سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که ایالات متحده و ناتو در حال انتقال نیروهای خود به مرزهای این کشور هستند.

مسکو از انتقال نیروهای ناتو به مرز روسیه خبر داد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه در مسکو اظهار داشت: انتقال  نیروهای آمریکایی از مناطق قاره آمریکای شمالی در آن سوی اقیانوس اطلس به اروپا در نزدیکی مرزهای روسیه انجام شده است.

وی گفت: ظرفیت اصلی جنگی نیروهای نظامی خارجی در حال حاضر در منطقه دریای سیاه و بالتیک مستقر شده است.

وزیر دفاع روسیه همچنین افزود که ۴۰ هزار نظامی و ۱۵ هزار مورد تجهیزات در نزدیکی خاک کشور ما متمرکز شده است. چنین  وضعیتی در مورد نیروهای هوایی ناتو هم حاکم است.

پیش از این، وزارت خارجه روسیه برنامه های آمریکا برای ارسال کشتی های جنگی به دریای سیاه را تحریک آمیز خوانده بود.

اختلافات ناتو و روسیه که سالهاست بر سر مسائل مختلف ادامه دارد این روزها با اوج گرفتن درگیری بین جدایی طلبان و دولت اوکراین در دونباس که غرب عامل این تنش را به مسکو نسبت می دهد، شدت گرفته است.

از زمان امضای توافق نامه های صلح در ژوئیه سال گذشته، وضعیت دونباس در اوکراین هرگز اینقدر بحرانی نبوده است. مأموریت ویژه نظارتی سازمان امنیت و همکاری اروپا در گزارش ۳ آوریل (۱۴ فروردین) خود نشان داد که تعداد نقض آتش بس در منطقه درگیری اوکراین ۱۰ برابر شده است. وضعیت تنش مرزی نیز به شدت خراب شده است.

یکشنبه شب این هفته، نگرانی از این موضوع در بیانیه مشترکی توسط «هایکو ماس» و «ژان ایو لودریان وزیران» امور خارجه آلمان و فرانسه بیان شد. در این سند، آنها خاطرنشان کردند که "اوضاع، به ویژه حرکات نیروهای روسی" را از نزدیک دنبال می کنند.

در عین حال  دیمیتری کوزاک معاون دفتر رییس جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو باتوجه به ابعاد مناقشه مسلحانه در منطقه دونباس، به دفاع از اتباع خود در این منطقه خواهد پرداخت.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، کوزاک ضمن هشدار به دولت اوکراین گفت: آغاز جنگ تمام عیار در منطقه دونباس از طرف کی یف، به منزله آغازی برای پایان عمر اوکراین خواهد بود.

وی افزود: چنین ارزیابی در مورد جنگ در اوکراین ازجمله در داخل این کشور مطرح شده است و در واقع اغاز جنگ از سوی اوکراین همانند شلیک به پیشانی خود است.  

معاون دفتر رییس جمهوری روسیه تصریح کرد: روسیه در صورت آغاز جنگ در منطقه دونباس (در شرق اوکراین) مجبور خواهد بود از اتباع خود دفاع کند.  

هزاران نفر از ساکنان روس تبار جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوگانسک در منطقه دونباس در شرق اوکراین در سالهای اخیر تابعیت روسیه دریافت کرده و اتباع این کشور محسوب می شوند.  

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید