به گفته وزیر امور خارجه و مهاجران سوریه،بلندی‌های جولان اشغالی بخش جدایی‌ناپذیر خاک سوریه است که بسیاری از قطعنامه‌های سازمان ملل نیز بر آن تاکید دارند.

تاکید فیصل مقداد بر حاکمیت سوریه بر جولان اشغالی

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، روزنامه «الوطن اونلاین» سوریه امروز (سه شنبه) به نقل از « فیصل مقداد» اضافه کرد: سوریه بر حق خود برای عقب نشینی نیروهای اشغالگر صهیونیستی تا خط مرزی ترسیم شده در چهارم ۱۹۶۷ تاکید دارد. 

وی در دیدار با «عماد آشوار» فرمانده نیروهای سازمان ملل مستقر در جولان اشغالی (UNDOF) که در دمشق انجام شد، افزود: در قطعنامه ۴۹۷ شورای امنیت و بسیاری از قطعنامه‌های سازمان ملل در این زمینه تاکید شده که جولان اشغالی، بخشی جدایی ناپذیر از خاک جمهوری عربی سوریه است و تصمیم رژیم اسرائیل برای اعمال متولی قانونی بر جولان اشغالی سوریه باطل است و هیچگونه تاثیر قانونی ندارد.

وزیر امور خارجه سوریه بر موضع قاطع دولت این کشور در حمایت از نیروهای سازمان ملل مستقر در جولان اشغالی برای اجرای تام و کامل ماموریت محوله و به طور خاص نظارت برای جلوگیری از احتمال درگیری نظامیان دو طرف و افشای نقض‌های مکرری که رژیم صهیونیستی با حملات مکرر خود به حاکمیت سوریه در این زمینه انجام داده است، تاکید کرد. 

وی با اشاره به اینکه افشای نقض‌های مکرر نیروهای رژیم صهیونیستی توسط نیروهای «آندوف» باید حملاتی باشد که در آن سوی خط جداسازی ( نیروهای سوری و اسرائیلی ) یا در سرتاسر خاک لبنان اتفاق می‌افتد را شامل شود، افزود: رژیم اسرائیل با انواع اشکال از گروه‌های تروریستی مسلح که به نیروهای بین‌المللی ناظر در جولان حمله کردند، پشتیبانی می‌کند.

المقداد بار دیگر تصمیمات رئیس جمهوری سابق آمریکا برای نادیده گرفتن قطعنامه‌های سازمان ملل متحد که جولان را به عنوان سرزمین سوریه به رسمیت شناخت را محکوم کرد.

« عماد آشوار » فرمانده نیروهای سازمان ملل مستقر در جولان ( UNDOF ) نیز در این دیدار اقدامات انجام شده برای استقرار مجدد این نیروها در امتداد خط جدا سازی و همچنین اقدامات انجام شده برای مبارزه با شیوع «ویروس کرونا» را تشریح کرد.

بلندی‌های جولان مساحتی حدود یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع دارد که یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر آن توسط رژیم اسرائیل اشغال شده است.

رژیم اسرائیل از زمان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ میلادی این بخش از خاک سوریه را اشغال کرد و از زمان پایان آن جنگ در فاصله بین منطقه تحت کنترل رژیم اسرائیل و بخشی که مرزهای اصلی بلندی‌های جولان تلقی می‌شود، یک مرز فرضی جدید با هدف جلوگیری از درگیری میان نیروهای نظامی اسرائیلی و سوریه تعیین شد. 

با تلاش دیپلمات‌های سازمان ملل توافق نامه ترک مخاصمه ( دوری از درگیری ) در سال ۱۹۷۴ بین رژیم صهیونیستی و سوریه به امضا رسید و قرار شد نیروهایی از سوی سازمان ملل در محل مستقر شوند و بر آتش بس میان آنها نظارت کنند.

رژیم صهیونیستی در طی این مدت بارها با حمله به سوریه توافق یاد شده را نقض کرده است . ارتش رژیم صهیونیستی هفته گذشته فاش کرد که نیروهای «یگان جولان» ( وابسته به ارتش صهیونیستی ) در ژوئیه (تیر و مرداد ماه) گذشته با نفوذ به خاک سوریه یک عملیات نظامی محرمانه را در خاک این کشور انجام داده اند.

شبکه تلویزیونی « i۲۴ » رژیم صهیونیستی به نقل از روزنامه «اسرائیل هیوم» گزارش داد که بر اساس گزارش ارتش این رژیم، نیروهای ارتش اشغالگر فلسطین در ژوئیه سال ۲۰۲۰ برای اولین بار پس از سالها به منطقه حائل در مرز بین سرزمین‌های اشغالی و سوریه حمله و برج مراقبتی که توسط ارتش این کشور ساخته شده بود را منفجر کردند.  

ارتش رژیم صهیونیستی پس از هشت ماه، جزئیات و مستندات این عملیات محرمانه را منتشر کرد. 

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید