هند که بیش از ۶۰ درصد از کل واکسن‌های فروخته شده در سطح جهان را تولید می‌کند، پایتخت واکسن‌سازی‌ دنیا محسوب می شود.

انبار پایتخت واکسن‌سازی‌ دنیا خالی‌ شد

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری، در شرایطی که تعداد فوت‌شدگان کرونا در جهان از مرز ۳ میلیون نفر گذشته، با موج جدید کرونا هند هم به ‌عنوان تولیدکننده ۶۰ درصد واکسن جهان دچار کمبود شده است.

براساس آخرین آمار منتشر شده شمار مرگ‌های کرونایی در دنیا از مرز ۳میلیون نفر عبور کرده و این در حالی است که واکسیناسیون عمومی علیه کووید-۱۹در برخی کشورها شیب صعودی دارد. ویروس کرونا همچنان با سرعت نگران کننده‌ای در سطح جهان گسترش می‌یابد و به‌طور متوسط روزانه بیش از ۷۰۰هزار مورد ابتلا و ۱۲هزار مرگ را رقم می‌زند.

ماریا ون کرخووا یکی از رهبران سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: درصورتی که اقدامات کنترلی برای جلوگیری از شیوع ویروس به‌طور ثابت انجام شود، می‌توان از پیشروی آن جلوگیری کرد. اگر این اتفاق در سراسر دنیا رخ می‌داد، اکنون پس از ۱۶‌ماه، دیگر با این پاندمی در این نقطه نایستاده بودیم. تا ۲‌ماه پیش ۲میلیون مرگ کرونایی در جهان ثبت شده و حالا از مرز ۳میلیون نفر گذشته است، این یعنی مرگ‌ها در حال افزایش است. برزیل از نظر میزان مرگ‌ومیر در اثر کووید-۱۹در بحران است و روزانه حدود ۳هزار مرگ، تقریبا به اندازه یک‌چهارم تعداد مرگ روزانه جهان، ثبت می‌کند.

به گزارش بلومبرگ، در ایالات متحده آمریکا، با تزریق ۲۰۶میلیون دوز، میزان واکسیناسیون همچنان در حال رشد است. اگرچه کشورهای ثروتمندتر با دسترسی به بهترین واکسن‌ها، به‌دنبال پایان‌دادن به بیماری همه‌گیر هستند، اما مناطقی که از نظر اقتصادی شانس کمی دارند، همچنان در انتظار واکسن، با معضل پاندمی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 خالی‌شدن انبارهای هند

با آنکه هند پایتخت واکسن‌سازی‌ دنیا در موقعیت فعلی به‌حساب می‌آید، اما میلیون‌ها نفر از مردم این کشور در میان موج ویرانگر در انتظار واکسن هستند. هند به‌طور معمول بیش از ۶۰درصد از کل واکسن‌های فروخته شده در سطح جهان را تولید می‌کند و مؤسسه سرم هند(SII) بزرگ‌ترین تولیدکننده واکسن در جهان است.

در این کشور واکسن‌های مختلف جهان ازجمله اسپوتنیک V که ایران هم طی توافقی قرار است ۶۰میلیون دوز آن را خریداری کند، تولید می‌شود. به‌دلیل توانایی گسترده تولید است که این کشور به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی COVAX - طرح جهانی تقسیم واکسن که دوزهای ارزان یا رایگان را برای کشورهای کم درآمد فراهم می‌کند- به‌حساب می‌آید. براساس توافق اولیه اعلام شده در سال گذشته، SII حداکثر ۲۰۰میلیون دوز واکسن برای حداکثر ۹۲کشور تولید خواهد کرد. با توافق‌های جدید قرار بوده که شرکت‌های داروسازی هند حسابی پرکار شوند و مثلا تا پایان سال‌جاری میلادی ۸۲۵میلیون دوز واکسن اسپوتنیک روسی را تولید کنند.

اما اوضاع خود هند به وضوح با چندماه قبل بسیار متفاوت است. موج دوم کرونا در این کشور از ماه مارس آغاز شد و به سرعت از موج اول که در سپتامبر سال گذشته به بیش از ۹۷هزار ابتلا در روز رسیده بود، پیشی گرفت.

روز یکشنبه این کشور ۲۶۱هزار و ۵۰۰مورد جدید ابتلا را گزارش کرد که طبق داده‌های وزارت بهداشت هند، بالاترین رقم در یک روز به‌حساب می‌آید. هند در کمتر از یک هفته یک میلیون مورد جدید اضافه کرد. منابع واکسن در این کشور به‌شدت پایین آمده است و حداقل در ۵ایالت کمبود شدید گزارش شده و دولت فدرال را به اقدامی برای خرید واکسن دعوت کرده‌اند.

در مواجهه با این بحران، دولت هند و SII تمرکز خود را از تهیه واکسن برای COVAX به اولویت بندی شهروندان خودی تغییر دادند. سازوکار COVAX که توسط ائتلافی شامل سازمان بین‌المللی واکسن Gavi و سازمان بهداشت جهانی اداره می‌شود، طی خبری اعلام کرد: دوزهای دریافتی از مؤسسه سرم هند در مارس و آوریل به تأخیر می‌افتد. تأخیر در تامین دوزهای واکسن کووید-۱۹تولید شده در SII به‌دلیل افزایش تقاضا برای واکسن در هند است.

هند تاکنون ۲۸میلیون دوز واکسن آسترازنکا را فراهم کرده و قرار بود ۴۰میلیون دوز دیگر در ‌ماه مارس و ۵۰میلیون دوز دیگر درماه آوریل تحویل دهد. آدار پونوالا، مدیرعامل SII گفت: این نخستین باری نیست که هند مجبور است قرارداد خود با COVAX را متوقف کند، در ژانویه نیز، دولت صادرات واکسن آسترازنکا را که توسط SII تولید شده بود، محدود کرد؛ چراکه آنها قصد داشتند بخش‌های آسیب‌پذیر و نیازمند خود را در اولویت قراردهند.

اما این تأخیرهای مکرر هند در انجام سفارش‌ها که به ناچار اتفاق می‌افتد، کشورهای فقیر را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است. مدیر ارگان کنترل بیماری آفریقا هشدار داده که میزان صادرات هند می‌تواند برای این قاره فاجعه بار باشد، درحالی‌که پاکستان، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دریافت‌کنندگان برنامه کوواکس، تصمیم گرفته به واردات و فروش واکسن خصوصی مجوز بدهد تا شکاف به‌وجود آمده را پُر کند.

هند علاوه بر تولید واکسن سایر شرکت‌ها، ۲ واکسن وطنی نیز دارد، واکسن آکسفورد-آسترازنکا که به نام کوویشیلد در هند ساخته می‌شود و کوواکسین که به‌طور مشترک توسط بهارات بیوتک و شورای تحقیقات پزشکی هند توسعه پیدا می‌کند. در این میان، دولت در تلاش است تا ظرفیت تولید داخلی را گسترش دهد و به این منظور مؤسسه زیست پزشکی دولتی در ماهاراشترا چراغ سبز تولید واکسن کوواکسین را از طریق انتقال فناوری به بهارات بیوتک داده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید