فؤاد سنیوره، نخست‌وزیر اسبق لبنان گفت: طولانی شدن روند مذاکرات ترسیم خطوط مرزی با رژیم صهیونیستی منجر به محروم شدن کشور از دستیابی به منابع ثروت خود خواهد شد.

نخست‌وزیر اسبق لبنان نسبت به طولانی شدن مذاکرات مرزی هشدار داد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، سنیوره در گفت وگوی اختصاصی با روزنامه سعودی فرامنطقه ای الشرق الاوسط چاپ لندن با اشاره به کارشکنی های موجود در تلاش های بکار رفته جهت ترسیم مرزهای دریایی این مطلب را ابراز داشت.

سنیوره تاکید کرد: خواسته های جدید لبنان در این خصوص مبتنی بر پایه های محکمی است و همه لبنانی ها از تیم مذاکره کننده حمایت به عمل می آورند اما وقتی این خواسته ها از نظر قانونی مورد تایید قرار نگرفته اند در آن صورت مذاکرات ممکن است سال ها طول بکشد و در آن صورت دیر هنگام خواهیم توانست از منابع ثروت خود استفاده کنیم .

مذاکرات غیرمستقیم لبنان با رژیم صهیونیستی به سرپرستی و میانجیگری آمریکا و زیر چتر سازمان ملل پس از برگزاری چهار جلسه در مقر سازمان ملل در " راس الناقوره " دورترین نقطه واقع در جنوب غرب لبنان هم اکنون متوقف مانده است زیرا هیات لبنانی علاوه بر ۸۶۰ کیلومتر مورد اختلاف میان دو طرف خواستار یک هزار و ۴۳۰ کیلومتر بیشتر شده است.

هیات لبنانی چند هفته پیش اعلام کرد که مذاکرات را از سر نخواهد گرفت مگر آنکه در مصوبه ای که دولت لبنان در سال ۲۰۱۰ به سازمان ملل ارائه داد، اصلاحاتی صورت گیرد .

هیات مزبور اعلام کرد: این مصوبه اصلاح شده سلاح ما جهت کسب پیروزی در مذاکرات است.  

«میشل عون» رئیس جمهور لبنان در روز سه شنبه هفتم بهمن ماه ۱۳۹۹ در دیدار با خانم «دوروثی شیا» سفیر آمریکا در بیروت با اعلام آمادگی کشورش برای از سرگیری مذاکره با رژیم صهیونیستی برای تعیین مرزهای دریایی جنوبی تاکید کرد: موضع لبنان برای از سرگیری جلسات مذاکره بر اساس پیشنهادات ارائه شده در جلسات قبلی است.  

موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی مطرح بوده است به گونه ای که نظر داشتن این رژیم از سال ۱۹۴۸ به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی بر هیچ کس پنهان نمانده است.

بر همین اساس رژیم اشغالگر قدس بارها در مراحل مختلف تاریخی درصدد به کرسی نشاندن اهداف خود برآمد اما مقاومت لبنان دشمن صهیونیستی را از ادامه دادن به سیاست توسعه طلبانه اش بازداشت و از تحقق یافتن زیاده خواهی‌های این رژیم جلوگیری به عمل آورد.

این امر در سال ۲۰۰۰ به وضوح شکل نمایانی به خود گرفت و طی آن ارتش لبنان علیرغم تلاش های آمریکا برای تحمیل قلمرو مرزی مورد دلخواه اسرائیل معروف به "خط آبی" به شدت ایستادگی کرد و مانع از تحقق یافتن زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی شد. 

لبنان و رژیم صهیونیستی علاوه بر مرزهای آبی در ارتباط با مرزهای زمینی نیز در سه منطقه  «مزارع شبعا» ، روستای «غجر» و «بلندهای کفرشوبا» با یکدیگر اختلاف دارند. 

به دنبال اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان سوریه، لبنان به شدت نگران تکرار این موضوع در ارتباط با مناطق اشغالی خود است. 

لبنان همواره بر لزوم بازگرداندن مناطق اشغالی خویش تاکید داشته است ولی آمریکا به دنبال راه حل دیپلماتیک در این خصوص به منظور اختصاص سهم و درصدی برای رژیم صهیونیستی است. 

هیات مذاکره کننده لبنانی و رژیم اسرائیل تا کنون برای ترسیم مرزهای آبی چهار دور مذاکره برگزار کرده‌اند. 

قرار بود پنجمین دور از این مذاکرات دوم دسامبر (۱۲ آذر ۹۹)  برگزار شود اما بنا به دلایلی لغو شد و این امر به تاخیر افتاد .

نخستین دور از مذاکرات میان دو طرف روز چهارشنبه ۲۳ مهر ۹۹ در مقر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان (یونیفیل) در شهرک ساحلی «الناقوره» در جنوب این کشور با نظارت «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه برگزار شد. 

چهارمین دور این مذاکرات نیز ۲۱ آبان ۹۹ در منطقه الناقوره در جنوب لبنان برگزار شد. 

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید