برای نخستین بار در تاریخ رویان‌های که آمیزه ای از سلول های انسان و میمون دارند، خلق شدند.

دانشمندان مخلوط انسان-میمون را خلق کردند!

به گزارش سلام نو، همشهری آنلاین به نقل از نیوزویک بر اساس گزارش این دانشمندان که در ژورنال علمی Cell منتشر شده است، این رویان‌ها با این هدف ایجاد شده‌اند که راه‌های جدید برای تولید اندام‌های مورد نیاز برای پیوند به انسان‌ها کشف شود.

این پژوهشگران ۲۵ سلول بنیادی انسانی را که «سلول‌های بنیادی القاشده چندتوانی» (ISP) نامیده می‌شوند به درون رویان‌های میمون‌های ماکاک تزریق کردند. دانشمندان سپس این رویان‌ها دارای آمیزه سلول‌های انسان و میون را برای ۲۰ روز در لوله آزمیاشگاه رشد دادند تا چگونگی ارتباط میان سلول‌های انسانی و حیوانی با یکدیگر را بررسی کنند.

این پژوهشگران می‌خواهند دریابند آیا می‌توان از میمون‌ها برای رشد دادن اندام‌های انسانی لازم برای پیوند زدن به بیماران نیازمند استفاده کرده یا نه. به گفته این دانشمندان هر سال هزاران نفر در انتظار پیوند اندام‌های حیاتی می‌میرند.

قبلا، برخی دانشمندان تزریق سلول‌های بنیادی انسانی به رویان‌های گوسفند و خوک را انجام داده بودند تا امکان رشد دادن اندام‌های انسانی را در آنها بررسی کنند، اما این پژوهش‌ها تاکنون ناموفق بوده‌آند.

این گروه دانشمندان میمون‌ها را برای انجام کار مشابه انتخاب کرند، چرا که آنها شباهت ژنتیک بسیار بیشتری به انسان‌ها دارند. این پژوهشگران گزارش کردند یک روز پس از تزریق سلول‌های بنیادی انسانی به ۱۳۲ رویان‌های میمون توانسته‌اند رشد سلول‌های انسانی را در آنها شناسایی کنند.

اما اغلب این رویان‌ها در طول این تجربه ۲۰ روز مردند و آنهایی که زنده ماندند فقط حاوی ۴ تا ۷ درصد سلول انسانی بودند.  با این وجود، این دانشمندان می‌گویند یافته‌هایشان بیانگر پیشرفت مهمی در این نوع بررسی‌ها است.

خوآن کارلوس ایزپیسوآ بلمونته، استاد در «آزمایشگاه بیان ژن» در موسسه علوم زیستی سالک در لایولای کالیفرنیا در این باره گفت: «این دانش به ما امکان خواهند تا به حیوانات دیگر بازگردیم و تلاش کنیم این مسیرها را که در این تجربه موفق بوده‌اند، در آنها مهندسی دوباره کنیم تا امکان رشد سلول‌های انسانی در آنها هم فراهم شود. ما بسیار هیجان‌زده هستیم.»

این نوع رویان‌ها را که آمیز دو گونه جانوری هستند، «کایمرا» می‌نامند که از نام یک مخلوق با نفس آتشین در اساطیر یونان گرفته شده است که بدنش مخلوطی از شیر، بز و مار است.

گرچه این پژوهشگران کارشان را پیشرفتی مهم می‌شمارند، سایر دانشمندان نگرانی‌ها در برابر اخلاقی بودن این تجربه ابراز می‌کنند. یک نگرانی این است که ممکن است در نهایت کسی این پژوهش را یک قدم به جلو ببرد و تلاش کند نوزاد دورگه انسان و میمون ایجاد کند.

هانک گریلی، متخصص اخلاق زیستی از دانشگاه استنفورد در مقاله‌ای در همین شماره ژورنال Cell با اینکه قبول دارد این بررسی به طور اخلاقی انجام شده است، از این نوع پژوهش‌ها انتقاد کرد و نوشت: «هیچ نمی‌خواهد میمون‌های به وجود آیند که تخمک‌ها و اسپرم‌های انسانی درون آنها باشند.»

او افزود: «زیرا اگر میمونی با اسپرم انسانی با میمونی با تخمک انسانی ملاقات کنند، ممکن است رویانی انسانی درون رحم میمون ایجاد شود و کسی خواستار چنین رخدادی نیست.»

کارشناسان همچنین اشاره می‌کنند اگر سلول‌های انسانی بخشی از مغز در حال رشد چنین رویان مخلوطی شوند، مسائل اخلاقی مطرح می‌شود. آیا اگر بخش عمده‌ای از سلول‌های انسانی در مغز این مخلوق وجود داشته باشد باید او را انسان شمرد یا همچنان حیوان به حساب می‌آید.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید