در پی تشدید مناقشات دیپلماتیک اخیر میان روسیه و چک، آلمان ضمن حمایت از پراگ با این کشور اعلام همبستگی کرد.

اعلام حمایت آلمان از جمهوری چک در مناقشات دیپلماتیک با روسیه

به گزارش سلام نو، تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل" نوشت: روسیه و جمهوری چک مدتی است که درگیر مناقشات دیپلماتیک شده اند. هر دو طرف تعدادی از دیپلمات های کشور مقابل را اخراج کرده اند.

حالا کشور آلمان در این مناقشات از جمهوری چک حمایت کرده است.

آلمان می خواهد به جمهوری چک کمک کند تا بعد از اخراج تعداد زیادی از دیپلمات ها و کارمندان به کار سفارت خود در مسکو ادامه دهد.

"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان در تماسی تلفنی با همتای خود در جمهوری چک حمایت آلمان در این مناقشات را به این کشور اطمینان داد.

وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد که سفارتخانه های آلمان و چک در مسکو در ارتباطات مستقیم با هم در این باره هستند.

"آنگلا مرکل"، صدر اعطم آلمان هم در تماسی تلفنی با نخست وزیر چک با این کشور اعلام همبستگی کرد.

مناقشات دیپاماتیک بین جمهوری چک و روسیه از روز شنبه و بعد از اتهامات سخت چک علیه مسکو آغاز شد. پراگ این اتهام را به مسکو وارد می کند که در انفجار یک انبار مهمات در شرق این کشور در سال ۲۰۱۴ دست داشته است. در این انفجار دو نفر جان خود را از دست داده اند.

تحلیلگران از سخت ترین مناقشات بین دو کشور در دهه های اخیر سخن می گویند. این مناقشات روز پنج شنبه هم مجددا تشدید شد.

در پی تصمیم مقامات پراگ درباره اخراج ۶۳ دیپلمات دیگر روسی از جمهوری چک و برقراری تعادل بین کارکنان سفارت دو کشور، وزارت خارجه روسیه نیز حق پاسخگویی به ادامه اقدامات ضدروسی پراگ را برای خود محفوظ می‌داند.

"یاکوب کولگانیک" وزیر امور خارجه جمهوری روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این کشور خواستار خروج ۶۳ کارمند سفارت روسیه در پراگ شده تا تعادلی بین دیپلمات‌های دو کشور برقرار شود. به گفته وی، روسیه و جمهوری چک باید برابری در تعداد افراد در سفارت‌ها را رعایت کنند: هفت دیپلمات و ۲۵ کارمند اداری.

وزیر خارجه چک توضیح داد: «من امروز دوباره با سفیر روسیه گفتگو کردم. طرف روسی آماده مذاکره در این باره است. ولی ما روی درخواست خود اصرار داریم و تعادل بین تعداد دیپلمات‌ها ضرروی است.» وی در عین حال یادآور شد که پراگ قصد ندارد روابط با مسکو را از بین ببرد.

در واکنش به این تصمیم، وزارت امور خارجه روسیه نیز خواستار کاهش ترکیب کارکنان جمهوری چک در مسکو شد. در این رابطه، سفیر این کشور مجدداً به وزارت خارجه احضار شد و اعتراض شدید طرف روسی به وی ابلاغ شد.

"ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به این اقدام خصمانه پراگ، مسکو نیز خواستار کاهش ترکیب کارکنان سفارت چک با در نظر گرفتن اختلاف قابل توجه در تعداد نیروی انسانی پذیرفته شده در هر یک از نمایندگی‌ها در پایتخت‌ها شده است.

پیش از این مقامات پراگ ۱۸ دیپلمات روسیه را به اتهام مشارکت نیروهای اطلاعاتی روسی در انفجار یک انبار نظامی در این کشور در سال ۲۰۱۴، عنصر غیرمطلوب اعلام کرده و آنها را اخراج کرد. در اقدامی تلافی جویانه، وزارت خارجه روسیه نیز خواستار خروج ۲۰ تن از کارکنان سفارت جمهوری چک در مسکو شد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید