نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا در کلانشهر تهران گفت: راه اندازی کلینیک تخصصی سرپایی اقدامی هوشمندانه بود که از بار بستری در بیمارستان ها می کاهد.

کدام بیماران کرونایی می‌توانند در منزل درمان شوند؟

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، معاون درمان ستاد کرونا در کلانشهر تهران، از راه اندازی کلینکیک های تخصصی سرپایی برای دریافت داروهای تزریقی در موج چهارم کرونا خبر داد.

نادر توکلی گفت: با اوج گیری مجدد کرونا در دو هفته اخیر، دستورالعمل راه اندازی کلینیک‌های تخصصی بستری موقت بیماران کووید ۱۹ تهیه شد تا بر اساس آن بیمارستان‌ها تمهیداتی برای بیمارانی که حال عمومی نسبتاً مناسبی دارند، به منظور ادامه روند دریافت داروهای تزریقی و استراحت در منزل ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه این دستورالعمل ضریب اشغال تخت‌های بستری را کاهش می‌دهد، افزود: خوشبختانه همکاری مطلوب بیمارستان‌ها در اجرای این دستورالعمل کمک کرد که به بهره‌وری بسیار خوب در استفاده از تخت‌های بستری برسیم.

توکلی، دلیل بستری بخشی از بیماران کرونایی را دریافت داروهای تزریقی ضدویروسی و ضدالتهابی برشمرد و گفت: در هفته گذشته حدود ۱۱ هزار مورد تزریق این داروها در کلینیک‌های تخصصی سرپایی طبق دستورالعمل جدید انجام شده است.

وی در توضیح نحوه اجرای این دستورالعمل اظهار کرد: بعد از گذشت یک یا دو روز از بستری بیمار مبتلا به کرونا، متخصصین عفونی، ریه یا داخلی بیمارستان ارزیابی می‌کنند که آیا درمان بیمار می‌تواند با دریافت روزانه این داروها در کلینیک‌های تخصصی سرپایی ادامه پیدا کند یا خیر. در صورت تأیید پزشک، بیمار مرخص و درمان او از طریق کلینیک ادامه پیدا می‌کند.

توکلی ادامه داد: علاوه بر این بیمارانی هم که با وضعیت و سطح اکسیژن نسبتاً خوب به اورژانس مراجعه کرده اما به دلیل درگیری ریه نیاز به داروهای کورتیکواستروئید و داروهای ضد ویروس تزریقی داشته باشند، به این کلینیک‌های تخصصی هدایت می‌شوند.

وی با اشاره به هزینه اثربخشی این کلینیک‌ها، گفت: تاکنون در چارچوب این دستورالعمل بالغ بر هزار بستری بیمارستانی به بخش سرپایی هدایت شده اند و برآورد ریالی کاهش این هزار بستری نشان می‌دهد که این اقدام چقدر در بهره وردی منابع و اقتصاد درمان مؤثر بوده است.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، دستورالعمل کلینیک تخصصی سرپایی را اقدامی هوشمندانه توصیف کرد و افزود: اگر این مداخله به موقع انجام نمی‌شد، شاید مجبور می‌شدیم به سمت راه اندازی بیمارستان صحرایی برویم که خوشبختانه هنوز به این مرحله که رسیدگی به بیماران کرونایی خارج از سیستم درمان انجام بشود، نرسیده ایم.

وی در پایان با اشاره به دستور وزیر بهداشت و همکاری خوب سازمان‌های بیمه‌گر، خاطرنشان کرد: تمامی داروهای تزریقی تجویز شده در بخش سرپایی تحت پوشش بیمه هستند و هزینه‌ای به مردم تحمیل نمی‌شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید