سفارت چین در واشنگتن در واکنش به نشست روز جمعه نخست‌وزیر ژاپن با جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا بیانیه‌ای انتقادی منتشر کرد.

مذاکرات آمریکا و ژاپن از چارچوب روابط دو جانبه فراتر رفته است

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، چین به نمایش اتحاد ایالات متحده و ژاپن در جریان مذاکرات بین جو بایدن رییس جمهوری آمریکا و «سوگا یوشی هیده» نخست وزیر ژاپن واکنش نشان داد و آن را "تلاشی طنزآمیز برای ایجاد اختلافات" خواند.

سفارت چین در واشنگتن روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد مذاکرات آمریکا و ژاپن از چارچوب روابط دو جانبه فراتر رفته است.

سوگا یوشیهیده نخست وزیر ژاپن و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه نشست خود در واشنگتن را به پایان رساندند. رهبران این دو کشور توافق کردند تا در رابطه با چالش های ایجاد شده توسط چین همکاری کنند.

بایدن در یک نشست خبری پس از این دیدار گفت که «ژاپن و آمریکا دو دموکراسی قدرتمند در این منطقه هستند. ما متعهد هستیم، ما به حفظ و پیشبرد ارزش های مشترکمان از جمله حقوق بشر و حاکمیت قانون متعهدیم.»

بایدن همچنین گفت که «ما می خواهیم همکاری کنیم تا نشان دهیم که دموکراسی ها در قرن بیست و یکم همچنان می توانند رقابت کرده و پیروز شوند.»

سوگا گفت: «اتحاد میان ژاپن و آمریکا اساس صلح، ثبات و شکوفایی در منطقه اقیانوس هند تا اقیانوس آرام و سراسر جهان بوده است و در حال حاضر، به علت وضعیت کنونی منطقه و جو امنیتی شدید، اهمیت این اتحاد از هر زمان دیگری بیشتر شده است.»

سران دو کشور بعد از این نشست هم بیانیه ای صادر کردند و برای اولین بار در بیش از پنج دهه اخیر در بیانیه مشترک رهبران ژاپن و آمریکا به «تایوان» اشاره شد.

در این بیانیه آمده است که «ما بر اهمیت صلح و ثبات در دو سوی تنگه تایوان تاکید داریم و از یک راه حل صلح آمیز برای رفع مسئله این تنگه حمایت می کنیم.»

آخرین بار سال ۱۹۶۹ بود که در بیانیه مشترک ژاپن و آمریکا به مسئله تایوان اشاره شد. در آن زمان ساتو اِیساکو نخست وزیر وقت ژاپن و ریچارد نیکسون رئیس جمهوری وقت آمریکا با یکدیگر گفت و گو داشتند. در آن زمان هنوز روابط دیپلماتیک این دو کشور با چین عادی نشده بود. چین تایوان را یکی از منافع کلیدی خود می داند.

این نشست نخستین دیدار حضوری بایدن با رهبر یک کشور خارجی پس از عهده داری ریاست جمهوری آمریکا بود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید