به نظر می‌رسد با تغییرات در آمریکا، آسیب‌پذیری در برابر حملات حوثی‌ها و قطعی‌تر شدن روند احیای برجام، عربستان راضی شده است تا به طور مستقیم با ایران بر سر یک میز بنشیند و درباره مشکلاتش با تهران گفت‌وگو کند.

ایران و عربستان پای میز مذاکره؛ ۵ سال قطع روابط دیپلماتیک به پایان می‌رسد؟

سلام نو سرویس بین‌الملل: در حالی که تمام توجه‌ها به وین است و همه در انتظار به ثمر نشستن مذاکرات برجامی ایران و آمریکا با کشورهای باقی مانده در برجام هستند، خبرها حکایت از در جریان بودن مذاکرات مهم دیگری در قلب خاورمیانه دارد.

برخی منابع دیپلماتیک به فایننشال تایمز گفته‌اند که مقامات ارشد ایران و عربستان اوایل ماه میلادی اخیر در بغداد با یک‌دیگر دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند، دیداری که ۵ سال پس از قطع روابط دیپلماتیک دو طرف رخ می‌دهد.

به گفته سه مقام ارشد دیپلماتیکی که در جریان گفت‌وگوها بودند این دو رقیب منطقه‌ای گفت‌وگوهای مستقیم را برای ترمیم روابط دیپلماتیک برگزار کرده‌اند. این مذاکرات که در بغداد برگزار شد اولین گفت‌وگوی جدی و مهم دو طرف پس از قطع روابط دیپلماتیک در سال ۲۰۱۶ است.

به نوشته فایننشال تایمز یکی از مقامات تایید کرده است که دور اول مذاکرات عربستان و ایران ۹ آوریل در بغداد برگزار شده است و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق تسهیل کننده این مذاکرات است. دور اول مذاکرات شامل بحث‌هایی در مورد حملات حوثی‌ها بوده. به گفته این مقام رسمی مذاکرات در این مورد مثبت بوده است.

ظاهراً عربستان سعودی مشتاق پایان دادن به جنگ در یمن علیه حوثی‌هایی است که روابط خوبی با ایران دارند. حوثی‌ها در سال‌های اخیر حملات خود را علیه شهرهای سعودی و زیرساخت‌های نفتی آن‌ها افزایش داده‌اند؛ از جمله حوثی‌ها امسال ده‌ها موشک و هواپیمای بدون سرنشین پر از مواد منفجره را به سمت عربستان روانه کردند که بخش مهمی از آن‌ها به هدف خود رسید.

آن طور که یکی از مقامات رسمی به فایننشال تایمز گفته است مذاکرات ایران و عربستان به سرعت در حال جلو رفتن است، چون مذاکرات احیای برجام سریع در حال پیشرفت و حملات حوثی‌ها ادامه دارد.

هر چند یک مقام ارشد عربستان، مذاکره با ایران را تکذیب کرده است ولی یک مقام ارشد عراقی و یک دیپلمات خارجی وقوع این مذاکرات را تایید کرده‌اند. این مقام عراقی افزود که بغداد "کانال‌های ارتباطی" بین ایران و مصر و ایران و اردن را نیز تسهیل کرده است و نخست وزیر عراق بسیار مشتاق است که شخصاً در تبدیل عراق به پلی بین این قدرت‌ها در منطقه نقش داشته باشد.

این مقام عراقی با اشاره به سود این نقش برای عراقی می‌گوید: به نفع عراق است که بتواند این نقش را بازی کند، چون هرچه تقابل در منطقه بیشتر باشد بازی‌های آن بیشتر به عراق کشیده می‌شود.

ظهور جو بایدن و آغاز تغییرات در خاورمیانه

به گزارش سلام نو، شاید بتوان آغاز گفت‌وگوها بین ایران و عربستان را نیز به نوعی به ظهور جو بایدن در آمریکا مرتبط دانست. به لطف افول ترامپ و ظهور بایدن بود که عربستان محاصره سه ساله قطر را شکست و احتمالا به لطف همین اتفاق و عدم موفقیت در ورود به مذاکرات برجام است که عربستان تن به گفت‌وگوهای ادعایی فایننشال تایمز با ایران داده است.

عربستان در کنار رژیم صهیونیستی جدی‌ترین مخالف برجام بود که پس از خروج آمریکا از آن به حمایت از آمریکا و تخریب ایران پرداخت. پس از روی کار آمدن بایدن و تقویت شانس احیای برجام نیز عربستان صراحتاً دنبال جلوگیری از احیای توافق قدرت‌های جهانی با ایران یا حداقل ورود به مذاکرات آن بود، دو اتفاقی که در آن شکست خورد.

به جز این ظهور بایدن به معنای سرعت گرفتن خروج آمریکا از خاورمیانه و پایان حمایت بدون قید و شرط آمریکا از بن سلمان است. بایدن نه تنها حامی بن سلمان نیست بلکه صراحتاً طرف خود را پادشاه عربستان می‌داند. از طرف دیگر دولت بایدن و دموکرات‌ها روابط سنتی خوبی با رقبای داخلی بن سلمان دارند، مسئله‌ای که باعث می‌شود تا شاهزاده سعودی به فکر کاهش تنش منطقه‌ای باشد.

ایران و عربستان پای میز مذاکره؛ ۵ سال قطع روابط دیپلماتیک به پایان می‌رسد؟

به نظر می‌رسد با تغییرات در آمریکا، آسیب‌پذیری در برابر حملات حوثی‌ها و قطعی‌تر شدن روند احیای برجام، عربستان راضی شده است تا به طور مستقیم با ایران بر سر یک میز بنشیند و درباره مشکلاتش با تهران گفت‌وگو کند.

هرچند از دو طرف اصلی درگیر مذاکرات، یک طرف آن را تکذیب کرده و طرف دیگر که ایران باشد درباره آن موضعی نگرفته، اما می‌توان خبر فایننشال تایمز را جدی‌ترین و معتبرترین خبر در این زمینه دانست، به خصوص با توجه به این مورد که حسن روحانی به عنوان رییس جمهور ایران تمایل دارد در روزهای آخر دولت خود، به جز احیای برجام تنش‌های منطقه‌ای را نیز کاهش دهد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید