در مطلب زیر اسامی دانه‌های سبزیجاتی آورده شده است که می‌توانند مستقیما در خاک باغچه شما کاشته شوند.

آموزش ساده کاشت سبزیجات در خانه

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اگر به تازگی می‌خواهید شروع به پرورش سبزیجات کنید، لازم است بدانید که پرورش کدام یک راحت‌تر است. مسلما، پرورش بذر کم هزینه‌تر است، تنوع بیشتری دارد و درصد موفقیت در آن زیاد است. در لیست پایین اسامی دانه‌های سبزیجاتی آورده شده است که می‌توانند مستقیما در خاک باغچه شما کاشته شوند. برخی همچنین برای نشاء زدن نیز مناسب‌اند.

برای پرورش سبزیجات بذر بکاریم یا نشاء بزنیم؟

هیچ مشکلی در پرورش گیاهانی که می‌خرید (برای نشاء زدن) نیست. در واقع بسیاری از افراد نیز این کار را می‌کنند. تعدادی از سبزیجات وجود دارند که پرورش آن‌ها از دانه چالش برانگیز است و بهتر است خریداری شوند. نشاء زدن همچنین به شما امکان می‌دهد تا گیاهانی مانند گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان را که به یک فصل طولانی و گرم برای رشد نیاز دارند پرورش دهید، مگر این‌که در فصل کوتاه به فکر پرورش باشید که بسیاری از سبزیجات برای رشد از دانه در این فصول راحت‌تر هستند.

در اینجا تعدادی از مزایای شروع از بذر آورده شده است.

۱- بذر بسیار ارزان‌تر است به خصوص که در مقادیر بیشتری خریداری شود. بذرها حداقل دوسال نگهداری می‌شوند و می‌توان آن‌ها را با دیگران به اشتراک گذاشت.

۲- بذرها تنوع بیشتری نسبت به نشاء دارند.

۳- برخی سبزیجات هنگام نشاء زدن از محلی به محل دیگر ممکن است زنده نمانند.

۴- شروع از بذر بدین معنا است که شما می‌توانید مستقیما بذر را در باغ بکارید که دروازه را برای محصولاتی مانند ذرت، خربزه، کدو، لوبیا و نخودفرنگی باز می‌کنید. این محصولات اگر از مکانی به مکان دیگر انتقال پیدا کنند به خوبی رشد نمی‌کنند.

۵- شروع باغداری از کاشت بذر بدان معنی است که از همان ابتدا گیاهان سالم و قوی رشد می‌کنند.

۱۰ مورد از سبزیجاتی که به راحتی می‌توانید پرورش دهید

این سبزیجات از ساده‌ترین و رایج‌ترین سبزیجاتی هستند که می‌توان در خانه پرورش داد.

۱- کاهو

ما باغچه‌ای را نمی‌شناسیم که قادر به کشت کاهو نباشد. کاهو را می‌توان مستقیما در بستر باغچه کاشت و یکی از معدود محصولاتی است که می‌تواند در تمام سال در آب و هوای ما رشد کند، اما در هوای گرم باید در اندازه‌های کوچک‌تر برداشت شود و زیر سایه باشد.

وجود مجموعه‌ای بی‌پایان از اشکال برگ‌ها و سایه‌های سبز و قرمز باعث می‌شود که از کاشت و پرورش انواع کاهو خسته نشوید.

۲- لوبیا سبز

لوبیا حتی در خاک‌های نسبتا ضعیف نیز رشد می‌کند. در مناطق خنک کاشت لوبیا سبز راحت است. در مناطق گرم لوبیای لیما، نخود فرنگی جنوبی و لوبیا مارچوبه بسیار آسان پرورش داده می‌شوند. لوبیا رشد بسیار سریعی دارد و در خاک گرم و مرطوب رشد می‌کند.

۳- نخود

نحود را زمانی که خاک توانایی پرورش آن را دارد بکارید. برای برداشت یک منبع مداوم نخود فرنگی در طول تابستان به طور همزمان انواع مختلفی را با تاریخ‌های متفاوت بکارید.

۴- تربچه

تربچه را در کمتر از ۲۴ روز پس از کاشت می‌توان برداشت کرد و می‌تواند با گیاهانی که آرام‌تر رشد می‌کنند، کاشته شود. هر دانه را با فاصله دو اینچ یا بیشتر پس از دیگری بکارید. بذرها را در حدود نیم اینچ خاک یا کود بپوشانید.

یک نکته وجود دارد: بذرهای تربچه با هویج نیز کاشته می‌شوند. قبل از کاشت تربچه، بذر هویج را با آن مخلوط کنید. تربچه‌هایی که سریع جوانه می‌زنند از خاک بالا می‌روند و آن را برای هویج‌هایی که قرار است جوانه بزنند، باز می‌کنند.

۵- هویج

رشد هویج سریع و بسیار راحت است، به شرطی که در خاک‌های شنی در طول زمان‌های خنک فصل رشد (بهار و پاییز) کاشته شود. همه‌ هویج‌ها نارنجی نیستند. از بنفش تا سفید متغیر است و برخی از آن‌ها در برابر بیماری‌ها و آفات مقاوم هستند.

بسیاری از مبتدیان هویج‌هایشان کوتاه و به شکل دیگری هستند. این امر به دلیل ضعیفی و سختی خاک است، بنابراین تهیه خاک نرم و سست که بسیار مهم است. همچنین هویج را با فاصله مناسب بکارید تا شلوغ نشود.

۶- خیار

برای کاشت خیار از قبل آماده شوید. خاک را با کود حاوی نیتروژن و پتاسیم زیاد بهبود ببخشید تا از عملکرد زیاد گیاه پشتیبانی کند. در صورت امکان زیر نور آفتاب و در کنار حصار بکارید. حصار به عنوان یک پناهگاه عمل می‌کند. می‌توانید آن‌ها را نزدیک به ذرت نیز بکارید. ذرت گرمای مورد نیاز خیار را به دام می‌اندازد و به عنوان بادشکن عمل می‌کند.

۷- کلم

کلم فوق العاده مغذی و بسیار مقاوم است و می‌تواند در طیف وسیعی از دما رشد کند و در مراحل مختلف نیز قابل برداشت است. در بازه زمانی اوایل بهار تا اوایل تابستان شروع به کاشت کنید. کلم پیچ تا زمانی که هوا خیلی گرم شود رشد می‌کند. کلم پیچ را به صورت پخته، سرخ شده یا بخارپز شده امتحان کنید. از کلم در سالادها، اسموتی‌ها، املت‌ها، آبگوشت‌ها لذت ببرید.

۸- چغندر برگی

چغندر برگی عضوی از خانواده چغندر است و هم در هوای خنک و هم در هوای گرم رشد می‌کند. چغندر یک غذای فوق العاده مغذی و سرشار از ویتامین‌های A، C و K است. همچنین دارای مواد معدنی، مواد مغذی گیاهی و فیبر است و تنوع رنگ آن زیباست!

۹- چغندر

تا زمانی که مزه‌ چغندرهایی که خودتان رشد داده‌اید را نچشید، مزه‌ واقعی زندگی را درک نمی‌کنید. هیچ‌چیز با چغندر تازه، جوشانده یا بو داده قابل مقایسه نیست. کپسول‌های بذر چغندر را با عمق حدود یک اینچ و فاصله ۴ اینچ بکارید.

۱۰- کدو سبز

کدو سبز به خاک خوب کود داده شده و فضای زیادی نیاز دارد (آن‌ها را با فاصله ۳ تا ۶ فوت از یکدیگر و در خاک گرم و آفاب زیاد بکارید). به زودی تعداد زیادی کدو سبز خواهید داشت و می‌توانید آن‌ها را با دیگران قسمت کنید.

محصولات فوق برخی از ساده‌ترین سبزیجاتی هستند که می‌توانید پرورش دهید، اما سبزیجات بسیار زیاد دیگری نیز برای امتحان کردن وجود دارند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید