سناتور و سیاستمدار معروف روس در پاسخ به اظهارات رئیس جمهوری سابق شوروی ‌درباره «تنش زدایی» جدید در روابط روسیه و آمریکا گفت: اختلافات مسکو و واشنگتن اکنون حادتر شده است.

 روابط روسیه و آمریکا حادتر شده است

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا،   «الکسی پوشکوف» سناتور و سیاستمدار معروف روس، خوش بینی «میخائیل گورباچف» رئیس جمهوری سابق شوروی ‌درباره «تنش زدایی» جدید در روابط روسیه و آمریکا را زیر سوال برد و گفت اختلافات مسکو و واشنگتن از قدیم وجود داشته و اکنون حادتر شده است.

پیش از این گورباچف ‌گفته بود که دیدار سران دو کشور امکان ایجاد روابط دو جانبه را به روشی جدید فراهم می کند. وی همچنین با یادآوری دیدارهای خود با رونالد ریگان، رئیس جمهوری آمریکا، تأکید کرد که کشورهای ما تجربه چنین مذاکراتی را دارند.

اما پوشکوف در پاسخ به سخنان گورباچف ‌خاطرنشان کرد که پوتین و گورباچف ‌به عنوان دو سیاستمدار ‌با یکدیگر متفاوت هستند. وی گفت، اگر مذاکرات بین گورباچف ‌و ریگان «بر اساس امتیازات یک جانبه و عقب نشینی ژئوپلیتیک» بنا شده باشد، امروز هیچ بنیادی برای شکل گیری روابط جدید وجود ندارد.


وی تصریح گرد:  اختلافات ژئوپلیتیکی ما با ایالات متحده باقی مانده و از شدت حادتری هم برخوردار شده است. خصومت از جانب ایالات متحده واضح است. تحریم ها برداشته نخواهند شد.

در عین حال به گفته پوشکوف، دیدار رهبران روسیه و ایالات متحده «برای سرنوشت جهان» مهم است، و ممکن است از «حرکت به سمت درگیری مستقیم»  جلوگیری کند یا «احساس تنش فزاینده»  را از بین ببرد.

جو بایدن روز سه‌شنبه هفته گذشته در تماس با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفت که ایالات متحده «در دفاع از منافع ملی خود» محکم عمل خواهد کرد. او در عین حال درخواست ملاقات با آقای پوتین «در کشور ثالث»  را هم مطرح کرد تا امکان بررسی زمینه‌های مشترک همکاری را فراهم کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر رئیس جمهوری روسیه گفته است که تحریم‌های غیرقانونی جدید به قبول درخواست برگزاری اجلاس کمکی نمی‌کند.

وی تصریح کرد که تحریم‌ها چشم انداز نشست درخواستی آمریکا را بهبود نمی‌دهد.

مقامات روسی به سفیر آمریکا در مسکو گفته بودند که دولت واشنگتن در صورت تمایل به بهبود روابط باید از تحریم‌های جدید خودداری کند با این وجود کاخ سفید روز پنجشنبه (۲۷ فروردین) با متهم کردن روسیه به سوء استفاده سایبری و دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته میلادی ۳۲ نهاد روسی را مورد تحریم قرار داد که شامل اخراج دیپلمات‌ها هم می‌شود.

این تحریم‌ها همچنین از ماه ژوئن(خرداد) خرید اوراق بهادار به روبل را ممنوع می‌کند.

این دومین دور تحریم‌های عمده علیه روسیه پس از تحریم‌های ماه گذشته در واکنش به مسمومیت الکسی ناوالنی، منتقد دولت روسیه است که شامل تحریم هفت مقام میان رتبه و ارشد روسی و بیش از ۱۲ نهاد آن کشور بود. روسیه می‌گوید که نقشی در مسمومیت او نداشته است.

مقامات روسی واکنش سختی به تحریم های جدید ایالات متحده نشان دادند و به قول خودشان برای جنگ تجاری هم مواردی را برای روز مبادا، «ذخیره» گذاشتند.

از جان سالیوان برای مراجعت به کشورش با هدف مشاوره درخواست شد اما برای همیشه ۱۰ دیپلمات آمریکایی از روسیه اخراج می شوند و همه شهروندان روسی که در سفارت آمریکا کار می کنند باید استعفا دهند. در عین حال وزارت امور خارجه روسیه روشن ساخت که مسکو اقدامات سختگیرانه تری را در صورت ادامه واشنگتن به تنش ها آماده کرده است.

هشت مقام آمریکایی هم در لیست سیاه روسیه قرار گرفتند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید