دیدار وزیر امور خارجه پاکستان از امارات درحالی صورت گرفته است که منابع دیپلماتیک در پاکستان و هند به تازگی مدعی شده‌اند که دیپلماسی پشت پرده میان اسلام‌آباد و دهلی‌نو در جریان است و تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط ادامه دارد.

احتمال حضور وزرای خارجه پاکستان و هند در امارات

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر دیپلماسی پشت‌پرده رقبای سنتی شبه قاره برای عادی سازی روابط و ادعای ابوظبی درخصوص میانجی‌گری بین پاکستان و هند، اکنون حضور همزمان وزیران خارجه دو کشور در امارات احتمال یک تحول غیرمنتظره را افزایش داده است.

«شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان که سفر منطقه‌ای خود به ۴ کشور را از روز گذشته آغاز کرده است در اولین ایستگاه وارد دبی در امارات متحده عربی شد. 

این دیدار درحالی انجام می‌شود که منابع دیپلماتیک در هر دو کشور پاکستان و هند اخیراً مدعی شدند که دیپلماسی پشت پرده میان اسلام‌آباد و دهلی‌نو در جریان است و تلاش‌ها برای عادی سازی روابط ادامه دارد.

رسانه‌های پاکستانی روز یکشنبه گزارش دادند: همزمان با حضور وزیر امور خارجه این کشور در امارات، وزیر امور خارجه هند نیز به ابوظبی سفر می‌کند. وزارت امور خارجه هند اعلام‌ کرد که «سابرامانیام جایشانکار» امروز برای سفر یک روزه به امارات می‌رود.

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر میانجی‌گری امارات بین پاکستان و هند و اظهارات اخیر سفیر امارات در آمریکا که این موضوع را نیز تایید کرده بود، اکنون گمانه‌زنی‌ها از دیدار احتمالی وزیران امور خارجه پاکستان و هند در امارات و تحول غیرمنتظره در روابط شکننده آن دو کشور قوت گرفته است.

تارنمای خبری روزنامه «اکسپرس تریبیون» پاکستان روز یکشنبه نوشت که برخی منابع موثق دیدار وزیر خارجه پاکستان با همتای هندی را تایید می‌کنند، هرچند منابع رسمی منکر آن هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز در واکنش به این‌گمانه‌زنی‌ها گفت که هیچ برنامه‌ای برای دیدار وزیران خارجه پاکستان و هند در کشور ثالث وجود ندارد اما اکسپرس تریبیون نوشت که حضور همزمان قریشی و سابرامانیام جایشانکار نشان می‌دهد که تلاش‌ها برای احیای روند تعامل میان رقبای هسته‌ای جنوب آسیا شدت گرفته است.

نشانه‌هایی از گشایش در روابط پرتنش پاکستان و هند 

از اواسط ماه فوریه امسال آتش بس در مرزهای زمینی پاکستان و هند به طور کامل برقرار شد و ارتش‌های دو کشور متعهد به پیروی از آن و حل تمامی اختلافات از طریق مذاکره و تماس‌های مداوم میان مقام‌های بلندپایه نظامی یکدیگر شدند.

علاوه بر این، گزارش رسانه‌های غربی حاکی از دیپلماسی پنهان اسلام‌آباد و دهلی‌نو برای کاهش تنش‌ها است و همزمان دو رقیب سنتی شبه قاره از ایراد سخنان تند و یا مواضع جنجالی علیه یکدیگر نیز عقب نشینی کرده‌اند.

سفیر امارات متحده عربی در آمریکا آنچه که وی تلاش ابوظبی برای میانجی گری بین پاکستان و هند خواند، را تایید کرد و مدعی شد که امارات کمک می‌کند تا دو همسایه هسته‌ای در جنوب آسیا یک رابطه سالم و عمل گرا داشته باشند.

رسانه‌های پاکستانی نیز روزهای اخیر به نقل از رویترز نوشتند: سازمان اطلاعات هند و سازمان اطلاعات و امنیت ارتش پاکستان (ISI) یکماه پیش از آتش بس در مرزهای مشترک، بی‌سرو صدا در دبی واقع در امارات متحده عربی، دیدار و مذاکرات برای پیشبرد تنش‌زدایی میان دو کشور را کلید زدند.

پاکستان و هند پس از استقلال در سال ۱۹۴۷ درگیر مناقشه‌ای به نام کشمیر هستند. این مناقشه تاکنون موجب سه جنگ میان دو کشور شامل جنگ ۱۹۶۵، نبرد کارگیل و نبرد سیاچن شده است.

دهلی‌نو اواسط مردادماه ۱۳۹۸ اقدام به لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر کرد و این موضوع، موجب خشم دولتمردان در اسلام‌آباد شد.

کمیته امنیت ملی پاکستان نیز در واکنش به این طرح دولت هند، ضمن کاهش بی سابقه سطح روابط دیپلماتیک، تمامی روابط تجاری و فعالیت‌های اقتصادی میان دو کشور را متوقف کرده بود.

از آن زمان به بعد پاکستان و هند به عنوان رقبای سنتی در جنوب آسیا فاقد سفیر در پایتخت‌های یکدیگر هستند و سفارتخانه‌های دو کشور نیز با کاهش سطح دیپلمات‌ها کار می کنند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید