هیچ ماده غذایی نمی‌تواند در برابر کرونا معجزه کند اما رژیم غذایی سالم می‌تواند تاثیر فوق العاده‌ای داشته باشد.

رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری و درمان کرونا

با اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا ، نتیجه‌ای که حاصل شد این بود که با تمام قوا با این ویروس مبارزه کنیم.

به گزارش رکنا ، از اقدامات اولیه بهداشت فردی مانند ماسک زدن و شستن دست‌ها گرفته تا رژیم غذایی مقابله با کرونا! در دستور کار زندگی این روزهای ما قرار گرفته‌اند.

همین موضوع بهانه‌ای شد که در ماین مطلب به بیان راهکارهای غذایی و همچنین رژیم غذایی مبتلایان به کرونا بپردازیم.

اولین و مهمترین نکته تغذیه‌ای در هنگام ابتلا به بسیاری از ویروس‌ها از جمله کرونا نوشیدن مقدار مناسب آب است. زیرا آب باعث حفظ سیستم ایمنی می‌شود و از طرف دیگر ممکن است به دلیل داروهایی که مصرف می‌کنید وارد فاز کم آبی شوید.

بعضی از مبتلایان به دلیل ناخوشی تمایلی به مصرف آب و غذا ندارند اما سعی کنید در روز حداقل ۲ لیتر آب مصرف کنید و همیشه یک ظرف آب در بسته کنار خود داشته باشید و به مرور میل کنید.

دقت کنید نوشیدنی‌های دیگر مثل شربت‌ها و چای و قهوه نه تنها جای آب را نمی‌گیرند بلکه خود سبب کم آبی می‌شوند.

چگونه با تغذیه، سیستم ایمنی بدن را در مقابل کرونا تقویت کنیم؟!

هیچ ماده یا رژیم غذایی وجود ندارد که اختصاصا جهت درمان کروناویروس استفاده شود؛ اما مصرف غذاهایی که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند قطعا کمک بزرگی هستند.

بعضی از مواد غذایی دارای ترکیباتی هستند که به طور موثر سبب تقویت سیستم ایمنی می شوند و می‌توانند به درمان کروناویروس کمک کنند. در ادامه این موارد را معرفی می‌کنیم:

بتاکاروتن در خط مقدم مبارزه با کرونا

هویج و سبزیجات برگ سبز دارای این ترکیبات هستند. ترکیبات کاروتنوئید دارای خواص آنتی اکسیدانی زیادی هستند بنابراین سعی کنید روزانه از این مواد غذایی استفاده کنید. چون این افراد عموما اشتهای زیادی ندارند بهتر است هویج یا سبزیجات را به صورت آبپز میل کنید.

مبارز معروف: ویتامین ث

همه ی ما در مورد نقش ویتامین ث در تقویت سیستم ایمنی و درمان سرماخوردگی‌ها شنیده ایم. این ویتامین برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی لازم است بنابراین استفاده کافی از این ویتامین در این دوران اهمیت ویژه ای دارد.

ویتامین ث یا ویتامین C از معروفترین ویتامین هایی که برای سیستم ایمنی بدن مفید استویتامین ث یا ویتامین C آوازه زیادی درمورد تقویت سیستم ایمنی دارد.

البته سعی کنید ویتامین ث مورد نیاز را بیشتر از طریق میوه‌ها و سبزیجات دریافت کنید و نه از طریق مکمل ویتامین ث.

همچنین در مصرف مکمل آن زیاده روی نکنید. منابع خوب ویتامین ث شامل مرکبات، فلفل قرمز، کلم بروکلی، انبه و توت فرنگی است. البته در میوه های دیگر هم یافت می‌شود.

ویتامین E را باید از قبل بشناسید!

از ویتامین E قبلا در مطلب “معجزه‌ای به نام ویتامین E برای پوست، مو و سلامتی” صحبت کرده بودیم.

مغزها و آجیل ها منبع خوبی از این ویتامین است. این ویتامین نقش آنتی اکسیدانی دارد و در واقع یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان‌های موجود در طبیعت است. این ویتامین از آسیب به سلول ها جلوگیری می کند.

زینک در رژیم غذایی مقابله با کرونا

زینک یا روی یکی از ترکیبات لازم برای تقویت سیستم ایمنی است. انواع گوشت‌ها اصلی ترین و غنی ترین منبع زینک هستند. اما برای دریافت زینک کافی لازم نیست حتما گوشت میل کنید زیرا این ماده مغذی در مواد غذایی دیگر مثل عدس، کنجد، تخمه کدو و حبوبات یافت می‌شود.

آیا رژیم غذایی برای درمان کرونا وجود دارد؟!

همانطور که قبلا گفتیم هیچ ماده غذایی نمی‌تواند در برابر کرونا معجزه کند اما رژیم غذایی سالم می‌تواند تاثیر فوق العاده‌ای داشته باشد.

سعی کنید در زمان ابتلا حتما حداقل ۳ وعده میوه و سبزی روزانه مصرف کنید و تا جایی که ممکن است از خود میوه و سبزی استفاده کنید و آبمیوه و کمپوت استفاده نکنید.

همچنین افراد مبتلا به این ویروس باید تا جایی که امکان دارد سیستم ایمنی را قوی نگه دارند بنابراین از مصرف میوه و سبزی و غذای نشسته که امکان آلودگی میکروبی دارد پرهیز کنید تا بار اضافه بر دوش سیستم ایمنی نگذارید.

غذاهایی که باید از آن‌ها دوری کنید

از لیست الزمات تغذیه علیه کرونا، می‌رسیم به مواد غذایی که بهتر است مصرف آن‌ها را محدود کنید.

نمک

حداکثر حد مجاز استفاده از نمک برای افرادی که بیماری دیگری ندارند و تنها به کرونا مبتلا هستند ۵ گرم در روز است که مساوی با ۱ قاشق چای خوری است.

البته محاسبه‌ی دقیق این مقدار اصولا کار سختی است بنابراین سعی کنید غذاها را تا جایی که می‌شود کم نمک تهیه کنید و از اضافه کردن نمک به میوه و سبزیجات خودداری کنید. البته دقت کنید اصولا افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند اشتهای خود را از دست می‌دهند. بنابراین اگر غذا خیلی هم بی نمک باشد ممکن است تمایلی به مصرف غذا نداشته باشند و دچار سوتغذیه شوند.

روغن و کرونا!

در این دوران تا جایی که ممکن است باید روغن‌های مضر را از سفره‌ خود دور کنید. روغن‌های مضر مثل روغن ترانس می‌توانند سیستم ایمنی را به شدت ضعیف کنند بنابراین نکات زیر را رعایت کنید:

غذاهای روغنی و ناسالم برای سیستم ایمنی بدن ضرر دارند و برای کرونا ... تقریبا تمام اصول تغذیه سالم که همیشه در مجله فیت شیپ توضیح دادیم را باید رعایت کنید تا حد ممکن سیستم ایمنی قدرتمندی برای مقابله با کرونا داشته باشید!

تا جای ممکن از غذاهای سرخ کردنی استفاده نکنید.

بیشتر از گوشت سفید استفاده کنید و مصرف گوشت قرمز را در هنگام ابتلا به کروناویروس کاهش دهید.

به جای روغن جامد از روغن‌های سالم مثل روغن کانولا و روغن زیتون استفاده کنید (آیا روغن زیتون برای سرخ کردن مناسب است؟!).

مصرف کره و لبنیات پرچرب را کاهش دهید و از لبنیات کم چرب استفاده کنید.

قند و شکر

مصرف زیاد قند و شکر و محصولاتی که حاوی قند زیادی هستند نیز می‌تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند. بنابراین به جای مصرف کیک و کلوچه و شیرینیجات از میوه‌ها استفاده کنید. همچنین بهتر است آبمیوه‌های طبیعی مصرف کنید و البته که در مصرف آبمیوه طبیعی هم افراط نکنید.

عدم مصرف الکل

از آنجایی که از الکل برای ضد عفونی دست‌ها استفاده می‌شود خیلی‌ها تصور می‌کنند که مصرف الکل برای کرونا مفید است! اما اصلا چنین نیست و مصرف الکل حتی به مقدار کم هم توصیه نمی‌شود.

با تمام قوا به جنگ کرونا بروید!

با این شرایط و شدت شیوع این بیماری، بهتر است از تمامی روش‌های ممکن در مقابل این بیماری ایستاد.

به همین جهت توصیه می‌شود ضمن رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی ، حتما به تغذیه خود اهمیت دهید تا ریسک ویروس کرونا کاهش یابد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید