دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که ارزیابی نهادهای اطلاعاتی این است ایران در حال انجام فعالیت‌های کلیدی برای ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

آمریکا: ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، دولت آمریکا در جدیدترین گزارش موسوم به «ارزیابی تهدیدهای جهانی» که چین را به عنوان یکی از بزرگترین تهدیدها علیه آمریکا و نظم جهانی فعلی دانسته است.

در این گزارش آمده تلاش چین برای توسعه نفوذش، یکی از بزرگترین تهدیدها علیه آمریکا است. این گزارش همچنین هشدار داده چین قادر به انجام حملات سایبری است که می تواند موقتاًزیرساخت‌های حیاتی آمریکا را از کار بیندازد.

در این گزارش از روسیه، ایران و کره شمالی هم به عنوان دیگر تهدیدها موجود علیه آمریکا نام برده شده است: «پکن، مسکو، تهران و پیونگ‌یانگ نشان داده‌اند که قصد و توانایی پیشبرد منافعشان را به قیمت ضربه زدن به منافع ایالات متحده و متحدانش دارند.»

در ادامه گزارش ارزیابی تهدیدها آمده است: «چین، یک رقیب تقریباً همتراز با ما است و ایالات متحده را در چندین حوزه به خصوص در زمینه‌های اقتصادی، نظامی و فناوری به چالش کشیده و به دنبال تغییر دادن هنجارهای جهانی است.»

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته بخشی از این گزارش که به ایران اختصاص دارد می‌تواند به مذاکرات جاری آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران اثرگذار باشد.

در بخشی از این گزارش آمده است: «ارزیابی نهادهای اطلاعاتی این است که ایران در حال حاضر فعالیت‌های کلیدی برای ساخت سلاح هسته‌ای انجام نمی‌دهد.»

گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا تصریح کرده مقام‌های ایران به احتمال زیاد تمایلی برای ورود به گفت‌وگو با آمریکا بدون کاهش تحریم‌ها نخواهند داشت.

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید