فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازدهی بورس در سه ماهه اول سال بیشتر از ۹ ماهه بعد از آن خواهد بود و پس از انتخابات با ورود هر رییس جمهوری جلوی رشد شتابان بورس گرفته می‌شود.

کاهش نرخ ارز منتفی شده‌ است/ بورس پس از انتخابات وارد رکود خواهد شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، فردین آقابزرگی درباره شرایط بازار سرمایه تا انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن اظهار داشت: اگر بخواهیم گذشته و عملکرد بورس را به عنوان مهمترین عامل برای پیش بینی وضعیت آینده در نظر بگیریم معمولا این گونه بوده که بعد از یک دوره صعود، بورس وارد دوره تنفس با بازدهی کم و یا بازدهی منفی می‌شود. در حالی که حدود دو هفته از روز کاری بازار سرمایه در سال جدید می‌گذرد و در این مدت حدود شش درصد بازدهی منفی داشته، نمی‌توانیم این بازار را قضاوت کنیم یا این شرایط را تا پایان سال تعمیم دهیم چراکه متغیرهای متعدد تاثیرگذاری شرایط را رقم می‌زنند که مهمترین آن مقطع حساس انتخابات ریاست جمهوری است.

وی ادامه داد: معتقدم افراد بسیار زیادی به ویژه فعالان بازار سرمایه که در سال ۹۹ بورسی شدند منتظر اعلام برنامه‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری هستند. به طور قطع با توجه به شرایط جدید بازار سرمایه نامزدهایی که برنامه‌ای برای بازار سرمایه نداشته باشند یا بورس در اولویت برنامه‌های آنها نباشد، در اولویت مردم نخواهند بود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه معتقدم دوره پیک فعل و انفعالات بازار سرمایه در جهت افزایش شاخص تا مقطع انتخابات است، گفت:‌ بنا به تجربه نابسامانی بازار سرمایه در سال ۹۹ که دولت مجلس و مجموعه نظام را درگیر کرد، قاعدتا پس از انتخابات با ورود هر رییس جمهوری جلوی رشد شتابان بورس گرفته می‌شود.

آقابزرگی تاکید کرد: قبل از برگزاری انتخابات هیچ کس نمی‌تواند جلوی بورس را بگیرد و هر کسی که درباره توقف بازار سرمایه صحبت کند مورد توجه فعالان بازار سرمایه و مردمی که بورسی شدند قرار نخواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: هر چند که بورس وارد مدار اصلاح شده و در فاز اصلاحی قرار دارد اما شور و نشاط انتخاباتی یک سرفصل و مقطع قابل تمایزی در بازار سرمایه نسبت به دوره گذشته خواهد بود و این سرفصل جدید بازار سرمایه تا زمان انتخابات ادامه خواهد داشت.

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، آقابزرگی تاکید کرد: هم دولت به دنبال این است که با یک کارنامه خوب بازار سرمایه را به دولت بعدی بسپارند و هم تمام کاندیداها از بازار سرمایه تمجید خواهند کرد و فضای مناسبی در این زمینه شکل می‌گیرد و شاهد رشد شاخص خواهیم بود.

آقابزرگی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه پس از برگزاری انتخابات اظهار داشت: می‌توان گفت پس از برگزاری انتخابات وارد دوره سکون و رکود خواهیم داشت و بازدهی بازار در سه ماهه اول سال بیشتر از ۹ ماهه بعد از آن خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که پیش بینی‌ها از میزان رشد شاخص تا پایان سال چگونه است اظهار داشت: در دوره فراز و فرود شاخص در سال ۱۴۰۰ چند مولفه وجود دارد در خوش‌بینانه‌ترین حالت به دلیل کسری بودجه ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی اقتصاد با تورم تا سقف ۵۰ درصدی مواجه خواهد شد و این کسری بودجه تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی را در درون خود نهفته دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر می‌توان تجربه بازار سرمایه و سیر فراز و فرودهای بورس از سال ۹۵ به بعد را مورد بررسی قرار داد در سال ۹۵ میزان بازدهی منفی ۴ درصد، در سال ۹۶ ، ۲۴ درصد، در سال ۹۷ ، ۸۷ درصد، در سال ۹۸، بیش از ۱۸۰ درصد و در سال ۹۹ این عدد ۵۵ درصد بوده، پیش بینی می‌شود بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ دوره مشابه به سال ۹۵ و ۹۶ را داشته باشد.

آقابزرگی تاکید کرد: با فرض نرخ تورم بابت کاهش ارزش پول پیش بینی می‌شود که شاخص نسبت به یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رشد بین ۲۵ تا ۵۵ درصدی داشته باشد که در این صورت باز هم شاخص زیر دو میلیون واحد خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تاکید می‌کنم تمام این پیش بینی‌ها با فرض ثابت بودن اطلاعات حال حاضر است و با توجه به این عوامل پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ پس از انتخابات نسبت به دوره‌های قبل وارد دوره سکون و رکود شود.

آقابزرگی گفت: رشد شاخص بر مبنای نرخ تورم خواهد بود که حداکثر آن حدود ۵۰ درصد است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیرگذاری احیای برجام و آزادسازی پول‌های بلوکه شده اظهار داشت: تمام این موضوعات مورد بررسی قرار گرفته است و البته باید در نظر بگیریم که همواره عملکرد و تقابل غرب به صورت ظالمانه با ایران در دو دهه گذشته یک دوره فرسایشی بوده و متاسفانه ایران در این مباحث به نتایج دلخواه خود نرسیده است. اما اگر فرض کنیم این بار خلاف رویه گذشته باشد و گشایش‌هایی در خصوص برجام حاصل شود باز هم اثرگذاری آن بر بورس مقطعی خواهد بود و شوک مقطعی خواهد داشت و در ادامه روند همان رویه گذشته خواهد بود که به سود بازار سرمایه نیست.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم در بلندمدت شاهد یک اثرگذاری قابل توجه در بازار سرمایه ناشی از این موضوعات باشیم گفت: شوک مقطعی ناشی از توافقات یا ورود ارزهای بلوکه شده یک بازه زمانی کوتاه است و این موضوع را در آزادسازی ۱۰۰ میلیارد دلار در زمان ریاست جمهوری اوباما را تجربه کردیم و دیدیم که تزریق این منابع منجر به چرخش بهینه وضعیت اقتصادی کشور نشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: معتقدم این موضوعات بیشتر آثار روانی در بازار سرمایه دارد و اتفاقا بازار هم این موضوع را درک کرده چراکه به رغم تمام اطلاعات مثبتی که از برجام می‌آید بازار واکنشی را نشان نمی‌دهد و حساسیت‌ها از دست رفته است.

آقابزرگی همچنین با اشاره به احتمال کاهش نرخ ارز پس از احیای برجام گفت: کاهش نرخ ارز تقریبا منتفی شده است و این جزو سیاست‌های دولت بود که در انتهای دوره خدمت خود از لحاظ روانی در بازار سرمایه اثر بگذارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • عباس IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    من فقط میدانم که کاری که دولت روحانی با بورس کرد و باعث بی اعتمادی مردم شد .. حالا حالاها مردم دیگر رغبتی به بورس نمیکنند و دیگر به دولت های اصلاح طلب اعتماد نخواهند کرد . مگر اینکه روحانی سر عقل بیاد و این اخر خدمتی ابروی 8 سال رفته اش با دروهای مکرر با درست کردن بورس نظر مردم را برگرداند
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    اقا بزرگی بفرمایید بگویید مردم مگر دیوانه هستند در بورس سرمایه گذاری کردند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید