ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه اقدام جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن "نسل‌کشی ارامنه" در دوران امپراتوری عثمانی را «ظالمانه» خواند.

ترکیه، آمریکا را به تلافی تهدید کرد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد، اقدام رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن "نسل‌کشی ارامنه" در دوران امپراتوری عثمانی "حقیقتا ظالمانه" است و آنکارا طی ماه‌های آتی به این اقدام پاسخ خواهد داد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که با این تصمیم از سنت چندین دهه بیانیه‌های ملاحظه‌کارانه کاخ سفید درخصوص قتل‌عام ۱۹۱۵ ارامنه در دوران امپراتوری عثمانی دوری کرد، باعث خوشحالی ارمنستان و ارامنه سراسر جهان شد اما بیش از پیش روابط میان واشنگتن و آنکارا را که هر دو عضو ائتلاف ناتو هستند، خدشته‌دار کرد.

"ابراهیم کالین"، سخنگو و مشاور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت: در روزها و ماه‌های آتی واکنشی به اشکال، انواع و درجات مختلف وجود خواهد داشت.  

کالین به این موضوع که آیا آنکارا دسترسی آمریکا به پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه را محدود خواهد کرد یا خیر، اشاره‌ای نکرد؛ پایگاه هوایی که برای حمایت از ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش در سوریه و عراق در بین دیگر اقدامات استفاده شده است.

پس از آنکه مقامات ترکیه به سرعت بیانیه بایدن در روز شنبه را محکوم کردند، اردوغان امروز (دوشنبه) پس از نشست کابینه به این موضوع خواهد پرداخت.

کالین گفت: در زمان و مکانی که مناسب بدانیم، به پاسخ دادن به این بیانیه کاملا ناعادلانه و تاسف‌بار ادامه خواهیم داد.

ترکیه قبول دارد که بسیاری از ارامنه که در دوران امپراتوری عثمانی زندگی می‌کردند، در درگیری‌ها با نیروهای عثمانی در جنگ جهانی اول کشته شدند اما انکار می‌کند که این کشتارها به طور نظام‌مند صورت گرفته‌اند و به معنای "نسل کشی" هستند.

برای دهه‌ها اقدامات برای به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه در کنگره آمریکا به بن‌بست خورده بود و اکثر روسای جمهور آمریکا به خاطر نگرانی از خدشه‌دار شدن روابط یا ترکیه، از خواندن آن به عنوان نسل‌کشی اجتناب کرده‌اند.

اما این روابط در حال حاضر نیز خدشته‌دار شده‌اند. واشنگتن تحریم‌هایی را علیه ترکیه به خاطر خرید سامانه‌های دفاع موشکی روسی اعمال کرده در حالی که آنکارا نیز از اینکه آمریکا یگان‌های مدافع خلق کرد در سوریه را مسلح و مجهز کرده و فتح‌الله گولن، روحانی ترکیه‌ای مستقر در آمریکا را که ترکیه وی را به رهبری کودتای نافرجام ۲۰۱۶ میلادی متهم می‌کند، استرداد نمی‌کند، خشمگین شده است.

کالین گفت: از این به بعد هدایت این مناقشات دشوارتر خواهد شد. هر کاری که ما با آمریکا انجام می‌دادیم، اکنون تحت‌الشعاع این بیانیه تاسف‌بار قرار خواهد گرفت.

وی افزود: پارلمان ترکیه قرار است طی روزهای آتی بیانیه‌ای صادر کند.

به گفته تحلیل‌گران، قانون‌گذاران ترکیه با طبقه بندی رفتار بومیان آمریکایی با مهاجران اروپایی به عنوان نسل کشی، احتمالا به این اقدام بایدن واکنش نشان خواهند داد.

علاوه بر محدود کردن امکان دسترسی به پایگاه اینجرلیک، ترکیه گزینه‌های کاهش همکاری نظامی با آمریکا در شمال سوریه و عراق یا کاهش تلاش‌های دیپلماتیک برای حمایت از مذاکرات صلح افغانستان رانیز روی میز دارد.   

این سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: اطلاع‌رسانی قبلی مقامات آمریکایی درخصوص این بیانیه، هیچ توجیه قانونی برای ادعاهای احتمالی غرامت فراهم نمی‌کند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید