نان قندی از نان های شیرین و محبوب ایرانی‌ ها است، در گزارش زیر طرز تهیه نان قندی را به شیوه اصیل و سنتیبه شما آموزش خواهیم داد.

نان قندی سنتی برای افطار + طرز تهیه

در مطلب زیر طرز تهیه نان قندی را به شیوه اصیل و سنتی را برای شما تدارک دیده ایم تا آن را به سادگی در خانه تهیه و میل کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه نان قندی

*برخی افراد ترجیح می‌دهند خمیر نان قندی را استراحت دهند، ولی بعضی دیگر، بعد از درست کردن خمیر، آن را برای پخت آماده می‌کنند. در واقع اجباری به استراحت دادن خمیر نیست.

*در طرز تهیه نان قندی نرم خانگی خمیر را زیاد ورز ندهید تا به روغن نیفتد. در این صورت، احتمال خشک و شکننده شدن خمیر وجود دارد.

*برای پهن کردن خمیر، سطح زیر آن را حتما چرب یا آردپاشی کنید.

*نان قندی ماندگاری بالایی دارد، ولی حتما آن را در ظرف در بسته نگه دارید.

طرز تهیه نان قندی سنتی در فر

مواد لازم

آرد نان: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

ماست (ترجیحا شیرین): ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

شکر: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

روغن مایع: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

بیکینگ پودر: ۲ قاشق چای خوری
حتما بخوانید طرز تهیه نان پیده خانگی خوشمزه به روش اصیل ترکیه‌ای

پودر هل: ۱/۲ قاشق چای خوری

نمک: ۱/۴ قاشق چای خوری

وانیل (در صورت دلخواه): ۱/۴ قاشق چای خوری

برای رومال نان قندی

زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذا خوری

زرده تخم مرغ: ۱ عدد

کنجد: به میزان دلخواه

طرز تهیه نان قندی سنتی در فر

قبل از هر چیز، آرد، بیکینگ پودر و نمک را ۳ بار از الک ریز عبور دهید.

ماست و شکر را با هم مخلوط کنید و با چنگال بزنید تا جایی که دانه‌های شکر در ماست حل شود. روغن مایع را در همین مرحله اضافه کنید و باز به هم بزنید. (طرز تهیه نان قندی با شیر هم مرسوم است. در این طرز تهیه از ماست استفاده کردیم.)

هل و وانیل را به ترکیب ماست و روغن بیفزایید.

آرد و بیکینگ پودر الک شده را در چند مرحله به مخلوط ماست اضافه کنید و هر بار به هم بزنید تا گلوله نشود. وقتی همه مواد را با هم مخلوط کردید، با نوک انگشت‌های دستتان کمی ورز دهید تا یکدست شود. خمیر باید لطیف و کمی چسبناک شود، ولی روغنش خارج نشود.

اگر بعد از مخلوط کردن، خمیر شل بود، به آن کمی آرد اضافه کنید و اگر خیلی سفت بود، به آن کمی آب بیفزایید. همان طور که گفتیم، خمیر نیاز به استراحت ندارد، ولی اگر آن را استراحت دهید هم ایرادی ندارد.

کف قالب فر را آردپاشی یا چرب و خمیر را روی آن پهن کنید. با وردنه خمیر را باز کنید. قطر خمیر را حدود نیم سانتی متر بگیرید. زرده تخم مرغ و زعفران دم کرده را در یک کاسه به خوبی مخلوط کنید و روی خمیر بمالید. کنجدها را در همین مرحله روی نان قندی بپاشید. می‌توانید حتی خمیر را قالب بزنید و روی آن را طرح دلخواهتان بزنید.

فر را از قبل روی دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن و گرم کنید. سینی را در طبقه بالای فر قرار دهید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا نان قندی بپزد.
 

طرز تهیه نان قندی بدون فر

در طرز تهیه نان قندی روی حرارت گاز و بدون فر، یک تابه را با سایز مناسب انتخاب کنید. در این روش از تابه‌های دو طرفه استفاده کنید. اجاق گاز را روشن کنید و روی آن را شعله پخش کن بگذارید. اجازه دهید شعله پخش کن کاملا داغ شود.

تابه را روی حرارت بگذارید. ۱۰ دقیقه که گذشت، تابه را برگردانید تا روی نان هم برشته شود. بعد از اینکه نان قندی از حرارت افتاد، آن را به قطعات دلخواهتان برش بزنید و در ظرف در بسته نگهداری کنید.

نکات تکمیلی در طرز تهیه نان قندی

*در طرز تهیه نان قندی، می‌توانید به مخلوط عسل و زعفران، یک قاشق قاشق چای خوری عسل هم اضافه کنید تا طعم دلپذیرتری داشته باشد.

*اگر ضخامت خمیر را به اندازه ۲ تا ۳ میلی متر باز کنید، بعد از پخت، نان قندی کاملا نازک می‌شود. البته به سلیقه خودتان بستگی دارد که نان قندی را نازک بپسندید یا نه.

*در صورت تمایل به مواد لازم طرز تهیه نان قندی می‌توانید مواد دیگری مثل پودر دارچین یا حتی کمی پودر زنجبیل اضافه کنید.

*اگر مقداری (۱۰ گرم) سبوس گندم هم به خمیر اضافه کنید، بر خواص آن خواهید افزود.

*می توانید به جای روغن مایع، از کره و روغن جامد که به روش بن ماری به شکل مایع درآمده اند نیز استفاده کنید

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید