انواع حبوبات مانند لوبیا، نخود و عدس از منابع پروتئین گیاهی هستند و تقریبا یک لیوان لوبیای پخته‌شده ۱۲ گرم پروتئین به بدن می‌رساند.

بهترین منابع پروتئین‌های گیاهی در فصل بهار

به گزارش سلام نو به نقل از سلامت، اصلاح مصرف پروتئین‌های غذایی، یکی از راه‌های سالم‌سازی برنامه غذایی در رژیم‌های بهاری است. متخصصان توصیه می‌کنند که با آغاز بهار، میزان مصرف پروتئین‌های گیاهی را افزایش دهید و در عوض حجم پروتئین‌های حیوانی، خصوصا پروتئین‌های پُرچرب حیوانی، را در رژیم غذایی تان پایین بیاورید. بهترین منابع پروتئین‌های گیاهی که می‌توانند در فصل بهار به‌صورت منظم مصرف شوند، شامل موارد زیر هستند.  

۱. انواع عدس 

انواع عدس و ماش جزو منابع گیاهی ارزشمند برای دریافت پروتئین محسوب می‌شوند. تقریبا هر یک لیوان عدس حاوی ۱۸ گرم پروتئین و ۱۶ گرم فیبر غذایی است. به‌علاوه، انواع عدس می‌توانند تامین‌کننده ویتامین‌ها، املاح و آنتی‌اکسیدان‌های مناسب برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی و سیستم دفاعی بدن در فصل‌های بهار و تابستان باشند. انواع عدس به‌صورت پخته می‌توانند در سالادهای مختلف، سوپ‌های بهاری یا خورش‌ها و خوراک‌های بهاری مورد استفاده قرار بگیرند. عدس پخته و له‌شده می‌تواند به سس انواع سالادهای بهاری هم اضافه شود. ترکیب عدس پخته با برنج یا نان‌های سبوس‌دار می‌تواند تامین‌کننده پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز بدن در یک وعده غذایی باشد.  

۲. نخود 

جالب است بدانید که یک لیوان نخود پخته‌شده تامین‌کننده ۲۵ گرم از پروتئین مورد نیاز روزانه برای بدن است. متاسفانه این روزها بیشتر افراد توجه چندانی به حبوبات خصوصا نخود، برای تامین پروتئین بدن ندارند زیرا مساله نفخ ناشی از مصرف حبوبات آنها را از این خوراکی‌های ارزشمند دور نگه می‌دارد. این درحالی است که شما می‌توانید به‌سادگی و با خیساندن ۴۸ ساعته حبوبات، نفخ آنها را تا حد زیادی بگیرید و درنهایت این حبوبات سرشار از پروتئین گیاهی را با ادویه‌هایی مانند فلفل، زیره یا دارچین طبخ و مصرف کنید تا دچار نفخ ناشی از مصرف حبوبات نشوید. بهتر است برای تامین پروتئین گیاهی از طریق مصرف نخود، آن را به‌صورت پخته در انواع سالادها یا خوراک‌های بهاری جای دهید و یا از پوره نخود در انواع پیش‌غذاها، کوکوها، سس‌های ساندویچ یا سس‌های سالاد استفاده کنید.  

۳. انواع لوبیا 

انواع لوبیا، مانند نخود و عدس، از دیگر منابع پروتیین گیاهی هستند. تقریبا یک لیوان لوبیای پخته‌شده ۱۲ گرم پروتئین به بدن می‌رساند. انواع لوبیا به‌دلیل داشتن تنوع ظاهری و طعمی می‌توانند در غذاها یا سالادهای بیشتری مورد استفاده قرار بگیرند. انواع لوبیای کاملا پخته‌شده که با مقداری روغن زیتون یا کنجد، فلفل سیاه، نمک، سرکه سیب یا سرکه بالزامیک طعم‌دار شده باشند، می‌توانند طعم منحصربه‌فردی به سالادهای بهاری بدهند. پوره لوبیا همواره جزو دورچین‌های محبوب در بسیاری از کشورهای جهان بوده‌ است.  

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید