به دلیل اینکه بهار فصل شکوفه درختان باز شده و همه جا پر از عطر گل و چمن تازه می‌باشد باید از خود مراقبت کنید تا دچار حساسیت نشوید.

علایم آلرژی در فصل بهار و راه‌های درمان آن

به گزارش سلام نو به نقل از عصر ایران، آلرژی یا حساسیت داشتن به موارد مختلف مانند فصل بهار و تابستان در بسیاری از افراد سراسر دنیا وجود دارد که شبیه سرما خوردگی باعث اذیت این افراد شده و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. علایمی که برای آلرژی در افراد رخ می‌دهد بسته به نوع آلرژن آنهاست. واکنش آلرژیک که باعث التهاب و تحریک اندام مختلف بدن می‌شود ممکن است در قسمت‌هایی مانند دستگاه گوارش، چشم، بینی، مجرای راه تنفسی، پوست و سینوس‌ها بروز کند که نباید با نشانه بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شود.


آلرژی یا حساسیت چیست؟

در بدن اشخاصی که مبتلا به آلرژی است ماده‌ای به نام آلرژن که حساسیت زا می‌باشد تولید شده و بدن شخص به چیزهای مختلف حساسیت نشان می‌دهد. اکثر حساسیت‌ها به مواد و چیزهای بی‌خطری اتفاق می‌افتد که آلرژی و یا حساس شدگی (sensitization) را به دنبال دارد. مواد آلرژن تولید شده را، سیستم ایمنی بدن یک ماده خارجی خطرناک شناسایی می‌کند و به طور سریع به آن واکنش نشان می‌دهد. سلول‌های سیستم ایمنی بدن آنتی بادی ساخته و بروز علایم شروع می‌شود.

آلرژی ممکن است چند روز، چند هفته و یا چند سال به طول انجامد ولی تمام کسانی که آلرژی دارند آلرژی آن‌ها بی‌خطر بوده و هیچ تاثیری برای این افراد ندارد. شاید ممکن است که افراد علایم آلرژی را داشته باشند ولی به طور کامل آلرژی نداشته باشند. اما به طور معمول بیماران دارای حساسیت به فصل بهار بیشتر است.

آلرژی بهاری چگونه است؟

در فصل بهار عوامل ایجاد و بروز حساسیت موجود در طبیعت مانند گیاهان، گرده گل‌ها، چمن و درختان که شامل گردو، صنوبر، بلوط، چنار، توس، افرا، سرو و نارون است که بیشتر از سایر درختان و گیاهان آلرژن دارند. طبق آمار اعلامی از سوی مرکز کنترل پیشگیری از بیماری جهانی حدوداً 26 میلیون نفر از بزرگسالان و کودکان درگیر آلرژی فصلی هستند. برخی از افراد مبتلا، سابقه ژنتیکی داشته و این باعث بالا رفتن درصد قرارگیری در معرض آلرژی می‌باشد. آلرژی ممکن است در میان کودکان و بزرگسالان مثل هم نباشند. در بیشتر موارد این واکنش در کودکان به صورت علایم پوستی ظاهر می‌شود اما در بزرگسالان علایم در تنفس مشاهده می‌شود. افرادی که به آلرژی بهاری مبتلا شده‌اند و از آن رنج می‌برند به مراجعه به پزشک و تشخیص دقیق نوع حساسیت خود می‌توانند واکسن آلرژی را دریافت کنند. همچنین داروهایی نیز وجود دارد که برای متعادل سازی عملکرد سیستم ایمنی بدن تجویز می‌شود.


علایم آلرژی در فصل بهار چیست؟

فصل بهار و آلرژی یکی از احساس‌های بدی است که یک شخص می‌تواند آن را تجربه کند زیرا در این فصل زیبا که شکوفه درختان باز شده و همه جا پر از عطر گل و چمن تازه می‌باشد باید از خود مراقبت کند تا حساسیت بیشتر نشود. متأسفانه باید بگوییم که آلرژی درمان قطعی ندارد و یک بیماری ژنتیکی به حساب می‌رود.

علایم آلرژی در فصل بهار به طور کلی عبارت است از:

  • گرفتگی و آبریزش بینی، ورم چشم، خارش گلو و دهان
  • سرفه، احساس گرفتگی در قفسه سینه، تنگی نفس
  • بی‌خوابی، خستگی، گزگز بدن

علایم آلرژی در فصل بهار شبیه به سرماخوردگی می‌باشد که تب یونجه از رایج‌ترین نشانه آلرژی فصلی است. تب یونجه واکنشی است که علت وجود مواد آلرژی‌زا در هوا اتفاق می افتد که درنهایت باعث درگیری چشم‌ها، بینی، گلو و لوله‌های برونشیت ریه می‌شود. همچنین چشم‌های پف کرده و خلط از علایم دیگر آلرژی فصلی مخصوصاً فصل بهار می‌باشد. با درمان سریع و به موقع می‌توان آن را کنترل کرد اما در صورت مداومت و بیشتر شدن علایم، مراجعه به پزشک ضروری است.


پیشگیری و درمان آلرژی بهاری

کسانی که از ابتلا به آلرژی خود مطمئن هستند چند نکته را باید رعایت کنند تا در فصل بهار از واکنش آلرژیک زیاد در امان باشند. مانند:

  • ماسک زدن هنگام بیرون رفتن از خانه در فصل بهار
  • زیاد قرار نگرفتن در محیط بیرون از خانه در فصل بهار
  • بستن در و پنجره و استفاده از تهویه هوای مطبوع
  • بالا کشیدن شیشه‌های خودرو هنگام رانندگی
  • تمیز کردن منزل برای عاری شدن گرد و غبار در محیط داخل خانه
  • دوش گرفتن قبل از خواب برای پاکسازی گرد و غبار موجود بر روی پوست
  • شست وشوی منظم لباس‌ها
  • استفاده نکردن از عطر و ادکلن، مواد شوینده و شیمیایی مانند تاید، سفید کننده، ضدعفونی کننده و ...
  • ماندن در خانه و بیرون رفتن در مواقع ضروری   

پزشکان برای مبتلایان به آلرژی بهاری داروهای مربوط به آلرژی فصلی مانند آنتی هیستامین، اسپری استروئیدی یا قطره برای باز کردن راه تنفسی از طریق بینی، و یا قطره‌های چشمی را تجویز می‌کنند. اما با تسکین نیافتن حساسیت واکسن آلرژی تزریق می‌شود. البته برخی از دمنوش‌های گیاهی و سنتی نیز در بهبود حساسیت و کاستن علایم آن موثر است اما پیشگیری بهترین راه برای اذیت نشدن و دست و پنجه نرم کردن با آلرژی می‌باشد.


افرادی که آلرژی دارند این غذاها را مصرف نکنند

آلرژی در حال افزایش است. فصل بهار و آلرژی که رابطه مستقیمی باهم دارند سالانه تعداد افراد زیادی را درگیر می‌کند. تب یونجه اغلب در میان افراد جوان شایع است اما همه رِنج سنی در معرض ابتلا قرار دارند. گاهی اوقات آلرژی فقط به فصل بهار منتهی نمی‌شود و حتی در فصول تابستان و پاییز نیز ادامه پیدا می‌کند. بنابراین توجه به مواد غذایی مصرفی بجز داروها نیز مهم است. 

کسانی که آلرژی دارند باید از مصرف الکل، کافئین، لبنیات، شکلات و قند، بادام زمینی، خربزه، غذاهای فرآوری شده، موز، خیار، مغز آفتابگردان، بابونه، آب میوه صنعتی، گندم و سویا پرهیز کنند تا از تشدید آلرژی خود مصون بمانند. در عوض میتوانید از غذاهایی که به سلامتی و آلرژی شما مفید است و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند، استفاده نمایید مانند: آب استخوان، آناناس، سبزیجات، مرغ محلی، ماهی تازه، سرکه سیب، غذاهای غنی پروبیوتیک، گوشت حیوانی ارگانیک و عسل محلی.

طبق تحقیقات انجام شده استفاده از عسل در مبتلایان به آلرژی نتیجه اثر بخشی خوبی نشان داده و حتی بهتر از داروهای آلرژیک تاثیر گذاری داشته است. عسل محلی که حاوی گرده‌های گل محلی و طبیعی است برای از بین بردن علایم آلرژی مفید است. استفاده روزانه از عسل در بین برنامه غذایی می‌تواند خارش چشم، آبریزش، گرفتگی بینی و تب یونجه را کاهش داده و یا از بین ببرد.

توجه مهم: در دوران کرونا، ممکن است حساسیت فصلی را با کووید 19 اشتباه بگیرید و بالعکس. بنابراین پزشکان توصیه می کنند در صورت بروز هر گونه علائم، احتمال اول تان ابتلا به کرونا باشد چون درمان دیرهنگام کرونا می تواند مرگبار باشد.
کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید