در این مطلب با تغییرات مثبت زندگیمان بعد از یک هفته استفاده نکردن از تلفن همراه متوجه خواهید شد.

اگر یک هفته از تلفن همراه استفاده نکنیم بدنمان چه واکنشی نشان می‌دهد؟

به گزارش سلام نو به نقل از آنا، ما روزانه به طور متوسط ۲،۶۱۷ بار تلفن همراه خود را لمس می‌کنیم. اعتیادمان به تلفن همراه مان را چه انکار کنیم و چه تأیید، نقش پررنگ این دستگاه در زندگی ما بر هیچ کس پوشیده نیست. با این حال جالب است که فکر کنیم چه می‌شد اگر یک روز بدون آن از خواب بیدار می‌شدیم. شاید تغییرات مثبتی در زندگی مان رخ می‌داد و شاید هم نه.

در ادامه می‌خواهیم ببینیم اگر دست کم یک هفته بدون تلفن همراه مان زندگی کنیم چه اتفاقی برایمان می‌افتد.

۱- شاید در ابتدا به خاطر استفاده نکردن از گوشی ترس تان بگیرد

تحقیقات نشان داده کسانی که به تلفن همراه خود اعتیاد دارند بیشتر ممکن است احساس افسردگی و خشم کنند.

وقتی برای انجام کاری بیرون می‌روید سعی کنید تصور کنید تلفن تان را در خانه جا گذاشته اید. ممکن است احساس اضطراب کنید.

به این حالت نوموفوبیا یا بی گوشی هراسی گفته می‌شود. نوموفوبیا حالتی روانی است و به ترس ناشی از جدایی از تلفن همراه خود اطلاق می‌شود. در این حالت احساس می‌کنید ارتباط تان با تمام دنیا قطع شده است.

نوموفوبیا را ممکن است زمانی که گوشی تان خاموش است هم تجربه کنید. نشانه‌های آن عبارتند از:

اضطراب، ترس، وحشت، احساس تنهایی
تغییرات تنفسی، لرزش بدن
عرق کردن
سردرگمی
تپش قلب

بستگی دارد که خودتان چقدر سریع بتوانید از این فوبیا خلاص شوید، اما این اتفاق به صورت تدریجی رخ می‌دهد. بعضی‌ها خیلی زود خود را با شرایط وفق می‌دهند. ممکن است بعد از چند روز بدون گوشی دیگر مشکلی نداشته باشد، اما به طور کلی احساس کنید این وضع برای مدت محدودی برایتان قابل تحمل است.

۲- ممکن است نشانه‌های ترک اعتیاد را تجربه کنید

نشانه‌های ترک اعتیاد به خاطر اعتیادی که به تلفن همراه تان پیدا کرده اید به سراغ تان می‌آید. وقتی از چیزی که به آن وابسته شده اید محروم می‌شوید، ممکن است تغییراتی در خلق و خو و رفتارتان پیدا کنید. همین اتفاق زمانی که نتوانید از تلفن همراه تان استفاده کنید هم رخ می‌دهد، اما فقط در ابتدا.

ممکن است حتی دچار حالت تهوع و سردرد هم شوید. آنوقت تنها چیزی که می‌توانید به آن فکر کنید تلفن هوشمندتان است. بعضی افراد حتی ممکن است دچار توهم شوند و تصور کنند صدای ویبره یا زنگ گوشی می‌شنوند.

این وضعیت برای کسانی که از بازی‌های گوشی خود استفاده می‌کنند می‌تواند غیر قابل تحمل باشد. این بازی‌ها سطح هورمون دوپامین در بدن را بالا می‌برند بنابراین احساس پاداش گرفتن می‌کنید و اعتماد به نفس تان بالا می‌برد. محرومیت از این شرایط می‌تواند نشانه‌های ترک اعتیاد را به شکل چشمگیرتری در شما ایجاد کند.

۳- کم کم قدر آسایش و راحتی که تکنولوژی مدرن در زندگی مان ایجاد کرده را می‌فهمید

ما به استفاده از چیزهای خوب خیلی زود عادت می‌کنیم. تا همین چند وقت پیش به شیوه‌ی پرداخت غیر تماسی فکر نکرده بودیم و کارت‌های بانکی مان را همه جا با خود می‌بردیم. حالا، اما برای پرداخت هایمان تنها چیزی که نیاز داریم یک تلفن همراه است، نه یک کیف پول بزرگ.

همه‌ی این‌ها فواید زیادی دارند و زندگی تان را بسیار راحت‌تر می‌کنند. به همین دلیل از لحظه‌ای که از تلفن همراه تان جدا شوید، ممکن است شروع به تحلیل همه چیز کنید و آسایش و راحتی که در کوچک‌ترین چیزها وجود دارد را ببینید.

۴- رفته رفته احساس آرامش می‌کنید

بعد از مبارزه با هر اعتیادی، پاداشی هست. آرامش همه‌ی وجودتان را می‌گیرد. بله شاید اولش احساس انزوا و جدا افتادن کنید، اما بعدش به این شرایط جدید عادت می‌کنید. مردی دست به یک آزمایش زد و یک هفته را بدون تلفن همراه سپری کرد. او در پایان این تجربه گفت: «واقعاً جدا افتاده بودم یا فقط دوباره کنترل زندگی ام را به دست گرفته بودم؟»

رفته رفته روی چیزهایی که واقعاً برایتان اهمیت دارد تمرکز می‌کنید و خواندن کتاب و روزنامه لذت زیادی به زندگی تان می‌دهد.

۵- خواب تان کم کم بهتر می‌شود

مغز ما بسیار به نور حساس است و نور آبی که از گوشی‌های هوشمند ساطع می‌شود تولید ملاتونین را به تعویق می‌اندازد. کمبود ملاتونین می‌تواند خوابیدن را دشوار کند. با حذف این نور، خواب تان به حالت عادی برمی گردد.

علاوه بر این، عدم استفاده از تلفن همراه در هنگام خواب باعث افزایش شادی و کیفیت زندگی می‌شود. روحیه تان بهتر می‌شود و دنیا رنگ تازه‌ای برایتان پیدا می‌کند.

۶- ذهن تان رها می‌شود و می‌تواند برای خود پرسه بزند

دنیای مدرن با شتاب زیادی همراه است و هر روز اطلاعات زیادی وارد ذهن ما می‌شود. وقتی این اطلاعات را به طور مداوم و به میزان زیاد دریافت می‌کنید، حتی اگر اخبار مثبتی باشند هم به این اتفاق عادت می‌کنید. این امر جلوی پرسه زنی ذهن تان را می‌گیرد.

اما اگر وقتی در صفی منتظر یا در مترو هستید به جای خیره شدن به تلفن همراه تان درباره‌ی چیزی فکر کنید، احساس خوبی پیدا خواهید کرد. حالا راحت‌تر می‌توانید خودتان و اطرافیان تان را کشف کنید.

۷- در نهایت ممکن است از پس گرفتن تلفن همراه تان خوشحال شوید

بعضی از کسانی که زندگی بدون تلفن همراه را آزمایش کردند ترجیح دادند دوباره سراغش بروند. «یکی از غیر منتظره‌ترین مزایای این کار این است که با فاصله‌ی عاطفی که از تلفن همراهم گرفتم، دوباره قدرش را فهمیدم.» «یک هفته سر کردن بدون تلفن همراه باعث شد بفهمم در جامعه مدرن، یک ابزار چه اهمیت زیادی دارد.»

تنها خودتان می‌توانید تصمیم بگیرید که چقدر باید از تلفن همراه تان استفاده کنید، اما گاهی فاصله گرفتن از آن به طور قطع کمک می‌کند اطلاعات جدیدی وارد مغزتان شود و قدر هر چیزی را بیشتر بدانید.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید