در گذشته ایران گلاب مورداستفاده در مراسم شستشو را به حرمین شریفین هدیه می‌داد، اما در حال حاضر از گلاب باغ‌های طائف استفاده می‌شود و عربستان سعودی در کنار ایران، ترکیه و بلغارستان یکی از تولیدکنندگان عمده گل محمدی است.

تولید گلاب عربستانی در باغ‌های طائف / فیلم

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، گل محمدی بوته چندساله سرسختی دارد که با آب‌وهوای کوهستانی کویری خوب کنار می‌آید. این خاصیتش باعث شده محصول محبوبی برای مناطقی با این نوع آب‌وهوا باشد.

از افغانستان تا مراکش، بوته‌های گل محمدی هر سال دو بار در بهار و پاییز گل می‌دهند و محصولشان در طیف وسیعی از محصولات آرایشی و بهداشتی گرفته تا دارو و صنایع غذایی کاربرد دارد.

شیوه‌های کشت سنتی گل سرخ در ایران هماهنگ با اقلیم کویری بوده است. در زمانی که تغییرات آب و هوایی زندگی را برای بسیاری از کشاورزان در خاورمیانه سخت کرده است، می‌توان امیدوار بود محصولاتی مانند زعفران و گل محمدی بتوانند کمکی به اقتصاد این مناطق باشند. در افغانستان می‌شود از آن به عنوان جایگزین خشخاش استفاده کرد و طیف وسیعی از مشاغل را در اطراف آن به وجود آورد.

اگر بخواهیم ماه رمضان را در کشورهای اسلامی با یک بو توصیف کنیم، بدون شک مقام اول به گلاب یا عرق گل محمدی می‌رسد. در مراسم شستشوی کعبه، مشهورترین و مهمترین نماد اسلام در جهان از گلاب رقیق شده با آب زمزم استفاده می‌شود.

عربستان سعودی در کنار ایران، ترکیه و بلغارستان یکی از تولیدکنندگان عمده گل محمدی است. هر بهار، بوته‌ها در شهر طائف عربستان گل می‌دهند. از گلاب آن‌ها برای شستشوی دیوارهای خارجی کعبه استفاده می‌شود. گفته می‌شود در گذشته ایران گلاب مورداستفاده در مراسم شستشو را به حرمین شریفین هدیه می‌داد، اما در حال حاضر از گلاب باغ‌های طائف استفاده می‌شود. آخرین بار ۱۵ محرم امسال دیوارهای کعبه با مخلوطی از آب زمزم و گلاب شسته شد. دیوارهای داخلی هم با پارچه‌ای آغشته به روغن گل محمدی جلا داده شدند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید