دکتر ایمان قاسم زاده، تخصص عفونی و فلوشیپ گفت: هر چه اکسیژن خون از ۹۴ پایین تر بیاید، خطر بیشتر می شود و اگر اکسیژن خون از یک حدی پایین تر بیاید بیمار به ICU منتقل می شود.

احتمال برگشت عوارض کرونا پس از ترخیص از بیمارستان وجود دارد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، یک متخصص عفونی و فلوشیپ نقص ایمنی عوارض بیماری کرونا در مرحله دوم را زیاد دانست و عنوان کرد: در فاز دوم بیماری عوارض التهابی و ترومبوتیک (لخته خون) برای ما مهم است و هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که عوارض ترومبوتیک بعد از ترخیص به وجود نیاید یا عوارض التهابی آن بعد از ۱۴ روز به پایان می رسد، بنابراین عجیب نیست که فردی پس از ترخیص به علت یکی از این عوارض یا مسائل مرتبط با کووید ۱۹ دوباره بستری شود.

دکتر"ایمان قاسم زاده" درباره اینکه گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از بیماران کرونایی پس از بهبودی بعد از چند روز دوباره دچار علائم شدید شده و در آی سی یو بستری می شوند، علت این موضوع چیست؟ گفت: در سیر بیماری کووید ۱۹ وقوع هر مساله ای محتمل است.

وی ادامه داد: این بیماری را به سه فاز تقسیم کرده اند به طوری که ۵ تا ۶ روز اول بیماری را فاز اول، فاز دوم از روز ششم بیماری تا روز 14 و بعد از آن تا روز بیست و یکم و حتی بیشتر را فاز سوم نام گذاری کرده اند و بیشترین خطر در مرحله دوم و سوم است اما مرحله دوم خطرش خیلی بیشتر است.

این متخصص عفونی و فلوشیپ نقص ایمنی عوارض بیماری در مرحله دوم را زیاد دانست و عنوان کرد: در فاز دوم بیماری عوارض التهابی و ترومبوتیک(لخته خون) برای ما مهم است و هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که عوارض ترومبوتیک بعد از ترخیص به وجود نیاید یا عوارض التهابی آن بعد از ۱۴ روز به پایان می رسد، بنابراین در دوران نقاهت و درمان همه این موارد محتمل است و عجیب نیست که فردی پس از ترخیص به علت یکی از این عوارض یا مسائل مرتبط با کووید ۱۹ دوباره بستری شود.

وی افزود: موارد انگشت شماری نیز وجود داشته که پس از گذشت ۲۱ روز از بیماری دوباره بیمار و بستری شده اند لذا بستری شدن دوباره فرد مبتلا پس از ترخیص از بیمارستان دور از انتظار نیست و نباید تصور کرد که پس از ترخیص، بهبودی کامل یافته اید و هیچ اتفاقی رخ نمی دهد، البته بیش از ۹۰ درصد افراد پس از ‌گذراندن دوران نقاهت(21 روز بیماری) بهبودی پیدا می کنند.

استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این سوال که چه مواردی باید توسط بیمار در دوران نقاهت و پس از ترخیص از بیمارستان رعایت شود تا دوباره حالش وخیم نشود؟ گفت: بهترین اقدام همان رعایت دستورات پزشک معالج است زیرا عوارض بیماری در افراد متفاوت است و همچنین استراحت، غذای مناسب و مصرف میوه و مایعات باید انجام شود.

وی با تاکید برآنکه کووید ۱۹ هیچ درمانی ندارد، اظهار کرد: همه داروهایی که اکنون استفاده می شود فقط مشاهده شده که بر بهبودی بیماری کووید ۱۹ تاثیراتی داشته اند و هیچ درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد.

قاسم زاده در مورد اینکه آیا این عوارض دیرهنگام مختص کرونای جهش یافته انگلیسی است یا خیر، تاکید کرد: عوارض تاخیری و دیرهنگام در انواع کروناها وجود داشته و مختص به نوع جهش یافته انگلیسی نیست.

وی ادامه داد: هر چند وقت یک بار نوع جهش یافته ویروس از هر گوشه دنیا پیدا می شود و ممکن است یکسری پیامدها داشته باشد.

این متخصص بیماری های عفونی در پاسخ به این شبهه که گفته می شود اکسیژن خون زیر ۸۰ باعث مرگ فرد می شود، نیز به ایسنا گفت: هر چه اکسیژن خون از ۹۴ پایین تر بیاید، خطر بیشتر است اما فردی که اکسیژن خون آن بالای ۸۸ و زیر ۹۴ باشد، بستری و اقدامات درمان روی او انجام می شود اما استرس ما در این مورد کمتر است.

وی افزود: اگر اکسیژن خون از یک حدی پایین تر بیاید بیمار به  ICUمنتقل می شود و اگر اکسیژن خون از حدی کمتر شود دیگر اقدامات ما در آی سی یو نیز جوابگو نیست و در اکسیژن های پایین تر مرگ و میر بیشتر خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید