نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا از آمادگی کشورش برای رایزنی با این اتحادیه درباره مشکلات منع گسترش و خلع سلاح خبر داد.

اعلام آمادگی روسیه برای صحبت درباره خلع سلاح با اتحادیه اروپا

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا در حالی که در مورد بیانیه "پیتر استانو"، سخنگوی برجسته امور خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا در مورد منفعت برقراری گفت‌وگو با مسکو درباره مسئله خلع سلاح اظهارنظر می‌کرد، به خبرگزاری تاس گفت: روسیه آماده رایزنی با اتحادیه اروپا در مورد مشکلات منع گسترش و خلع سلاح است، اگرچه بروکسل باید ابتکار عمل را به دست گیرد.

"ولادیمیر چیژوف"، اظهار کرد: اگر اتحادیه اروپا به این موضوع علاقمند است، ما برای چنین صحبت‌هایی آماده هستیم. در مجموعه، ما، روسیه، هیچ راهی را در گفت‌وگو با اتحادیه اروپا نبسته‌ایم. تمام آنچه تا به امروز متوقف مانده، از جانب اتحادیه اروپا بوده است. وی افزود، مسکو در انتظار پیشنهاداتی مبنی بر اشتیاق اتحادیه اروپا به از سرگیری گفت‌وگو است و با علاقه حرفه‌ای آن پیشنهادات را دنبال می‌کند.

این نماینده یادآور شد: آن موضوعات قبلاً در رابطه ما وجود داشت و به هیچ‌وجه مستقل از آن نبود، چرا که اتحادیه اروپا قدرت هسته‌ای نیست و به طور مداوم تأکید دارد که یک بلوک نظامی هم نیست.

چیژوف خاطرنشان کرد: به طور معمول، دور آخر چنین رایزنی‌های حرفه‌ای در فوریه ۲۰۱۷، بیش از ۴ سال پیش انجام شد. البته که ما به مسائل هسته‌ای مانند دیگر جنبه‌ها، مثلاً منابع جنگ‌افزارهای مرسوم برای نقاط دردسرساز، نپرداختیم.

وی تشریح کرد: ما در مورد تولید بدون مجوز هم بحث کردیم. به طور خاص ما یادآور شدیم در میان امواج اخیر گسترش اتحادیه اروپا، کشورهای معینی که به این اتحادیه وارد می‌شوند، اغلب در تولید سلاح‌های کوچک و دیگر انواع بر روی نمونه‌های شوروی و روسیه دست داشته‌اند که این امر در تطابق با قانون بین‌المللی نبوده است. گاهی اوقات این مجوزها منقضی شده و گاهی هم ابطال شده بودند.

پیتر استانو هفته گذشته به خبرگزاری تاس گفت که اتحادیه اروپا به دنبال احیای گفت‌وگوی دوجانبه خود با روسیه در مورد مسائل خلع سلاح و منع گسترش هسته‌ای است. وی در واقع در حال اظهارنظر درباره این سخن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بود که گفته بود روسیه قویاً از شرکای خارجی می‌خواهد در مورد مسائل ثبات جهانی صحبت کنند و پیش‌نویس یک "معادله امنیتی" را تهیه کنند. پوتین تأکید کرده بود مسکو همواره از عرصه بین‌المللی استقبال می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید