شاید در نگاه اول این چنین به نظر برسد که یک رقابت لیگ‌گونه بین باشگاه‌های برتر دنیا، جذاب است و منافاتی با لیگ‌های داخلی و اروپایی ندارد، اما واقعا این طور نیست.

سوپر لیگ اروپا؛ جذاب و پول ساز اما ضد فوتبال

سلام نو – سرویس ورزشی: در حالی که هر گوشه دنیا درگیر خبر و دردسر خاصی است و تمام دنیا با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، شب گذشته یک خبر ورزشی به تیتر اول بسیاری از رسانه‌ها بدل شد؛ سوپر لیگ اروپا از راه رسید.

سوپر لیگ اروپا عنوان مسابقاتی است که ۱۲ باشگاه بزرگ اروپایی بیانیه تاسیس آن را صادر کرده‌اند. رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، منچستریونایتد، لیورپول، آرسنال، چلسی، تاتنهام، منچسترسیتی، اینتر، میلان و یوونتوس دوازده عضو موسس سوپر لیگ اروپا هستند و فلورنتینو پرز، رییس باشگاه رئال مادرید رییس این لیگ است.

در بخشی از بیانیه تاسیس این سوپر لیگ آمده است: "امروز دوازده باشگاه معتبر فوتبال اروپا گرد هم آمده اند تا اعلام کنند که با تأسیس یک رقابت جدید میان‌هفتگی، سوپر لیگ، تحت مدیریت باشگاه‌های موسس آن موافقت کرده‌اند."

ایده سوپر لیگ اروپا ایده جدیدی نیست، اما چه شده که این ایده امروز عملیاتی شده است؟ آن طور که از بیانیه موسسین این لیگ بر می‌آید دلیل اصلی این اقدام عواقب مالی شدیدی است که کرونا برای فوتبال داشته است. موسسین این لیگ به طور جدی امیدوارند تا با برگزاری چنین لیگی درآمد خود را به طور جدی و موثری افزایش دهند.

پرز به عنوان رییس و رهبر این لیگ معتقد است که برگزاری چنین لیگی ضروری و به نفع فوتبال است. او می‌گوید: ما با سوپر لیگ اروپا، فوتبال را به سطح دیگری می‌رسانیم؛ تغییرات لازم بود.

اما این اقدام با مخالفت گسترده مجامع معتبر فوتبالی و حتی سیاستمداران ارشد جهان مواجه شده است. فیفا در واکنش به این مسئله در بیانیه‌ای گفته: فیفا مخالفت خود با این لیگ جدا شده از ساختار یوفا را اعلام می‌کند. این لیگ از قوانین و ساختارهای بین‌المللی پیروی نمی‌کند و از نظر فیفا فاقد اعتبار است.

بیانیه یوفا حتی از فیفا هم تندتر بود. یوفا به صراحت گفته که دنبال محرومیت باشگاه‌های شرکت کننده در این مسابقات است و می‌خواهد آن‌ها را از حضور در رقابت‌های داخلی و اورپایی محروم کند. یوفا حتی تهدید کرده که امکان محرومیت بازیکنان از بازی‌های ملی نیز در صورت شرکت کردن در سوپر لیگ، وجود خواهد داشت.

لیگ‌های فوتبال انگلیس، آلمان و ایتالیا نیز به صراحت مخالفت خود با این رویداد را اعلام کردند و چنین مسابقاتی را عامل تضعیف فوتبال اروپا و خلاف روحیه فوتبال دانستند، با این همه در آمد ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون پوندی که برای هر باشگاه شرکت کننده در این رقابت‌ها تخمین زده شده است چیزی نیست که به سادگی بتوان از آن چشم فرو بست.

چرا سوپر لیگ اروپا خلاف روح فوتبال است؟

شاید در نگاه اول این چنین به نظر برسد که یک رقابت لیگ‌گونه بین باشگاه‌های برتر دنیا، جذاب است و منافاتی با لیگ‌های داخلی و اروپایی ندارد، اما واقعا این طور نیست. اگر سوپر لیگ شکل بگیرد لیگ قهرمانان عملا تبدیل به لیگی فاقد جذابیت و بدون حضور تیم‌های بزرگ می‌شود و با لیگ اروپا تفاوتی نمی‌کند. این کار عملا باعث ضرر هنگفت هر دو رقابت از نظر مالی و عملکردی می‌شود.

در چنین وضعیتی اگر این دو رقابت تعطیل نشوند حتما دیگر فرصت سابق را برای دیده شدن ندارند و بازیکنان جوان و باشگاه‌های کوچک‌تر عملا شانسی برای رشد نخواهند داشت.

مسئله دیگر این است که سوپر لیگ اروپا عملا به فکرِ چیزی جز کسب درآمد نیست. در این لیگ بنیان‌گذاران حذف نخواهند شد، سقوط نخواهند کرد و با چالش‌های واقعی دست‌وپنجه نرم نمی‌کنند. در این لیگ شاهد درخشش تیم‌های کوچک در برابر غول‌های اروپا، ظهور ستاره‌های جوان و هیجانات طرفداران محلی نخواهیم بود.

این برخلاف روح فوتبال و حتی روح حاکم بر برخی از باشگاه‌های حاضر در این لیگ مثل منچستر یونایتد، لیورپول و بارسلونا است. برخلاف رئال که بر اساس ثروت و قدرت بنا شده، بارسا تیم مردم و اعتراض است و لیورپول و یونایتد تیم کارگران شهرهایی که آخر هفته‌ها را برای تماشای بازی تیم محبوبشان به ورزشگاه می‌آمدند.

گری نویل، اسطوره باشگاه منچستر یونایتد، با اشاره به این مسئله می‌گوید: لیورپولی‌ها می‌گویند یک باشگاه مردمی هستند. منچستریونایتد نیز در میان طبقه کارگر متولد شده است ولی اکنون آنها وارد لیگی می‌شوند که رقابتی در آن نیست، این واقعاً شرم آور است.

حالا باید صبر کرد و دید چه می‌شود. زور فیفا، یوفا و لیگ‌های داخلی به باشگاه‌های ثروتمند و قدرتمند فوتبال می‌رسد یا آن‌ها به لطف پول و ثروت خود نسخه سوپر لیگ را به اروپا و جهان تحمیل می‌کنند؟ آیا مخالفت چهره‌های سیاسی ارشد مثل نخست وزیر انگلیس و رییس جمهور فرانسه به کمک فوتبال می‌آید و می‌تواند باعث برد روح فوتبال بر پول فوتبال شود؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید