اولین ماهواره چوبی جهان که یک ماهواره کوچک با پوسته بیرونی ساخته شده از تخته سه‌لایه است، امسال به فضا خواهد رفت.

اولین ماهواره چوبی جهان به فضا خواهد رفت

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از آی‌ای نوشت: وقتی به فناوری‌های کهنه در فضا فکر می‌کنیم، به یاد انگاره‌های آینده نگرانه فیلم‌های علمی-تخیلی قدیمی مانند جنگ ستارگان و بیگانه از فناوری‌ها می‌افتیم. به عنوان مثال رایانه‌های بزرگ ۸ بیتی و نمایشگرهای تک رنگ آنها در آن زمان به عنوان اوج فناوری معرفی می‌شدند.

حالا پروژه‌ای به نام "ویزا وودست"(WISA WOODSAT) می‌خواهد یک ماهواره کوچک را با پوسته بیرونی ساخته شده از تخته سه‌لا(تخته لایه) به فضا بفرستد.

تیم این پروژه در توئیتر اعلام کردند: هدف ما قرار دادن اولین ماهواره چوبی در مدار زمین تا پایان سال ۲۰۲۱ است.

این پروژه مستقر در فنلاند، با حمایت مالی یکی از تولید کنندگان تخته سه‌لا موسوم به "ویزا"(WISA) ممکن است چیزی بیش از یک ترفند تبلیغاتی باشد. با این وجود این اطمینان را می‌دهد که یک پروژه دانشجویی به فضا ارسال می‌شود.

این پروژه از قالب کوچک تاسواره‌ای به نام "کیت‌ست"(Kitsat) استفاده می‌کند که یک مکعب با ابعاد ۱۰ سانتی متر است که به طور خاص برای استفاده آموزشی طراحی شده است.

"تاسواره‌ها"(CubeSats) ماهواره‌های کوچکی هستند که می‌توانند برای طیف وسیعی از عملکردها سازگار شوند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۹ پروژه "لایت‌سیل"(LightSail) نشان داد که ماهواره های کوچک و سبک می‌توانند با استفاده از نوعی بادبان که توسط فوتون‌های خورشید به حرکت درمی‌آید، رانده شوند.

تاسواره‌ها امروزه معمولاً برای استقرار محموله‌ها برای آزمایش‌های علمی مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند به خدماتی مفید در اکتشافات فضایی کاوشگرهای دور از فضا منجر شوند.

در مورد "WISA WOODSAT"، بخش عمده‌ای از آن یک آزمایش علمی است که توسط دانشجویان هدایت می‌شود و قسمت‌های مختلف این تاسواره توسط دانشجویانی از سراسر ساخته شده است.

مدل اولیه این ماهواره دانشجویی که در ابتدا قرار بود با بالن به فضا ارسال شود، اکنون یک نسخه ارتقا یافته و به لطف حمایت مالی تولید کننده تخته سه‌لا، به یک وسیله نقلیه پرتابی با موشک به فضا خواهد رفت.

از آنجا که شرکت "ویزا" از این پرتاب حمایت مالی می‌کند، این ماهواره شامل یک لایه بیرونی از تخته سه‌لا خواهد بود. این ماده چوبی همه کاره در فضا هدف چندانی نخواهد داشت.

تیم "WISA WOODSAT" از یک فناوری ارتباطی استفاده می‌کند که به یک گیرنده کم مصرف ساده اجازه می‌دهد تا سیگنال تاسواره را دریافت کند، سپس از طریق یک فرکانس رادیویی اختصاص داده شده به رادیوی آماتور پخش می‌شود.

اگرچه در حال حاضر هیچ تاریخی برای پرتاب این ماهواره چوبی برنامه‌ریزی نشده است، اما قرار است امسال سوار بر یک موشک متعلق به شرکت فضایی "راکت لب" به مدار قطبی برسد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید