاکرات بین طرف آمریکایی و ایرانی در وین آغاز شده است و ما آن را دنبال می کنیم و از پیشرفت موجود در این زمنیه خرسندیم.

وی گفت: ما همچنین به روابط دوجانبه در زمینه اقتصادی پرداختیم و بر اهمیت آن برای دو کشور تاکید شد و امیدواریم که بعد از برون رفت از چالش های کرونا این روابط دو جانبه را توسعه دهیم.

وزیر خارجه عراق بار دیگر با خیرمقدم به همتای ایرانی و آرزوی موفقیت برای سفرش گفت که وزیر خارجه ایران با مسئولان عراقی ملاقات و به شهر نجف اشرف و اقلیم کردستان عراق سفر خواهد داشت

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید