نجلا المنقوش، وزیر خارجه لیبی در جلسه استماع در مجلس نمایندگان ایتالیا از ترکیه خواست تا نیروهای خود را از این کشور واقع در شمال آفریقا خارج کند.

لیبی خواستار خروج نظامیان ترکیه از این کشور شد

به گزارش سلام نو به نقل از فارس،  وزیر امور خارجه لیبی  با اشاره به اینکه گفت‌وگو با آنکارا آغاز شده است، از ترکیه خواست که نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

به گزارش وبگاه «لیبی ریویو» «نجلا المنقوش» وزیر امور خارجه لیبی روز جمعه در جلسه استماع در مجلس نمایندگان ایتالیا  در رم افزود که دولت وحدت ملی لیبی متوجه آمادگی آنکارا برای شروع گفت‌وگوها و مذاکرات شده است.

وی افزود: «ما در اهداف خود قاطع هستیم و از همه کشورها می خواهیم برای حذف نیروهای خارجی از لیبی همکاری کنند. از نظر ما این یک اولویت است زیرا امنیت ما به عقب نشینی نیروهای خارجی بستگی دارد. ما می‌دانیم این مسئله‌ای نیست که بتوان یک شبه حل کرد. صلح و امنیت لیبی بدون حمایت منطقه‌ای و بین المللی امکان پذیر نخواهد بود.»

وی تاکید کرد که در صورت عدم تحقق شرایط امنیت و ثبات ، انتخابات عادلانه و شفاف انجام نمی‌شود.

وزیرخارجه لیبی از ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی خواست تا از طریق شورای امنیت سازمان ملل برای برگزاری به موقع انتخابات در لیبی حمایت کنند.

گفته می‌شود که «محمد المنفی» رئیس شورای ریاست جمهوری لیبی در هفته‌های گذشته از ترکیه به طور رسمی خواسته تا مزدوران سوری خود  و کارشناسان نظامی ترکیه طی ۱۰ روز از این کشور خارج شوند.

دولت وفاق ملی لیبی و دولت شرق لیبی (تحت امر نیروهای خلیفه حفتر) چند سال است که بر سر قدرت در لیبی جنگ دارند. آنها بعد از یک سال درگیری شدید که منجر به پیشروی‌های دولت وفاق به پایتخت طرابلس شد، مرداد ماه گذشته آتش‌بس اعلام کردند.

ریاست جمهوری ترکیه چندی قبل طرح تمدید ۱۸ ماهه حضور نظامی در لیبی را  به پارلمان ترکیه ارسال کرد. در این طرح با تاکید بر خطراتی که تحولات کشور لیبی برای ترکیه و کل منطقه دارد، آمده است: «اگر حملات نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی و درگیری‌ها از سر گرفته شود، منافع ترکیه هم در حوزه مدیترانه و هم شمال آفریقا به طرزی منفی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.»

 برخی رسانه‌ها گزارش کردند که با وجود توافق آتش‌بس در لیبی، بیش از 11 هزار مزدور خارجی تحت حمایت ترکیه در این کشور  باقی مانده‌اند.

 بر اساس اسنادی افشا شده از سوی شبکه «اسکای نیوز عربی»  ترکیه از ۱۲ هزار و ۸۳۵ مزدور اعزامی خود از سوریه به لیبی تنها، هزار و ۲۲۶ نفر را از این کشور خارج کرده است.

ترکیه متهم است که چندین هزار مزدور را در این کشور جنگ زده برای تقویت و پشتیبانی از دولت وفاق ملی (GNA) که از سوی  سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود، در مبارزه با ارتش ملی لیبی (LNA) به فرماندهی «ژنرال خلیفه حفتر»  در این کشور مستقر کرده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید