امروز شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ برابر است با یازدهمین روز ماه مبارک رمضان و در این مطلب متن و ترجمه دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان برای شما جمع‌آوری شده است که در ادامه خواهید خواند.

متن و ترجمه دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان / صوت و فیلم

 به گزارش سلام نو، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان ادعیه روزانه این ماه شریف بسیار جای دقت و تفکر دارد. این دعاهای روزانه که در محافل مذهبی خوانده می‎شود توسط ابن‌عباس از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده است و علمای بزرگ اسلام آن‌ها را در کتاب خود ثبت و ضبط کرده‎اند و ما این ادعیه را از کتاب «‏اقبال الأعمال» سیدبن طاووس عالم بزرگ شیعه نقل می‌کنیم. این کتاب‏ مانند سایر کتاب‌های سید از اعتبار و ارزشی ویژه بین علمای شیعه برخوردار است تا جایی که شیخ عباس قمی در «مفاتیح الجنان» بسیار از ادعیه این کتاب استفاده کرده است.

اینک به مناسبت فرا رسیدن یازدهمین روز ماه مبارک رمضان، دعای این روز به‌همراه توضیحی دربارۀ آن منتشر شده است:

اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَیَّ فیهِ الْاِحْسانَ وَکَرِّهْ اِلَیَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ وَحَرِّمْ عَلَیَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ

خدایا در این ماه نیکی را پسندیده من گردان، و نادرستی‌ها و نافرمانی‌ها را مورد کراهت من قرار ده، و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان، به یاری ات‌ای فریادرس دادخواهان

متن و ترجمه دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان / صوت و فیلم

حجت‌الاسلام حسن شریعت‌زاده کارشناس مسائل دینی در گفتگو با تسنیم به بیان نکاتی دربارۀ دعای امروز ماه رمضان پرداخت و گفت: در گنجینۀ روایات از مسئله احسان بسیار یاد شده، نظر قرآن این است که فقط کار با تقوا موردنظر خداست «إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ». قرآن اشاره می‌کند که عمل نیک از محسن (فرد نیکوکار) به شرطی پذیرفته می‌شود که فرد اهل ایمان، تقوا و معتقد به خدا و روز قیامت باشد، در غیر این صورت عمل خیر حبط می‌شود.

حبط یعنی اگر این فاعل نیک با فعل خوب همراه با هم باشد عمل خیر دچار ازدیاد می‌شود، اما اگر این فعل خوب همراه فاعل نیک و خوب یا باتقوا نباشد، دچار حبط می‌شود؛ یعنی این ثواب هر قدر زیاد باشد کم می‌شود و در آخر عمر انسان خدا همه را برایش جبران می‌کند و دیگر با خدا حسابی ندارد، اما مؤمن دائم ثوابش رو به ازدیاد است. رسول خدا می‌فرماید خدایا احسان و نیکی را نزد من محبوب و فسق و گناه را نزد من ناپسند قرار بده.

بیان قرآن آن است که نماز یعنی نماز واقعی؛ نمازی مانع بروز فحشا و منکر در زندگی انسان است «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ» مفهوم این دعا آن است که خدایا مرا اهل اقامه نماز قرار بده، توفیق نماز واقعی را به این بنده‌ات مرحمت کن و از گناه مرا دور کن.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید آدم عاقل معصیت نمی‌کند، زیرا گناه و معصیت نافرمانی خالق و منعم عالم است. چگونه او را نافرمانی کنم حال آنکه تمام هستی و وجودم محتاج اوست؟ خدایا محتاج دستگیری تو هستم و چه نام زیبایی است که امروز با آن تو را صدا می‌زنیم؛ همانکه امیرالمومنین علی علیه‌السلام در دعای کمیل خود را با آن به اوج می‌رساند «یا غیاث المستغیثین».

 دعای روز یازدهم ماه رمضان / صوت ۱

 دعای روز یازدهم ماه رمضان / صوت ۲

 دعای روز یازدهم ماه رمضان / صوت ۳

 دعای روز یازدهم ماه رمضان / فیلم ۱

 دعای روز یازدهم ماه رمضان / فیلم ۲

 دعای روز یازدهم ماه رمضان / فیلم ۳
کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید