دولت نروژ که مرز کمی هم با روسیه دارد از امضای یک توافقنامه نظامی جدید با آمریکا خبر داد که به این کشور اجازه می‌دهد تاسیسات نظامی خود را در چندین منطقه از نروژ احداث کند.

آمریکا و نروژ توافقنامه نظامی امضا کردند

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، دولت نروژ جمعه اعلام کرد: توافقنامه نظامی جدید با آمریکا با این هدف امضا شده است که کلیه فعالیت‌های نظامی ایالات متحده در خاک این کشور قانونمند شود.

به نقل از رویترز، بر اساس این گزارش، توافقنامه امضا شده بین واشنگتن و اسلو به ایالات متحده اجازه خواهد داد تا تاسیسات نظامی خود را در ۳ منطقه هوایی و یک پایگاه دریایی نروژ احداث کند.

این توافقنامه باید پیش از اجرای نهایی به تصویب پارلمان نروژ برسد. دولت نروژ با انتشار بیانیه‌ای افزود: این توافقنامه حضور نظامی آمریکا در خاک نروژ را قانونمند و تسهیل خواهد کرد، این توافقنامه موجب تسهیل برنامه های آموزش نظامی و رزمایش در نروژ خواهد شد، بنابر این استقرار سریع نیروهای آمریکایی در نروژ در زمان وقوع بحران یا جنگ، تسهیل خواهد شد.

روابط بین نروژ و روسیه پس از دوران جنگ سرد به تدریج بهبود یافت ولی اقدام روسیه در الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ موجب تشدید مجدد تنش ها شده است.

دو کشور بارها در مناطق مرزی خود مانورهای نظامی مختلفی را برگزار کرده اند ولی قصد همکاری در خصوص مسائل مرزی و منطقه ای از جمله سفرهای مرزی و ماهیگیری را دارند.

نروژ از زمان پیوستن به سازمان ناتو در سال ۱۹۴۹ اعلام کرده است که اجازه ایجاد پایگاه های نظامی خارجی یا ذخیره سازی تسلیحات هسته‌ای در این کشور در دوران صلح را نخواهد داد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید