فارن پالسی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های سالیوان را چیزی می‌داند که او و بایدن، سیاست خارجی برای طبقه متوسط می‌خوانند. سالیوان و بایدن به جای جدا کردن سیاست خارجی و داخلی آمریکا خواهان پیوند زدن این دو به یکدیگر هستند.

چالش‌های آمریکا و راهکارهای خاص جیک سالیوان

سلام نو سرویس بین‌الملل: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا، همیشه عاشق مناظره بوده است. از دانشگاه ییل تا آکسفورد او لیستی بلند بالا از مقام‌های مختلف در مسابقات مناظره دانشگاهی، بین دانشگاهی و ملی دارد. او با همین تخصص در مناظره وارد سیاست شد.

به گزارش سلام نو به نقل از فارن پالیسی؛ سالیوان مشاور امی کلوبوچار در رقابتش برای راه‌یابی به سنا بود و با مدیریت مناظره‌های او، در این رقابت‌ها وارد سیاست شد. او بعدها همین کار را برای هیلاری کلینتون و باراک اوباما در مناظره‌ها تکرار کرد.

حالا سالیوان در کاخ سفید با خودش مناظره می‌کند تا پاسخ‌هایی مناسب به پرسش‌هایش در حوزه امنیت ملی پیدا کند. او جوان‌ترین مقام امنیتی دولت بایدن و جوان‌ترین مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا در ۶۰ سال گذشته است.

زمانی که بایدن او را به عنوان مشاور امنیت ملی معرفی کرد، سالیوان خود را نمونه منحصر به فرد و استعدادی دانست که در یک نسل تنها یک بار تکرار می‌شود. حال این استعداد یگانه ظاهراً با چالش‌هایی یگانه نیز مواجه است که در هر نسل تنها یک بار تکرار می‌شود. او در همین چند هفته اول با مقامات چین پنجه در پنجه شد، شاهد کودتایی در میانمار بود، با هک گسترده شرکت‌های آمریکایی از سوی روس‌ها مواجه شد و شاهد آزمایش موشک‌های بالستیک کره شمالی بود.

چالش‌های آمریکا و راهکارهای خاص جیک سالیوان

آن طور که فارن پالسی نوشتهبه جز این موارد، او باید به این مسئله بپردازد که نیروهای نظامی آمریکا چطور از افغانستان خارج شوند و مذاکرات اتمی با ایران چگونه و تحت چه شرایطی پیش برود.

هیلاری کلینتون سالیوان را "حلال مشکلات" می‌داند و تأکید می‌کند او اولین کسی بود که پس از تصدی وزارت خارجه اقدام به استخدامش کرد. کلینتون با ستایش سالیوان می‌گوید که او نه تنها قدرت فکری قابل توجهی دارد بلکه توانایی برقراری ارتباط با مردم را نیز دارد و می‌داند چطور به آن‌ها گوش دهد، آن‌ها را جمع و به سوی یک هدف حمایت کند.

کلوبوچار در توصیف سالیوان می‌گوید: او فوق‌العاده باهوش اما متواضع است، خصوصیتی که باعث می‌شود او بتواند مسائل پیچیده را در چارچوب‌های معمول توصیف کند.

فارن پالسی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های سالیوان را چیزی می‌داند که او و بایدن، سیاست خارجی برای طبقه متوسط می‌خوانند. سالیوان و بایدن به جای جدا کردن سیاست خارجی و داخلی آمریکا خواهان پیوند زدن این دو به یکدیگر هستند.

سالیوان با اشاره به این مسئله می‌گوید: همه آنچه در سیاست خارجی و امنیت ملی خود انجام می‌دهیم با این معیار سنجیده می‌شود که آیا این امر می‌تواند زندگی را برای خانواده‌های کارگران بهتر، امن‌تر و آسان‌تر کند؟

بایدن و سالیوان تصدیق می‌کنند که اشتیاق چندانی در بین مردم ایالات متحده برای سیاست خارجی ماجراجویانه این کشور وجود ندارد، سیاستی که در آن ایالات متحده تلاش می‌کند تا هر مشکلی را حل کند، حتی مشکلاتی که در آن منافع ایالات متحده چندان روشن نیست.

در این میان وظیفه سالیوان چیست؟ او به عنوان مشاور امنیت ملی باید هرج‌ومرج و مشکلات روزانه را تبدیل به گزینه‌های عملیاتی بکند تا رییس جمهور آمریکا بتواند از میان آن‌ها دست به انتخابی درست بزند. در دوران ترامپ این روند تقریباً نابود شد. او به ورودی اکثر آژانس‌های اطلاعاتی بی‌اعتنا بود و سیاست‌گذاری‌های کلان آمریکا را با یک توییت تغییر می‌داد.

سالیوان سعی دارد نظم و دقت را در روند تصمیم‌گیری سیاست خارجی آمریکا احیا کند و در این مسیر گام بر می‌دارد. او همچنین در حال به روز رسانی شورای امنیت ملی آمریکا برای مقابله با تهدیدهای فراسرزمینی جدیدی است که در انتظار این کشور است. او پست مشاور امور سایبری را ارتقا داده، دکترین جدیدی برای تکنولوژی‌ها نوظهور تهیه کرده و دکترین اوباما درباره مسائل اقلیمی و سلامت جهانی را از سر گرفته است. همچنین با توجه به مشکلات داخلی آمریکا، دموکراسی، فساد و اندک سالاری نیز مسائلی هستند که توجهی ویژه می‌طلبند.

با وجود این مسائل باید به یک نکته توجه کرد و آن این است که شاید با حضور سالیوان و دیگر اعضای دولت اوباما، تیم اوباما دوباره جمع شده باشند، اما این بار موسیقی متفاوتی نسبت به نوبت قبل می‌نوازند چون شرایط آمریکا و جهان متفاوت شده است. سالیوان در توصیف این تفاوت در اولین ملاقات خود گفته "ما ترامپ نیستیم، اما اوباما هم نخواهیم بود."

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید