این حد از شفافیت و عدم سانسور تنها و تنها به رسانه‌هایی مثل بی‌بی‌سی، منوتو و ایران اینترنشنال ضربه می‌زند که بخش مهمی از مخاطبان خود را به واسطه سانسورهای صدا و سیما به دست آوردند. با انتقادات فائزه هاشمی و افکار درست و غلط او، نه نظام آسیب دید و نه شان بزرگان نظام کاسته شد.

چند نکته درباره گفت‌وگوی مستقیم با فائزه هاشمی در کلاب هاوس

سلام نو سرویس سیاسی: شب گذشته فائزه هاشمی گفت‌وگویی مستقیم، بی‌پرده و بدون سانسور در کلاب هاوس داشت. گفت‌وگویی که یک نفر به صراحت از او پرسید آیا او خود را مایه سرافکندگی آیت‌الله هاشمی نمی‌داند و دیگری به صراحت از او تمجید کرد و او را زنی شجاع و خط‌شکن دانست.

این گفت‌وگو که به همت مصطفی فقیهی شکل گرفته بود دو اتاق هشت هزار نفره در کلاب هاوس را به طور کامل پر کرد و پخش زنده آن در بعضی اکانت‌های توییتری و اینستاگرامی انجام شد تا پراقبال‌ترین گفت‌وگوی سیاسی - اجتماعی چند وقت اخیر کلاب هاوس و فضای مجازی باشد.

فائزه هاشمی در این گفت‌وگو که بیش از ۶ ساعت به درازا کشید به سوالات بسیاری درباره خودش، پدرش، برادرانش، انتقاداتش به نظام سیاسی و نسبتش با نظام پاسخ داد و تقریبا سوالات هیچ کس را بی‌پاسخ نگذاشت. از اصول‌گرایان دو آتشه که منتقد و حتی دشمن خاندان هاشمی هستند تا خبرنگاران رسانه‌های خارجی همه و همه با فائزه هاشمی صحبت کردند و او به همه پاسخ داد.

فارغ از نقدهای محتوایی سخنان فائزه هاشمی به خصوص درباره تحریم‌ها، تحریم دارویی، رسانه‌هایی مثل ایران اینترنشنال و پروسه اصلاحات باید به نکات مهمی که در اطراف این گفت‌وگو شکل گرفت توجه کنیم.

فائزه هاشمی در حالی رکورد مخاطبان کلاب هاوس فارسی را جابه‌جا کرد که سه اپراتور موبایل کشور به صورت رسمی برای این برنامه اختلال ایجاد می‌کنند. این یعنی فیلترینگ پروسه‌ای شکست خورده است که تنها و تنها به فیلتر کننده و فیلتر شونده هزینه اضافی تحمیل می‌کند.

نکته دوم این است که هاشمی در حالی چنین رکوردی را می‌شکند که هیچ پست رسمی خاصی ندارد و به نسبت بسیاری از چهره‌های سیاسی، حضور کم‌رنگ‌تری در فضای مجازی دارد. همین مسئله نشان می‌دهد که جامعه ایران تشنه آزادی بیان، گفت‌وگوی فارغ از لکنت و سانسور و داراری شفافیت است.

مسئله دیگر عواقب این گفت‌وگو برای نظام یا جریان‌های سیاسی است. فائزه هاشمی دیشب تندترین حرف‌های ممکن را زد. رهبری را نقد کرد، گفت که هنوز به مرگ پدرش مشکوک است و رای نمی‌دهد چون از اصلاح نظام ناامید است. از دیشب تا امروز هیچ اتفاقی رخ نداده است و هیچ کس و هیچ چیز آسیب ندیده است.

این حد از شفافیت و عدم سانسور تنها و تنها به رسانه‌هایی مثل بی‌بی‌سی، منوتو و ایران اینترنشنال ضربه می‌زند که بخش مهمی از مخاطبان خود را به واسطه سانسورهای صدا و سیما به دست آوردند. با انتقادات فائزه هاشمی و افکار درست و غلط او، نه نظام آسیب دید و نه شان بزرگان نظام کاسته شد.

ادامه این روند اتفاقاً مهر تایید به فضای باز سیاسی می‌زند و نظام سیاسی را در برابر فشارهای رنگ به رنگ خارجی واکسینه می‌کند و به مرور باعث کاهش نفوذ رسانه‌های خارجی می‌شود.

این گونه آزادانه سخن گفتن باعث می‌شود تا تصاویر ذهنی مردم از برخی چهره‌های سیاسی هم واقعی‌تر شود. به طور مشخص تحلیل‌های فائزه هاشمی در خصوص ترامپ، اثر تحریم‌ها و رسانه‌های مثل ایران اینترنشنال چنان سست است که به سادگی می‌تواند مورد نقد و پرسش قرار بگیرد و اتفاقا واقعیت پدیده‌های ضد ایرانی را روشن کند و به تقویت نظام سیاسی منجر شود.

در نهایت گفت‌وگوی دیشب فائزه هاشمی بار دیگر به ما ثابت کرد که آزادی بیان هیچ خطری ندارد، فیلتر دیگر به اندازه قبل کارآمد نیست و مردم تشنه گفت‌وگوی آزاد و رو در رو با اهالی سیاستی هستند که هر کنش آن‌ها اثر خاص بر زندگی آنان دارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید