۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 55243418

رحیم مقیمی اصل، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک گفت: با شیوع کرونا مصرف سفره و پلاستیک یکبار مصرف ۸۰ یا ۹۰ درصد افت کرده است.

گرانی ۱۰۰ درصدی سفره مردم تایید شد

به گزاشر سلام نو به نقل از تجارت نیوز، ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان در استفاده از ظروف یکبار مصرف است و سالانه حدود ۱۸۵ هزار تن پلاستیک در کشور تولید می‌شود. با وجود این که به نظر می‌رسد اصلی‌ترین مشکل برای تهیه ظروف و سفره یکبار مصرف گرانی آن است؛ رئیس سابق اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون می‌گوید: «اصلی‌ترین مشکل ما، در دسترس نبودن مواد اولیه برای تولیدکنندگان، عدم تولید، کمبود کالا و در نتیجه گران شدن ظروف و سفره یک‌بار مصرف است.»

این فعال صنفی که نبود مواد پتروشیمی را اصلی‌ترین علت گرانی پلاستیک و ظروف یکبار مصرف می‌داند توضیح می‌دهد: «در این ۲۹ روزی که از شروع سال جدید گذشته است هنوز ۸۰ درصد کارخانه‌ها استارت نزده‌اند. مواد اولیه بیش از حد گران شده و اصلا در دسترس نیست.»

رحیم مقیمی اصل، با تایید گرانی ظروف و سفره یکبار مصرف می‌گوید: «ظروف یک بار مصرف هم گران شده اما ۱۲ سال است که می‌گوییم ۸۰ درصد ظروف یک بار مصرف سفره‌ها کربنات صنعتی مضر دارند. این‌ها، ممکن است منشا بیماری‌ شود. عده‌ای مواد بی‌کیفیت و نامرغوب را ارزان و زیر قیمت می‌فروشند. مواد کیلویی ۳۰ تومان است، ولی محصول نهایی کیلویی ۲۸ تومان می‌شود. پس هزینه‌های دیگر تولید کجا حساب شده است؟»

رئیس سابق اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون، از برخی از قوانین انتقاد می‌کند و می‌گوید: «باید قوانین فرساینده سد راه تولیدکنندگان را برداریم، بعد از آنان انتظار تولید داشته باشیم.»

او با اشاره به وضعیت تولیدکنندگان پلاستیک، نایلون و ظروف یکبار مصرف گله می‌کند: «کارخانه‌دار به من التماس می‌کند و می‌گوید پول دستم است اما نمی‌توانم مواد تهیه کنم در صورتی که مواد از افغانستان به ایران حمل می‌شود. مواد ما از افغانستان به ایران می‌آید.»

اکبر مشهدی‌زاده، رئیس فعلی اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک نیز گران شدن سفره و ظروف یکبار مصرف را تایید می‌کند و می‌گوید: «قیمت ظروف یکبار مصرف و سفره پلاستیک از فروردین ۹۸ تا به امروز ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.»

او که معتقد است تقاضای سفره و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی مردم کم شده، توضیح می‌دهد: «تقاضا برای ظروف یک بار مصرف و سفره‌های یکبار مصرف کاهش پیدا کرده است اما این کاهش تقاضا به خاطر گرانی نیست. در حال حاضر، اکثر رستوران‌ها و مراکزی که غذا تولید و توزیع می‌کنند، تعطیل هستند. بنابراین مصرف سفره و پلاستیک یکبار مصرف ۸۰ یا ۹۰ درصد افت کرده است.»

اما با فرا رسیدن ماه رمضان، آیا پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای خرید این اقلام پلاستیکی، دوباره بالا برود؟ مشهدی‌زاده، این پیش‌بینی را رد می‌کند و می‌گوید: «ماه مبارک رمضان امسال، در سایه کرونا و رعایت پروتکل‌ها قرار گرفته است. امسال هم توزیع نذورات به خاطر شیوع ویروس کرونا چندان رایج نیست.»

این فعال صنفی که ویروس کرونا را مسبب مشکلات این حوزه می‌داند، ادامه می‌دهد: «کرونا واحدهای تولید و توزیع ما را در تنگنا قرار داده است.»

اما یکی از توزیع‌کنندگان عمده ظروف یک‌بار مصرف در تهران به خبرنگار تجارت‌نیوز می‌گوید: «در بازار کمبود کالا نیست. ما برای تهیه کالا، تا به حال به مشکلی نخورده‌ایم. فروش ما از ابتدای شروع کرونا حدود ۹۰ درصد کاهش یافته که دلیلش کوچک‌تر شدن سفره مردم و حذف شدن کالاهای پلاستیکی نسبتا غیر ضروری است.»

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید