۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 55243715

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج، از افزایش ۶ برابری قیمت هرکیلو برنج از سال گذشته تا کنون خبر داد و گفت: برنج با ارز نیمایی حدود ۲۶ هزار تومان وارد کشور می‌شود.

کاهش عجیب مصرف برنج در ایران

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد ۲۴، درد سر تأمین مواد غذایی مردم تمامی ندارد. از گرانی گوشت و مرغ گرفته تا برنج و میوه، دغدغه چند سال اخیرمردم بوده است. متأسفانه هنوز مسئولین نتوانسته اند این بازارها را به ثبات قیمت برسانند.مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج درخصوص دلایل گرانی برنج گفت: خرداد ۱۳۹۹ برنج از گروه کالای یک به گروه کالای دو تغییر کرد. از این ماجرا حدود یکسال می‌گذرد و دیگر ارز ۴۲۰۰ هزارتومانی به واردات برنج تخصیص داده نمی‌شود.دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: اقشار کم درآمد جامعه به عنوان مصرف کنندگان این محصول با کاهش بیش از ۵۰ درصدی واردات برنج در سال ۱۳۹۹ بیشترین آسیب را دیده اند.

وی تصریح داشت: در سال گذشته ۸۵۷ هزار تن برنج وارد کشور شد که بخش عمده واردات آن در اختیار دولتی‌ها بود. بخش خصوصی زیر ۵۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ اجازه واردات برنج داشته است.به گفته کشاورز؛ امروز برنج با ارز نیمایی حدود ۲۶ هزار تومان وارد می‌شود و این به بزرگترین مشکل واردکنندگان جهت تأمین نیاز مصرف کننده داخلی تبدیل شده است.این فعال اقتصادی یادآور شد؛ افزایش ۶ برابری قیمت هرکیلو برنج از سال گذشته تا کنون میزان مصرف این محصول را کاهش داده است.

به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان برنج؛ عموماً اقشار کم درآمد به دلیل ارزانی از برنج وارداتی استفاده می‌کردند. اما امروز با توجه به برابری قیمت برنج وارداتی با برنج داخلی این محصول از سبد خانوارها حذف شد.وی در رابطه با چگونگی تشکیل معضل گرانی این محصول گفت: برنج وارداتی در بنادر کشور حدود ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان فروخته می‌شود. حالا همین برنج در بازار مصرف کیلویی ۲۶ هزار تومان به دست مردم می‌رسد. با این نوع مدیریت برنج از سفره اقشار آسیب پذیر خارج شده است.

کاهش مصرف سرانه برنج در ایران

کشاورز ادامه داد: مصرف سرانه برنج برای ۸۰ میلیون ایرانی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن محاسبه می‌شود. هر ایرانی به طور متوسط نیاز به مصرف ۴۰ کیلو گرم برنج در سال دارد.وی تصریح داشت: حدود یک میلیون ۲۰۰ هزار تن تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کسری در تولید این محصول از طریق واردات تأمین می‌شود.دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: اما با توجه به میزان واردات و تولیدات برنج در سال گذشته سرانه مصرف هر ایرنی به ۱۰ کیلوگرم هم نرسد.

این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه مسئولین نباید اجازه تکرار اتفاقات ناخوشایند در بحث اختلال در تأمین مواد غذایی مردم را بدهند، پیشنهاد داد: متولیان و تصمیم گیران دولتی باید در خصوص واردات برنج‌های پُر محصول که قیمت آنها به نصف برنج‌های وارداتی فعلی می‌رسد به اتفاق نظر برسند.کشاورز ادامه داد: باید وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت برای تعیین تکلیف و نهایی کردن نوع برنج های وارداتی جلسات بگذارند تا فاجعه کمبود برنج به ویژه برای کم درآمدها اتفاق نیفتد.

وی تأکیدداشت: مردم با توجه به میزان درآمدشان نیاز به قیمت برنج زیر بیست هزار تومان دارند و دیگر نمی‌توانند محصولی را جایگزین این ماده غذایی کنند.به گفته دبیر انجمن واردکنندگان برنج؛ از سوی دیگر بانک مرکزی می‌تواند با تخصیص ارز به وارد کنندگان از گسترش معضل گرانی برنج وارداتی در کشور جلوگیری کند.وی یادآور شد: تأمین مالی وارد کنندگان جهت حفظ وضعیت کالای استراتژیکی مانند برنج خیلی مهم است. از این رو بانک مرکزی با تخصیص ارز بین نرخ نیمایی و ترجیحی می‌تواند بزرگ‌ترین حمایت را از این بخش و سلامت مردم داشته باشد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید