۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 55244993

کانال تلگرامی «اخبار سپاه قدس» موضوع تغییر مصوبات برخی از بندهای بودجه را نه تنها رد نکرده بلکه آن را به یکی از نزدیکان قالیباف ارتباط داده و نوشته است:«جمال‌الدین آبرومند، دستیار ریاست مجلس در امور آبادانی و پیشرفت همچنین الیاس نادران، رییس کمیسیون تلفیق بدون اطلاع نمایندگان اقدام به تغییرات صدها میلیارد تومانی در بودجه می‌کنند.»

ماجرای تغییر پنهانی قانون بودجه چیست؟

به گزارش سلام نو روزنامه اعتماد نوشت: یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که تشکیل شد، آنچه برای عموم جامعه روشن بود، حذف نیروها و چهره‌های اصلاح‌طلب با گسترده‌ترین رد صلاحیت تاریخ جمهوری اسلامی بود و البته تصاحب اکثریت قریب به اتفاق کرسی‌های پارلمان توسط اصولگرایان. این مساله برای برخی نشانگر اتحاد میان اصولگرایان بود ولی برای آنان که اصولگرایان و ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان را در دوره‌های گذشته دیده بودند، عیان بود که نه‌ تنها این اتحاد شکل نخواهد گرفت بلکه جدال قدرت میان اصولگرایان و طیف‌های مختلف آنان در آینده نه چندان دور خودنمایی خواهد کرد. این اتفاق هم افتاد. هزار و یک اتفاق رخ داده پیش از تکیه زدن محمدباقر قالیباف بر کرسی ریاست مجلس و تلاش‌های درون و برون پارلمانی صورت گرفته برای دستیابی به اتحادی حداقلی اصولگرایان یکی از واضح‌ترین نشانه‌های انشقاق آنان بود. نشانه‌ای که حالا و در آستانه دومین اجلاسیه یازدهمین دوره مجلس بار دیگر عیان شده اما این‌ بار ماجرا به‌ طور مستقیم به کرسی ریاست مجلس ارتباط ندارد و همه‌ چیز در بودجه‌ای خلاصه می‌شود که از نخستین روز تهیه‌اش در دولت، تقدیمش به مجلس، بررسی در پارلمان و رد و تصویبش از سوی نمایندگان هزاران حاشیه در پی داشته و حالا و از قرار معلوم شاهد تغییر بندهای تصویب شده خود است و همین مساله جدالی جدید میان اصولگرایان را ترتیب داده است.

یکی از جدی‌ترین جریان‌های اصولگرایان درون‌پارلمانی به جبهه پایداری اختصاص دارد. خرده‌جریان سیاسی که آنقدر بر برخی موضوعات که آن را اصول می‌پندارند، اصرار دارند که گاه و بی‌گاه با اصولگرایان هم به مشکل می‌خورد. پایداری‌ها که روزگاری حامی قالیباف بودند از سال ۹۲ به بعد چندان دل خوشی از قالیباف ندارند و حالا تلاش دارند تکیه دوباره او بر کرسی ریاست مجلس را سخت‌تر از گذشته کنند. جدیدترین بهانه آنان مساله تغییر برخی مواد بودجه است. موضوعی تکراری که تقریبا در هر دوره پارلمان مطرح شده است.

علی خضریان با طرح این مساله خواستار توضیح هیات رییسه مجلس شد اما در عوض چهره‌های حامی قالیباف از اساس این ادعا را رد کردند ولی موضوع در رسانه‌های ارتباط جمعی اصولگرا به ‌طور جدی پیگیری شد. کانال تلگرامی «اخبار سپاه قدس» یکی از همین رسانه‌هاست. این رسانه موضوع تغییر مصوبات برخی از بندهای بودجه را نه تنها رد نکرده بلکه آن را به یکی از نزدیکان قالیباف ارتباط داده و نوشته است:«جمال‌الدین آبرومند، دستیار ریاست مجلس در امور آبادانی و پیشرفت همچنین الیاس نادران، رییس کمیسیون تلفیق بدون اطلاع نمایندگان اقدام به تغییرات صدها میلیارد تومانی در بودجه می‌کنند. دستکاری جداول بودجه ۱۴۰۰ در فروردین ماه رخ داده و جابه‌جایی‌های کلان در بودجه احتمالا ناظر به تقسیم مسوولیت افراد در دولت آینده بوده است. نوبخت و روحانی پس از اطلاع از ماجرا قصد آبروریزی و بازگرداندن بودجه را داشتند که قالیباف با تعیین افرادی متعهد می‌شود که بودجه را به حالت قبل برگرداند.» این اظهارات و نوشته‌ها تا چه اندازه صحیح است و تا چه اندازه نیست هنوز مشخص نشده ولی روز گذشته خبر نگارش نامه‌ای به قالیباف برای رسیدگی به این مساله منتشر شد. نامه‌ای که به همت علی خضریان، یکی از نیروهای میدانی پایداری‌ها در پارلمان تهیه شده و از قرار معلوم بیش از یکصد نفر از نمایندگان نیز نسبت به امضای آن اقدام کرده‌اند. 

در این نامه آمده است:«بررسی جداول بودجه حاکی از تغییرات گسترده ارقام و اعداد نسبت به جدول ارایه شده از سوی دولت است که در صحبت با اعضای کمیسیون تلفیق مشخص شد که جداول صرفا توسط یک یا چند نفر و درنهایت با تایید رییس کمیسیون تلفیق و چند روز پس از رای‌گیری لایحه در صحن مجلس در ۲۹/۱۲/۹۹ نهایی شده و البته تاسف‌بارتر اینکه این جداول تا حدود یک ماه بعد یعنی تا تاریخ ۲۱/۱/۱۴۰۰ نیز  به‌کرات تغییر کرده و در کمال تعجب جداول ۲۵ روز پس از تصویب بودجه در صحن ابلاغ شده است و متاسفانه براساس اخبار مستند، این تغییرات محدود به ارقام جداول نشده بلکه حتی تغییرات کلی در تبصره‌ها و جداول داخل آنها و تصحیح بندها براساس اشکالات شورای نگهبان را نیز شامل شده است.»


 نگاه به ۷ خرداد


علی‌ایحال بعید به نظر می‌رسد موضوع تغییر جداول بودجه در مجلس یازدهم ثابت شود کمااینکه در مجالس گذشته نیز چنین ادعاهایی مطرح و هرگز به ‌طور قطعی تایید یا تکذیب نشد و همواره چنین ابهامی در ذهن جامعه باقی ماند اما نتیجه این نامه یکصد نفره را شاید بتوان در خرداد ماه دید. دومین اجلاسیه مجلس در شرایطی برگزار می‌شود که قالیباف آمدن یا نیامدنش در انتخابات ریاست‌جمهوری به حضور یا عدم حضور سیدابراهیم رییسی بستگی دارد. قالیباف می‌داند اگر نیاید برای تصاحب کرسی پارلمان کار سختی در پیش خواهد داشت و رفتارهای اخیر پایداری‌ها نیز حاکی از نارضایتی آنان از ریاست اوست. نارضایتی که با این نامه بیش از پیش عیان شده و باید منتظر ماند و دید وزن‌کشی این روزهای موافقان و مخالفان قالیباف چه تاثیری بر آینده او خواهد داشت و می‌تواند قالیباف را به حدادعادل دوم بهارستان تبدیل کند یا خیر.


سکوت پاستور؟!


اتفاقات بودجه‌ای رخ داده در بهارستان بیش از هر ارگانی به دولت حسن روحانی مربوط است، اما از قرار معلوم آنان چندان قصد ورود به این ماجرا را ندارند. اینکه دولت زد و خوردهای رخ داده در بهارستان را موضوعی درون پارلمانی می‌داند و از این حیث قصد ورود به آن را ندارد یا اینکه آن را منجلابی تصور می‌کند که برای غرق کردن قالیباف ساخته و پرداخته شده پس ورودش به آن توجیه منطقی و سیاسی نخواهد داشت، چندان مشخص نیست اما این سکوت از قرار معلوم چندان به مذاق یاران رسانه‌ای دوازدهمین دولت جمهوری اسلامی هم خوش نیامده تا جایی که محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اعتدال‌گرا در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر با تاکید بر اینکه یکی از معاونان سازمان برنامه و بودجه در این مسیر مرتکب تخلف شده، از حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهوری خواسته تا نسبت به این مساله موضعی قاطع اتخاذ کند. این فعال رسانه‌ای نزدیک به دولت نوشته است: «آقای روحانی! رسوایی مجلس یازدهم در تغییر جداول بودجه با همکاری معاون سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته. شما ننگ این کار زشت را تحمل نکنید و متخلفان دولتی را به دادگاه معرفی کنید. تکلیف ابواب جمعی آقای قالیباف را هم لابد رییس قوه قضاییه روشن خواهد کرد. ان‌شاءالله قبل از انتخابات.»

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید