۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
کد خبر: 55242114

سنگاپور طی چند سال اخیر به عنوان هوشمندترین شهر جهان شناخته شده است و بیش از ۹۰ درصد شهروندان این کشور نرم‌افزارهای ضروری برای زندگی شهری را روی گوشی‌های هوشمند خود نصب کرده اند.

هوشمندترین شهر جهان کجاست؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایمنا، کلانشهر سنگاپور به عنوان هوشمندترین شهر جهان در سال ۲۰۲۰ شناخته شده که ویژگی‌های منحصر به فردی نظیر اتخاذ سبک زندگی سازگار با تکنولوژی‌های دیجیتالی، آن را به موقعیت کنونی رسانده است.

اگر چه تا کنون هیچ تعریفی کلی از شهر هوشمند ارائه نشده است؛ با این حال  با ظهور اینترنت اشیا، مفهوم شهر هوشمند نیز در اغلب نقاط دنیا شکل گرفته است. جنبه‌هایی از زندگی شهرنشینی مانند امنیت عمومی، پویایی، مدیریت، سلامت، حفظ فضاهای سبز، بهبود مؤسسات آموزشی کنونی و دسترسی کارکنان به تکنولوژی‌های دیجیتالی از مهم‌ترین مؤلفه‌های یک شهر هوشمند به حساب می‌آید. در واقع، توسعه خدمات شهری از طریق تکنولوژی دیجیتالی از اولویت‌های مقامات چنین شهرهایی محسوب می‌شود که در بهبود هر چه بیشتر زندگی شهروندان نقش مهمی ایفا می‌کند.

سنگاپور طی چند سال اخیر به عنوان هوشمندترین شهر جهان شناخته شده، اما پرسشی که در اینجا ممکن است ذهن همه را به خود درگیر کند، اینکه مهم‌ترین ویژگی‌های این شهر که در هوشمندسازی آن سهیم بوده، چیست؟

تحرک به عنوان یک تجربه مشترک

زمین در نظر ساکنان و مقامات سنگاپوری بسیار ارزشمند به شمار می‌رود و به همین دلیل، تنها ۱۲ درصد آن به زیرساخت‌های حمل و نقل اختصاص داده شده است. وزیر حمل و نقل شهر، به منظور بهینه‌سازی وسایل نقلیه عمومی با استفاده از تکنولوژی هوشمند، ناوگانی خودکار ایجاد کرده که امکان پویایی افراد سالمند و دارای معلولیت جسمی را فراهم می‌آورد علاوه بر این دانشجویان می‌توانند به وسیله اتوبوس‌های خودران، تمام محیط اطراف دانشگاه را طی کنند. برنامه‌ریزان شهری همچنین از داده‌های عمومی برای تسهیل طراحی حمل و نقل بهره می‌گیرند که این داده‌ها از طریق سنسورهایی هوشمند که روی پنج هزار خودروی عمومی شهر نصب شده، قابل دریافت و بررسی است.

هوشمندترین شهر جهان را بشناسید | ویژگی‌هایی منحصر به فرد این شهرهوشمند چیست؟

تردد ۷.۵ میلیون مسافر درشهر با حمل ونقل عمومی

جالب است بدانید که روزانه بیش از ۷.۵ میلیون مسافر در شهر از طریق وسایل حمل و نقل عمومی به تردد در داخل سنگاپور می‌پردازند که فرآیند پرداخت هزینه سفر آن‌ها نیز به صورت دیجیتالی و بدون حضور فیزیکی کاربران در ایستگاه‌ها صورت می‌گیرد.

شهروندان سالم‌

محققان پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۴۷ درصد جمعیت سنگاپور را افراد بالای ۶۵ سال و حتی پیرتر تشکیل خواهد داد. در همین راستا، مقامات رسمی سیستم‌های مراقبت سلامت شهر را کاملاً دیجیتالی کرده‌اند تا از فشار ناشی از بالا رفتن سن جمعیت شهر در آینده جلوگیری کنند. از سوی دیگر امکان مشاوره‌های درمانی برای افراد سالخورده، در زمانی که حضور آن‌ها در مراکز درمانی با مشکل مواجه می‌شود به صورت اینترنتی فراهم آمده و در نتیجه کهنسالان می‌توانند هر لحظه از وضعیت جسمی خود آگاه شوند علاوه بر این ابزارهای مجهز به اینترنت اشیا که روی لباس سالمندان قابل نصب است پیشرفت بیماری در آنان را هر لحظه به مراقبان سلامت هشدار می‌دهد و آنان را ملزم به ارائه خدمات لازم می‌کند.

هوشمندترین شهر جهان را بشناسید | ویژگی‌هایی منحصر به فرد این شهرهوشمند چیست؟

بیش از ۹۰ درصد ساکنان سنگاپور نرم‌افزارهای ضروری برای زندگی شهری را روی گوشی‌های هوشمند خودنصب کرده اند که این امر کمک می‌کند پیش از وقوع حوادث احتمالی، اقدامات لازم برای کاهش خطرات به حداقل برسد

استفاده گسترده از تلفن‌های هوشمند

سنگاپور به عنوان ملت هوشمند، بیش از ۹۰ درصد ساکنان خود را به تلفن‌های همراه هوشمند مجهز کرده است بنابراین، تقریباً تمام افراد جامعه می‌توانند نرم‌افزارهای لازم در راستای آگاهی هر چه بیشتر از محیط زیست زندگی خود، کیفیت هوای شهر، دما، میزان مصرف انرژی و زمان احتمالی بارش باران و برف را روی گوشی‌های خود نصب کنند. این امر به همه کمک می‌کند پیش از وقوع حوادث احتمالی، اقدامات لازم را جهت پیشگیری از وقوع بحران‌ها انجام دهند و خطرات ناشی از رخ دادن آن‌ها را به حداقل برسانند علاوه بر این افراد پیر و بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن می‌توانند هر لحظه به صورت آنلاین با پزشکان معالج خود ارتباط برقرار و وضعیت خود را به آن‌ها گزارش کنند.

گرایش شهروندان به زندگی هوشمند

مقامات ارشد سنگاپور با استفاده از تکنولوژی‌های اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در تلاشند شهروندان را به اتخاذ روش هوشمندسازی سبک زندگی سوق دهند. هم اینک بیش از ۱۲ هزار از کارشناسان هوش مصنوعی در حال آموزش این تکنولوژی به دانشجویان و سایر افراد علاقمند هستند. این اقدامات شهروندان را به داشتن یک هویت دیجیتالی ملی تشویق می‌کند و تمام امکانات را برای آموزش دیجیتالی شدن امور روزمره به آن‌ها فراهم می‌آورد.

مدیران شهر سنگاپور از طریق نوآوری‌های داده محور و مبتنی بر تکنولوژی، یک اکوسیستم هوشمند پیش‌رو به وجود آورده‌اند که شهروندان را در قلب تمام فرآیندهای هوشمندسازی و دیجیتالی‌سازی شهر قرار داده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید