این که ایران صبر استراتژیک دارد یا می‌خواهد فردا پاسخ اسرائیل را بدهد یک مسئله است و این که رخنه‌های امنیتی آن چنان زیاد شده که اسرائیل یا هر دشمن دیگری در طول یک سال یکی از مهم‌ترین مراکز هسته‌ای ایران را دوبار هدف حمله موفق قرار می‌دهد یک مسئله دیگر است که باید به شکل جدی به آن توجه کرد.

 حادثه تروریستی در نطنز؛ اسرائیل به دنبال چیست؟ / باید با مقصرین برخورد و حفاظت از برنامه‌ اتمی ایران را تشدید کرد

سلام نو – سرویس بین‌الملل: در حالی که مذاکرات وین برای احیای برجام در جریان است و تمام طرف‌ها از پیشرفت نسبی و در مسیر درست بودن مذاکرات سخن می‌گویند، اسرائیل به عنوان ناراضی‌ترین بازیگر از این مذاکرات، دست به اقداماتی تازه زده تا برجام را پیش از احیا نابود یا حداقل موضع ایران را تضعیف کند.

چهارشنبه گذشته شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که یوسی کوهن، رییس سازمان جاسوسی اسرائیل در چند روز آینده به آمریکا سفر خواهد کرد تا با مقام‌های ارشد کاخ سفید و جامعه اطلاعاتی این کشور دیدار کند. بنا بر این گزارش دولت رژیم صهیونیستی دنبال فراهم کردن زمینه دیدار کوهن با جو بایدن بود.

بر اساس این گزارش، رییس موساد در دیدار با مقام‌های آمریکا، بنا دارد شواهد پنهان کاری و دروغگویی ایران در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش را در اختیار اعضای دولت بایدن قرار دهد و دولت آمریکا را از پیوستن به برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، منصرف کند.

در طرف مقابل لوید آستین، وزیر دفاع امریکا در اولین سفر یک مقام ارشد دولت جو بایدن وارد فلسطین اشغالی شد و با وزیر جنگ رژیم اسرائیل دیدار کرد. آن طور که گزارش شده است ایران و برجام مهم‌ترین محورهای رایزنی‌های آستین در این سفر است.

اما تحرکات اسرائیل علیه ایران به این تحرکات دیپلماتیک ختم نشد و روز گذشته خبری از خرابکاری در تاسیسات اتمی نطنز منتشر شد. هر چند در ساعات ابتدایی مشخص نبود که حادثه نطنز خرابکاری است یا نه، اما با گذشت زمانی اندک، مقامات ارشد ایران، خرابکاری را تایید و انگشت را به سوی اسرائیل گرفتند.

روز گذشته بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، از وقوع حادثه‌ای در بخشی از شبکه برق تاسیسات غنی‌سازی شهید مصطفی احمدی روشن نطنز خبر داد. همزمان روزنامه اسراییلی جروزالم پست گزارش داده است که اتفاقی که در تاسیسات نطنز افتاده «حادثه» نبوده و خسارات آن «بسیار سنگین‌تر» از آن است که مقام‌های ایران می‌گویند.

رییس سازمان انرژی اتمی در واکنش به این رخداد گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی با این تروریسم هسته‌ای تاکید دارد و حق خود را برای اقدام علیه عاملین و آمرین و مباشرین محفوظ می‌دارد.

آن چنان که ایرنا گزارش داده محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، در نشستی که امروز برای ارائه گزارش مذاکرات وین با کمیسیون امنیت ملی داشته بر ضرورت حفاظت مناسب از تاسیسات و دانشمندان هسته‌ای تاکید کرده و گفته که صهیونیست‌ها می‌خواهند انتقام توفیقات در مسیر لغو تحریم‌های ظالمانه را از مردم ایران بگیرند ولی ما اجازه نخواهیم داد و انتقام این اقدامات را از خود صهیونیست‌ها خواهیم گرفت.

 حادثه تروریستی در نطنز؛ اسرائیل به دنبال چیست؟ / باید با مقصرین برخورد و حفاظت از برنامه‌ اتمی ایران را تشدید کرد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه با وجود اینکه گفت حادثه نطنز آسیب محیط زیستی یا انسانی نداشت تاکید کرد که این اتفاق می‌توانست به فاجعه‌ای بینجامد که جنایت علیه بشریت است که از ذات گردنکش رژیم صهیونیستی دور نبوده است، اما چنین اتفاقی رخ نداده است.

چه اتفاقی در نطنز رخ داده است؟

اما واقعا چه اتفاقی در نطنز رخ داده است که ظرفیت خلق یک فاجعه انسانی را داشت؟ بر اساس گزارش منتشر شده از سوی نیویورک تایمز دو مقام ارشد امنیتی رژیم اسرائیل و آمریکا با این روزنامه گفت‌وگو و ابعا حادثه تروریستی نطنز را بسیار وسیع دانستند. بنا بر این گزارش، یک انفجار بزرگ سیستم برق مستقل و شدیدا تحت حفاظت داخلی را که تامین کننده برق سانتریفیوژهای زیرزمینی است تخریب کرده. همین رخداد باعث نابودی تعدادی سانتریفیوژ شده که به گفته خطیب زاده IR۱ بودند و با نسل جدید جایگزین می‌شوند.

آن چنان که این دو مقام امنیتی ادعا کرده‌اند این انفجار ضربه ای محکم به توان ایران برای غنی سازی اورانیوم وارد کرده است و دست کم نه ماه طول می کشد که تولید اورانیوم غنی شده نطنز بازیابی شود، ادعایی که مقامات ایران تا به حال واکنشی به آن نشان ندادند.

 حادثه تروریستی در نطنز؛ اسرائیل به دنبال چیست؟ / باید با مقصرین برخورد و حفاظت از برنامه‌ اتمی ایران را تشدید کرد

این دومین بار است که تاسیسات هسته‌ای نطنز در کمتر از یک سال هدف حمله تروریستی موفق قرار می‌گیرد. پیش از این صبح روز پنجشنبه ۱۲ تیرماه ۱۳۹۹ یکی از ساختمان‌های تأسیسات هسته‌ای نطنز دچار انفجار و آتش‌سوزی شد. خسارت وارده این حادثه به طور دقیق اعلام نشده اما سازمان انرژی اتمی خسارت را قابل توجه عنوان کرد و افزود که نصب تجهیزات گریز از مرکز در این سایت در «میان مدت» با تأخیر روبرو خواهد شد.

همان زمان روزنامه آمریکایی در گزارشی مدعی شد که این رخداد برنامه هسته‌ای ایران را تا دو سال با تأخیر مواجه می‌کند. بنا بر ادعاهای این گزارش تخمین اطلاعات آمریکا و اسرائیل این بود که ایران برای رسیدن به نقطه پیش از این انفجار، در بهترین حالت، به یک سال زمان نیاز دارد.

اسرائیل چه می‌کند و به دنبال چیست؟

دو انفجار که از آن‌ها یاد شد تنها اقدامات تروریستی اسرائیل نیستند. ترور شهید فخری‌زاده را می‌توان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ترور رژیم صهیونیستی در ایران دانست. پروژه‌ای که با نهایت دقت انجام شد و باعث شهادت یکی از کلیدی‌ترین دانشمندان و یکی از مهم‌ترین مدیران برنامه هسته‌ای و دفاعی ایران شد.

 حادثه تروریستی در نطنز؛ اسرائیل به دنبال چیست؟ / باید با مقصرین برخورد و حفاظت از برنامه‌ اتمی ایران را تشدید کرد

به جز این در سال‌های اخیر حوادث تروریستی دیگر نیز به اسرائیل نسبت داده شده، از جمله ادعای سرقت اسناد هسته‌ای ایران از شورآباد، چند انفجار و آتش‌سوزی در نقاط مختلف ایران و در نهایت حادثه‌های تروریستی که اخیرا برای برخی کشتی‌های ایران از جمله کشتی ساویز رخ داده است و رسانه‌های آمریکایی آن را پروژه اسرائیل دانسته‌اند.

برای درک انگیزه اسرائیل باید سخنان نتانیاهو و سابقه اقدامات این رژیم علیه ایران را مرور کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل چهارشنبه در واکنش به احتمال احیای توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، گفت: «توافقی که تهدیدی برای نابودی ما باشد، ما را ملزم نخواهد کرد».

 نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یکشنبه‌شب هم در مراسمی با حضور مقامات نظامی و اطلاعاتی این رژیم گفت که مقابله با ایران هسته‌ای وظیفه بزرگ این رژیم است.

این حرف نتانیاهو نشان می‌دهد که اسرائیل نه تنها به احیای احتمالی برجام پایبند نخواهد بود بلکه مانند دور گذشته مذاکرات بین ایران و آمریکا هر اقدامی را که بتواند علیه این توافق انجام می‌دهد.

رژیم صهیونیستی، ایران را جدی‌ترین تهدید امنیتی خود می‌داند و از هر فرصتی برای ضربه زدن به آن استفاده می‌کند. به همین دلیل است که اقدامات این رژیم علیه ایران در پایان دوره ترامپ و نزدیک احیای برجام شدت گرفته است. ترامپ و حمایتش از اسرائیل فرصتی بود که دیگر تکرار نمی‌شد، پس رژیم صهیونیستی از آن فرصت برای پیش‌برد هر چه سریع‌تر عادی سازی روابط با اعراب، تضییع حقوق فلسطینی‌ها و ضربه زدن به ایران استفاده کرد.

حالا با روی کارآمدن دولت بایدن دست اسرائیل نسبت به دوران ترامپ بسته شده است و مقامات امنیتی اسرائیل به خوبی می‌دانند در صورت احیای برجام خواسته یا ناخواسته مجبور به رعایت خطوط قرمز مشخصی درباره ایران می‌شوند، در نتیجه از پنجره زمانی باقی مانده تا احیای برجام برای زدن حداکثر ضربات به ایران استفاده می‌کنند.

ضربه زدن به ایران در شرایط فعلی برای اسرائیل چند حسن دارد. نخست این که احتمالا ایران به دلیل ضرورت پیش‌برد مذاکرات و اولویت‌های خاصی همچون کرونا، پاسخ به اسرائیل را اولویت خود نمی‌داند. مسئله بعدی این است که آمریکا حتی در صورت نارضایتی از اقدامات اسرائیل و مخالفت با آن جلوی این اقدامات را نمی‌گیرد چون تعهدی برجامی در میان نیست که برای حفظش تلاش مضاعف کند. در نتیجه چندان به اسرائیل سخت نمی‌گیرد و حتی نیم نگاهی به فرصت‌های ناشی از این اقدامات دارد و از رخدادهایی مثل عقب افتادن برنامه هسته‌ای ایران استقبال می‌کند، چون در بدترین حالت این اقدامات زمان را به نفع آمریکا تغییر می‌دهد.

ضرورت برخورد جدی مقصران

این که ایران صبر استراتژیک دارد یا می‌خواهد فردا پاسخ اسرائیل را بدهد یک مسئله است و این که رخنه‌های امنیتی آن چنان زیاد شده که اسرائیل یا هر دشمن دیگری در طول یک سال یکی از مهم‌ترین مراکز هسته‌ای ایران را دوبار هدف حمله موفق قرار می‌دهد یک مسئله دیگر است که باید به شکل جدی به آن توجه کرد.

آن چنان که خطیب‌زاده گفته حادثه نطنز ظرفیت این را داشته که به یک فاجعه انسانی بدل شود. باید از دستگاه‌های مسئول پرسید چگونه بعد از ترور شهید فخری‌زاده در آبسرد و حادثه تروریستی تابستان گذشته، دست اسرائیل آنچنان باز است که چنین برنامه‌ای را روی یک سوژه تکراری دوباره پیدا کند؟

آیا شبکه ترور فخری‌زاده و حادثه قبلی نطنز شناسایی نشدند؟ با مقصران برخورد نشد؟ پروتکل‌های امنیتی بازبینی نشدند؟ به لایه‌های امنیتی حفاظتی، آن هم در دوران مذاکرات افزوده نشد؟ تمام این سوال‌ها در حالی پرسیده می‌شود که تقریبا تمام اهالی سیاست ایران انتظار خرابکاری‌های اسرائیل و دشمنان در دوران مذاکرات جدید را داشتند.

به نظر می‌رسد که مقامات ارشد نظام و به خصوص شخص حسن روحانی به عنوان رییس جمهور و رییس شورای عالی امنیت ملی باید به این مسئله ورود جدی کنند و با توجه به سوابق امنیتی و نظامی خود اقداماتی جدی، از جمله برخورد محکم با مقصرین و نوسازی پروتکل‌های امنیتی را در دستور کار قرار دهند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید