رئیس کمیسیون آب اتاق بازرگانی ایران گفت: ۳ برابر دنیا از آب تجدیدپذیر مصرف می‌کنیم که فرونشست زمین و ساختمان‌ها را شاهدیم.

راه‌اندازی بورس اقلیمی آب ۲۶ هزار میلیارد درآمدزایی خواهد داشت

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، محمد صادقی، درباره وضعیت تامین حقابه زاینده‌رود و کشاورزان این حوضه با توجه به خشکسالی اظهار داشت: طی سال‌های اخیر بارگیری فراوانی روی حوضه زاینده‌رود صورت گرفت. طی طومار شیخ‌بهایی همه چیز مشخص بوده، از سال ۱۳۳۲ به بعد که تونل یک و دو احداث شد میزان حقابه مشخص و قرار بود تونل سه احداث هم شود و یک میزان آب به چهارمحال و میزانی هم به یزد تخصیص یابد اما هنوز احداث نشده و حدود دو دهه است که حقابه آن برداشت می‌شود که منجر به خشکی زاینده‌رود شد. طی این مدت هم هیچ‌یک از حقوق کشاورزان داده نشد و امروز نیز شاهدیم حدود ۱۰ هزار نفر از کشاورزان تجمع کرده‌اند.

وی  افزود: ما در کشور کم‌بارشی داریم نه خشکسالی. مشکلات پیش آمده به این دلیل است که مدیران با رابطه نه ضابطه بر سر کار بوده‌اند. وضعیت کنونی کشاورزی فقط به خاطر ضعف مدیریت است، وقتی دولت به جای نظارت همه جا دخالت کرده و تعهدی ندارد اوضاع همین است. 

پیشنهاد راه‌اندازی بورس اقلیمی آب

رئیس کمیسیون آب اتاق بازرگانی ایران با اشاره به طرح تشکیل بورس اقلیمی آب گفت: الگوی این کار در استرالیا و امریکا موفق بوده ما نیز باید روی این سبک کار کنیم. مثلا اکنون در اصفهان آلودگی ناشی از فعالیت صنایع را شاهدیم، راه‌اندازی این بورس که استارت آن می‌تواند از خاورمیانه و ایران باشد حدود ۲۶ هزار میلیارد درآمدزایی خواهد داشت. مثلا کارخانه‌ای که بیش از حد مجاز آلایندگی دارد باید بابت آلایندگی بیشتر پول بپردازد و اگر ضعف اجرا داشته باشد تعطیل شود که باعث می‌شود کارخانجات آلاینده روی الگو آب مصرف کنند.

وی با بیان اینکه اکنون صنعت هر چه می‌خواهد آب برداشت می‌کند اما کشاورز این حق را ندارد، تاکید کرد: اگر آب نیست برای صنعت هم نباید باشد، در بورس اقلیمی باید قیمتی برای آب تعیین شود و زمان کم‌بارشی آب از کشاورز خریداری شود، کشاورز ۵۰ درصد آب را بفروشد و مابقی را صرف کشت کند، به این ترتیب هم مصرف روزانه شرب و کشاورزی تصحیح می‌شود و هم آب روی قیمت خریداری می‌شود.

صادقی بیان داشت: اگر بورس آب اجرا می‌شد صنعت برداشت بی‌رویه نداشت، باید سالانه اضافه سهم آب کشاورز را خریداری می‌کرد به این ترتیب کشاورزی هم رونق پیدا می‌کرد، از سوی دیگر صنعت هم پابرجا بود، ما همه چیز را قربانی صنعت کرده‌ایم، در صورتی که کشورها ابتدا دنبال امنیت غذایی هستند. در شرایط کرونا ۸ درصد به کشاورزی خسارت وارد شد در حالی که به صنعت و گردشگری ۶۵ درصد خسارت وارد شد و این ماجرا به دلیل عدم محاسبات دقیق این قضایا است.

۳ برابر دنیا از آب تجدیدپذیر مصرف می‌کنیم

صادقی در ادامه بیان داشت: در دنیا ۴۰ درصد از آب تجدیدپذیر استفاده می‌شود، در ایران این میزان ۱۲۰ درصد است که فرونشست زمین و ساختمان‌ها را شاهدیم.

آدرس اشتباه به مردم ندهیم

وی یادآور شد: اگر احداث صنعت در استان اصفهان اشتباه گذشته بود اکنون چرا در یزد و چهارمحال احداث صنعت داریم، در حالی است که در تمام کشورها بخش صنعت خود را از کشور خارج می‌کنند ما آب را از خلیج‌فارس شیرین می‌کنیم که به مراکز کشور منتقل کنیم ولی شیوه مصرف را از دیگر کشورها الگوبرداری نمی‌کنیم. اوکراین ۱۸۰۰ میلی‌متر بارندگی دارد که تقریبا ۸ برابر ما است اما تمام شیرهای آب مراکز عمومی اتوماتیک و هوشمند است، در ایران؛ مدیریت تمام زیرساخت‌ها را خراب می‌کند، جمعیت کشور از ۳۰ میلیون نفر به حدود ۹۰ میلیون نفر رسیده اما سبک مصرف ما هیچ تغییری نکرده با ۳ برابر جمعیت با همان سبک گذشته آب مصرف می‌کنیم. کشاورز ایتالیا با ۱۰ هزار هکتار باغ ۹۰۰ تن برداشت میوه دارد، در ایران آب به دریا می‌رود و کشاورز با ۲۳ هزار هکتار باغ ۲۰۰ تن هم برداشت نمی‌کند، چرا به مردم آدرس اشتباه می‌دهیم؟ چرا امارات با ۱۰ روز بارندگی در سال مشکلی ندارد؟ واقعیت‌ها را بپذیریم تک‌تک ما به وظیفه خودمان عمل نکرده‌ایم.

آثار باستانی اصفهان در خطر است

رئیس کمیسیون آب اتاق ایران همچنین گفت: در حال حاضر نشست زمین در زمین و منازل مردم مشخص است، به همان میزان که فقر زیاد می‌شود فرونشست هم هر روز بیشتر نمودار می‌شود برخی شهرک‌ها تخلیه شده‌اند و آثار باستانی که نه منحصر به اصفهان و ایران متعلق به دنیا است به خاطر فرونشست در خطر است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید