بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: منع تردد شبانه موجب عدم حضور اهداکنندگان خون بعد از افطار در ماه رمضان خواهد شد و این موضوع برای ماه چالش جدی است.

هشدار سازمان انتقال خون: با کاهش شدید ذخایر خونی مواجه خواهیم شد

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، بشیر حاجی بیگی، در خصوص تدابیر لازم برای جبران کاهش آمار اهدای خون در ماه رمضان، اظهار داشت: تغییر ساعات فعالیت مراکز اهدای خون با توجه به استقبال مردم از اهدای خون در ماه رمضان در شیفت‌های شب و بعد از افطار، یکی از برنامه‌هایی است که در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: امسال با توجه به شیوع گسترده کرونا و استمرار قانون منع تردد و عبور و مرور شبانه، این سازمان با چالش جدی عدم حضور اهدا کنندگان و کاهش شدید ذخایر خونی کشور مواجه خواهد شد.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: سازمان انتقال خون موظف است و باید جوابگوی حدود ۹۰۰ بیمارستان و مراکز درمانی از نظر تأمین خون و فرآورده‌های آن نظیر پلاکت، گلبول قرمز فشرده شده و پلاسما باشد و باید همکاری‌های لازم از سوی مسئولین با سازمان انتقال خون به جهت حضور اهدا کنندگان خون طبق سنوات گذشته در ساعات منع تردد بعد از افطار صورت گیرد.

به گفته وی، در این خصوص مکاتبات لازم با ستاد ملی مقابله با کرونا صورت گرفته که امیدواریم همکاری‌های لازم با اهدا کنندگان خون از نظر تردد به مراکز اهدای خون انجام شود.

حاجی بیگی تاکید کرد: تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مراکز اهدای خون سراسر کشور جهت سلامت اهداکنندگان رعایت می‌شود. اطمینان داریم که تمامی مراجعین جهت اهدای خون از سالم‌ترین افراد جامعه هستند که اصول خودمراقبتی را به خوبی انجام می‌دهند.

وی افزود: همچنین تمامی وسایل و تجهیزات استفاده شده در پروسه اهدای خون کاملاً استریل و یکبار مصرف هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، با اشاره به اینکه روزه داری مانع اهدا خون نمی‌شود، گفت: با توجه به نیاز خون و فرآورده‌های خونی به صورت روزانه اهدای خون باید به صورت مستمر صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ۲۰ درصد خون‌های اهدایی مردم به مصرف بیماران خاص مانند بیماران تالاسمی می‌رسد، ادامه داد: کمبود خون و فرآورده‌های خونی در استان‌های شمالی کشور مانند گیلان، مازندران، خراسان رضوی و استان‌های جنوبی کشور مانند سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، هرمزگان و خوزستان بیشتر احساس می‌شود و مردم این استان‌ها باید اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون نشان دهند.

حاجی بیگی تصریح کرد: اهدای خون باید با تصمیم آگاهانه و مسئولانه باشد. در صورت عدم برنامه ریزی مناسب و فوری برای حضور اهدا کنندگان خون در ساعات پس از افطار با کاهش شدید ذخایر خون و مشکل جدی در تأمین خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی کشور در ماه آینده مواجه خواهیم بود.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران خاطرنشان کرد: استمرار منع تردد عبور و مرور در شب امکان حضور داوطلبان اهدای خون را کاملاً محدود می‌سازد و این سازمان را با چالش عدم حضور اهداکنندگان خون در مراکز انتقال خون در ساعات پس از افطار مواجه خواهد کرد.

وی ادامه داد: باید در جلسات ستاد مقابله با کرونا امکان لغو منع عبور و مرور شبانه در ماه مبارک رمضان برای اهدا کنندگان خون و پلاسما و پلاکت مورد ارزیابی و بررسی سریع قرار گیرد.

حاجی بیگی گفت: اهدای خون در ماه رمضان اقدامی جهادی و نماد همدلی و ایثارگری است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید